جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۴
کد خبر: ۷۴۸۱۳
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
وزارت کشور اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد: در درگیری های خشونت آمیز در کیف ۲۵ تن کشته شدند.
به گزارش شهر به نقل از خبرگزاری آلمان از کیف، «اولگا  بوگومولز» استاد علوم پزشکی از یک رسانه خبری وابسته به مخالفان اوکراینی نیز اعلام کرد  شمار زخمی های درگیری ها  به بیش از یک هزار نفر یا دو برابر آمار برآورد شده قبلی افزایش یافته است.

وی گفت مراکز بهداشتی و بیمارستانی مملو از مجروحان درگیری های خیابانی است.

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد در این درگیری هفت افسر پلیس کشته شدند.

مقامات اوکراینی پیشتر تعداد زخمی ها را 500 نفر اعلام کردند که 300 تن از آنان از مأموران امنیتی هستند.

تظاهرکنندگان در برابر پارلمان تجمع کرده اند و دفتر اصلی حزب حاکم اوکراین به آتش کشیده شده است. درگیری ها همچنان ادامه دارد و نیروهای پلیس ضد شورش در حال پیشروی در میان تجمع تظاهر کنندگان هستند.

فیل بلک خبرنگار سی ان ان در کی اف گفت هزاران نفر در مرکز شهر کی اف تجمع کرده اند و به نظر می رسد آماده هستند تا از خود در برابر حملات پلیس دفاع کنند. تظاهر کنندگان تلاش می کنند با ایجاد دیواره ای از آتش، بین خود و نیروهای پلیس و امنیتی فاصله ایجاد کنند. بوی دود نیز این شهر را فرا گرفته  و در مواقعی نیز دید را مختل می کند. 

وی ادامه داد صدای شلیک گلوله و نارنجک های صوتی نیز به صورت مرتب از محل درگیری ها به گوش می رسد. مقامات دولتی گفته اند آماده اند تا میدان اصلی را از حضور معترضان پاکسازی کنند ولی تظاهر کنندگان همچنان بر ادامه حضور خود اصرار دارند.

میدان استقلال در کی اف اکنون کانون خشونت بار ترین درگیری ها در هفته های اخیر است؛ مخالفان از کشته شدن دست کم پانزده نفر در درگیری های امروز خبر داده اند و آتش سوزی گسترده ای در این میدان به چشم می خورد. پیش بینی آنچه که در ساعات آینده در این منطقه روی می دهد بسیار دشوار است. 

این در حالی است که دولت اوکراین اقدامات نیروهای امنیتی و پلیس این کشور در مقابله با تظاهر کنندگان را اقدام جامع برای پاکسازی این شهر از تروریست ها خوانده است؛ روسیه نیز کشورهای غربی را به مداخله در امور داخلی اوکراین متهم کرده است.

از دیگر سو روسیه نیز اعطای وام دو میلیاردی به اوکراین را منوط به اقدام قاطع دولت این کشور با تظاهر کنندگان کرده بود. امروز با بالا گرفتن درگیری ها این وام به این کشور پرداخت شد. دولت آمریکا نیز از خشونت هایی که در اوکراین روی داده، ابراز ناخرسندی کرده و از رئیس جمهور این کشور خواسته است تا گفتگوهای خود را با مخالفان از سر بگیرد.

رسانه های اوکراین اعلام کردند ویتالی کلیچکو رهبر مخالفان اوکراین روز چهارشنبه خروج خود را از گفتگوها با ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین بدون دستیابی به هر گونه توافق در خصوص پایان خشونتها در کیف اعلام کرد.

این منابع به نقل از کلیچکو افزودند :« متاسفانه از این مذاکرات هیچ چیز مفیدی به دست نیاوردم.» 

کلیچکو افزود پس از درخواست رئیس جمهور در خصوص تخلیه کردن میدان اصلی کیف که معترضان آن را اشغال کرده اند ، این گفتگوها را ترک کرده است.

این گزارش مشخص نکرده است که آیا گفتگوها بین رئیس جمهور و دیگر رهبران مخالفان هنوز ادامه دارد یا نه.
 
منبع: واحد مرکزی خبر
نظر شما