چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۲۱
کد خبر: ۷۴۸۳۷
|
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵
کارگردان فیلم‌سینمایی «شرقی» با اشاره به اینکه این فیلم تنها اثر به نمایش درنیامده زنده‌یاد خسرو شکیبایی در سینماهاست، گفت: این فیلم را برای ادای دین به تاریخ معاصر و خسرو شکیبایی تمام کردم.
به گزارش شهر، عبدالرضا منجزی درباره فیلم «شرقی» که دو سال قبل در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و این روزها به نمایش عمومی درآمده است، بیان کرد: بخش‌هایی از این فیلم را زمانی که مرحوم شکیبایی زنده بود، فیلمبرداری کردیم اما به دلیل بی‌مهری‌ها و بدسلیقگی‌هایی که صورت گرفت، «شرقی» پس از حدود 60 دقیقه فیلمبرداری در مرحله تولید متوقف شد.

او ادامه داد: با این حال با توجه به اینکه بخش‌های مربوط به خسرو شکیبایی فیلمبرداری شده بود به دلیل قولی که به او داده بودم و علاقه‌ای که شکیبایی به فیلم «شرقی» داشت آن را به عنوان یک فیلم مستقل به اتمام رساندم.

منجزی که اخیرا فیلمنامه فیلم «متروپل» مسعود کیمیایی را هم نوشته است، اضافه کرد: فیلم «شرقی» علاوه بر حضور در جشنواره فیلم فجر و جشنواره دفاع مقدس دو جایزه بین‌المللی از جمله جایزه جشنواره بین‌المللی مستقل‌ها را هم دارد، اما متأسفانه در این سال‌ها به دلیل مضمون فیلم و اینکه به طور مستقل ساخته شده است، مورد بی‌مهری قرار گرفت. به طوری که دستگاه‌هایی همچون بنیاد سینمایی فارابی، شهرداری و حتی تلویزیون هیچ‌گونه حمایتی نکردند و به نظر می‌رسد مضمون برای آن‌ها مهم نیست بلکه بیشتر مرعوب اسم‌ها هستند.

او با بیان اینکه این فیلم قرار است از 30 بهمن‌ماه در سینماها اکران شود، گفت: همین الان برای اکران آن در سینما «فرهنگ» مشکل داریم در حالی که اگر در زمان خود حمایت و اکران می‌شد، اتفاق‌های بهتری برای آن رخ می داد. با این حال معتقدم مهمترین داور مردم هستند و تصور می‌کنم طبقه متوسط جامعه و نیز قشر تحصیل‌کرده و دانشجو از فیلم استقبال کنند.

به گفته منجزی فیلم «شرقی» تقابل دو نسل را نشان می‌دهد و یک پسر دانشجو را که قرار است تئاتری را به صحنه ببرد روایت می‌کند که دچار بحران می‌شود و به توصیه مادرش خاطرات یک روز پدرش را از زمان جنگ مرور می‌کند.

منجزی با تأکید بر اینکه فیلم «شرقی» آخرین فیلم سینمایی مرحوم خسرو شکیبایی است که تا به حال بر پرده سینماها به نمایش درنیامده است، گفت: مرحوم شکیبایی با همه شاعرانگی و خلوص‌اش در این فیلم کار کرد و آن را بسیار دوست داشت و در یکی از آخرین گفته‌هایش به من تأکید کرد که آرزو دارد این فیلم دیده شود، به همین دلیل من برای ادای دین به خسرو این فیلم را تمام کردم.

در فیلم «شرقی» دومین ساخته عبدالرضا منجزی، پس از فیلم «آبادانی‌ها» که هنوز به نمایش درنیامده است، زنده‌یاد خسرو شکیبایی، فریبا کوثری، شهره قمر، عمار تفتی، میرطاهر مظلومی، کیانوش گرامی و اکبر معززی نقش‌آفرینی کردند.

همچنین منجزی تاکنون علاوه بر نویسندگی «متروپل» فیلمنامه «شبکه» به کارگردانی ایرج قادری و «قصه ایران» به کارگردانی ناصر تقوایی، «آی پارا» به کارگردانی زینال زاده و «بادام‌های تلخ» به کارگردانی خسرو معصومی را هم به نگارش درآورده است.

فیلم «شرقی» به کارگردانی عبدالرضا منجزی هم از 30 بهمن‌ماه در سینماهای آزاد اکران می‌شود.

«شرقی» داستان حامد شرقی دانشجوی رشته تئاتر را روایت می‌کند که قصد دارد کاری را برای شرکت در جشنواره آماده کند. نامزدش هم او را یاری می‌دهد تا اینکه حامد ناخواسته در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد و گروهش از هم می‌پاشد و نامزدش نیز او را ترک می‌کند. مادرش او را ترغیب می‌کند برای مقابله با شرایط بحرانی‌اش خاطرات یک صبح تا شب دوران مهاجرت او و پدرش به تهران را مرور کند که او در حین مرور خاطرات متوجه شباهت‌های زیادی بین گذشته پدرش و امروز خود می‌شود.
منبع: ایسنا
نظر شما