به گزارش خبرنگار "شهر"، دكتر غلامعلي افروز در همايش «پيشگيري از معلوليتها» در اين باره تصريح كرد: كتابها و سطوح دشوار درسي كه همخواني با ظرفيت هوشي دانشآموزان ندارد و نيز قوانين آموزش و پرورش، همگي معلولزا هستند و افرادي كه با بهره هوشي كمتر از 85 در دبستان درس ميخوانند، عمدتا در دوره راهنمايي مردود ميشوند.
وي افزود: بيشتر بزهكاران ما، همين مردوديهاي آموزش و پرورش هستند كه با توجه به اين موضوع، بايد براي پيشگيري از اين مشكلات به طور جدي اقدام كنيم و سطح دشواري دروس را كاهش دهيم، چراكه رشتههاي تحصيلي موجود در آموزش و پرورش كاذب و متعلق به 75 سال قبل و نشانه عقبافتادگي فرهنگي است.
اين كارشناس با اشاره به طرح سنجش و غربالگري كودكان استثنايي اذعان كرد: زماني كه اين طرح را آغاز كرديم، برخي عليه بنده مقاله نوشتند كه اين چه كاري است و اين همه هزينه به چه دليل بايد صرف شود، اما بعد همانها رفتند و جايزه يونيسف را گرفتند و با آن پز دادند!
وي در عين حال اظهار كرد: آغاز اين طرح از شش سالگي دير است و بايد آن را حداقل از چهار سالگي آغاز كرد و پس از آن زمان اجراي اين طرح حتي تا زمان ابتداي تولد نيز بايد گسترده شود.
افروز، انجام مشاورههاي عمومي و خانوادگي در حوزههاي مختلفي چون پيشگيري از ازدواجهايي كه با توجه به معيارهاي مختلف به معلوليت فرزندان منجر ميشوند را از جمله برنامههاي در دست اجراي سازمان نظام روانشناسي و مشاوره برشمرد و تصريح كرد: در اين زمينه سازمانهايي چون سازمان ملي جوانان و سازمان بهزيستي بايد حداكثر همكاري را داشته باشند، چرا كه ارايه اين مشاورهها قبل از بارداري و فرزندآوري ضرورت دارد.
وي گفت: بايد طوري برنامهريزي كنيم كه درصد معلوليتهاي كشور را تا سال 98 به دو درصد برسانيم و لازمه تحقق اين موضوع وجود نگاه علمي در همه برنامهريزيها با تمركز بر پيشگيري از ايجاد معلوليتهاست و بايد مسوولان به گونهاي عمل كنند كه بحث پيشگيري از معلوليتها به طور جدي عملياتي شود.
رييس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور با اعلام اين كه اراك داراي بيشترين معلوليت ناشي از ازدواجهاي فاميلي است، اظهار كرد: بر اساس مطالعه پنج ساله، 40 درصد از معلوليتهاي كشور ناشي از عوامل ژنتيكي است و بر اين اساس بايد عوامل ژنتيكي ايجاد معلوليتها در خانوادهها را جدي بگيريم و براي پيشگيري از آن تلاش كنيم.