جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۶
کد خبر: ۷۴۹۹۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جریان چهل و هفتمین جلسه شورا مستمع اولین گزارش نظارتی معاونت نظارت شورا بودند.
به گزارش شهر به نقل از  اداره کل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران؛ عباس جدیدی معاون نظارت و نایب رییس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر تهران در چهل و هفتمین جلسه شورا ضمن  ارائه گزارش عملکرد و فعالیت های معاونت نظارت شورا با تاکید بر رویکرد نظارتی  شورا در دوره چهارم خاطر نشان کرد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری این رویکرد سازنده ، هدایت گر و حمایت کننده از مجموعه مدیریت شهری است و بنابراین به معنای دخالت در امور اجرایی شهر نیست.

 وی در این گزارش به  اهم ايرادات و مشكلات در شهرداري تهران اشاره کرد و افزود: تعدد دستورالعمل‌ها، ‌بخشنامه‌ها و صورتجلسه‌ها در شهرداري تهران،  نقص آراء ماده صد قانون شهرداري در مناطق 22 گانه شهرداري تهران ،  اتخاذ تصميمات غير قانوني در شوراي معماري شهرسازي مناطق شهرداري تهران ، اخذ عوارض غير قانوني از مؤديان ( عوارض متفرقه .... )،  عدم تعيين تكليف املاك واقع در طرح و عدم تأديه بموقع حقوق مالكانه، ناشي از وقوع ملك در طرح اجرائي شهرداري تهران و نیز عدم رعايت برخي از پهنه‌بندي مندرج در طرح جامع و تفصيلي شهر تهران در هنگام صدور پروانه ساختمان ، عدم رسيدگي بموقع به اختلافات پيمانكاران با شهرداري تهران و عدم تأديه مطالبات پيمانكاران از سوي شهرداري تهران و  نبودن  شفافيت‌ در نحوه و ميزان محاسبه عوارض و اطلاع رساني در اين خصوص به شهروندان از جمله مشکلات مو جود در شهرداری تهران است.

 

‌جدیدی همچنین خاطر نشان کرد:  طبق سوابق و بررسي‌هاي بعمل آمده، حوزه معاونت شهرسازي و معماري مناطق 22 گانه شهرداري تهران به لحاظ وظايف و تنوع فعاليت در امور پروانه ساختمان، پايانكارساختمان، عوارض‌ساختمان، تخلفات‌ساختمان، ‌تغييركاربردساختمان، تثبيت واحدتجاري و غيره، بيشترين مراجعات و اعتراضات مردمي را به خود اختصاص داده است.

به همين جهت حوزة‌ معاونت نظارت جهت  تشريك مساعي بيشتر و رفع مشكلات موجود جلسات مستمر و منظم در سطح معاونين، مديران و كارشناسان دريك برنامه زمان بندي مشخص برقرار کرده است.

 

نایب رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در ادامه یاد آور شد؛ ايجاد وحدت رويه در كليه مناطق در خصوص محاسبه وصول عوارض از طريق معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران، ارائه دستورالعمل شرح وظايف شوراي معماري و شهرسازي جهت بررسي به معاون نظارت شوراي اسلامي شهر تهران ، ارائه كليه مصوبات نظارت و حمايت دوره‌اي از طريق معاون شهرسازي و معماري به حوزه نظارت شوراي شهر جهت بررسي و رفع  مغايرتهاي احتمالي با طرح تفصيلي، ماحصل تشریک مساعی در جهت رفع مشکلات بخش شهرسازی و معماری است.

 

بخش دوم گزارش معاون نظارت شورا به ايرادات عملكرد دفاتر الكترونيكي شهرداري تهران اختصاص داشت.

 

در این بخش آمده است، شهرداري تهران در راستاي تحقق و استقرار دولت الكترونيك و كاهش تصدي‌گري با بكارگيري بخش خصوصي در چارچوب برنامه پنج ساله و مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران نسبت به تأسيس و راه اندازي حدود 123 دفتر الكترونيك در سطح نواحي و مناطق 22 گانه شهرداري تهران اقدام کرده است.

 

این دفاتر الكترونيك به نيابت از شهرداري تهران خدماتي از قبيل صدور انواع پروانه ساختمان، ارائه خدمات نظارت فني، ‌تجميع و تفكيك املاك، كسب و پيشه، خدمات مرتبط با مؤديان « پرداخت عوارض »  و ساير موارد خدمات ارائه میدهند  كه متأسفانه اخبار و گزارشات واصله در خصوص عملكرد دفاتر الكترونيك حكايت از اين دارد كه نظارت ناكافي شوراي راهبري و عدم وجود هماهنگي لازم مناطق شهرداي با دفاتر الكترونيك منجر به حصول عملكرد نامطلوب در بخش هایی از جمله: صدور مجوز تعدادي از دفاتر الكترونيك بر خلاف آئين نامه اجرائي مربوط ،مشخص نبودن ميزان و نحوه محاسبه و نوع ارائه خدمات براي شهروندان ،بازرسي و نظارت ناكارآمد بر نحوه عملكرد اين دفاتر، و  عدم هماهنگي لازم مناطق شهرداري تهران با دفاتر الكترونيك شده است.

 

وی افزود: برای رفع مشکلات فوق جلسات هماهنگی را با سازمان فن آوری شهرداری و موسسات نظارتی بر دفاتر الکترونیک داشته ایم که در آینده این موضوعات ارائه خواهد شد.

 

نظر به اينكه 6 ماه از مسئوليت اينجانب بعنوان معاون گروه نظارت شوراي اسلامي شهر تهران مي‌گذرد در مرحله اول سعي گرديد از تجربه و تفكر كارشناسان اين حوزه در امر بهبود روش رسيدگي، پيگيري، تسريع در انجام اقدامات ستادي و بالاخص پاسخگويي مناسب به شهروندان محترم تهران و نيز ايجاد هماهنگي و همكاري با سطح معاونين و مديران‌ستادي و شركتها وسازمانهاي‌ تابعه شهرداري تهران ‌استفاده‌گردد. بدين ترتيب مقرر شد حوزة معاونت  نظارت شوراي اسلامي شهر تهران در يك برنامه كوتاه مدت و بر اساس اولويت 4 موضوع مهم و ضروري را در دستور كار برنامه پيش رو خود قرار دهد.

 

گفتنی است بخش دیگر این گزارش نیز به برنامه های اجرایی معونت نظارت شورا و بازدید هایی که از مناطق 22 گانه شهرداری تهران داشته است و نیز پاسخگویی به مراجعین در شورا و مناطق احتصاص داشت.

 احمد مسجد جامعی –رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در این گزارش نکات قابل نظارت و پیگیری امده است تاکید کرد: نظارت امری عامی است و این ام باید در تمام بخش های شورا و شهرداری جریان یابد.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی شورا نیز با اشاره به بخش های اختصاصی گزارش فوق به مباحث شهرسازی گفت: بیشتر مغایرت ها و مشکلات نظارتی احصاء شده در این گزارش مربوط به شهرسازی و معماری است .پیشنهاد می شود صندوق های پیشنهادات و انتقاداتی در مناطق ، سازمانها و معاونت های شهرداری و یا کمیسیون های تخصصی شورا در شهرداری ها ایجاد شود تا شهروندان که شاهد انحرافات و تخلفات هستند آنها را گزارش دهند.

 

تذکرات اعضای شورای شهر

 

همچنین در این جلسه  اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نسبت به قرار نگرفتن، ادامه بررسی دستور جلسه بودجه 93 شهرداری تهران در دستور کار شورا اعتراض کرد و گفت: این خلاف قانون و نادیده گرفتن اصل برنامه و بودجه در کارهای اجرایی است، چرا که بحث درآمدهای بودجه سال 93 شهردرای تهران در شورا به تصویب رسیده است و موضوع هزینه ها هنوز بلاتکلیف است.

وی افزود: با توجه به اینکه تنها 25 روز از سال باقی مانده است اما  ما هنوز پرونده بودجه 93 شهرداری را نبسته ایم و این باعث می شود تا شهرداران مناطق و مدیران اجرایی نتوانند کارهای مقدماتی قراردادها را به موقع انجام دادند.

دوستی در ادامه از هیأت رئیسه شورا خواست تا مطابق قانون ،در جلسه آینده موضوعی جز بررسی بودجه سال 93 شهرداری تهران را در دستور کار قرار ندهد.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز ضمن تأیید اعتراض دوستی، گفت: ما در کمیسیون بودجه آمادگی کامل برای بررسی بودجه را داریم، اما بدلیل اینکه موضوعات را با نظر کمیسیون های تخصصی اعمال می کنیم بنابراین منتظر نظرات کمیسیو ها هستیم که هنوز اعلام آمادگی نکرده اند تا کمیسیون تلفیق را برگزار کنیم.

رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر کمک شهرداری تهران جهت ساخت مساجد و اماکن مذهبی، گفت: سیاست کلی این مصوبه این بوده است که مساجد با مشارکت مردم ساخته شود و به گونه ای نباشد که مساجد دولتی باشند بنابراین در بودجه سال 93 باید درخصوص اعتبارات این موضوع دقت لازم شود چرا که ما باید پاسخگوی هزینه کرد بیت المال باشیم.

عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورا 400 مسجد در طول 5 سال می بایستی در سطح شهر ساخته شود، گفت: ما در کمیسیون فرهنگی نه تنها نسبت به ساخت مساجد حساسیت داریم بلکه درخصوص موضوع ورزش، هنر و غیره نیز احساس مسئولیت داریم.

وی افزود: در بحث اعتبارات مساجد ما در کمیسیون فرهنگی تنها بحث سخت افزاری را مدنظر قرار نداده ایم بلکه بحث نرم افزاری مساجد را نیز در نظر گرفته ایم.

مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، تاکید کرد: با توجه به آنکه شورای شهر تهران در دیدار اخیر خود با مقام معظم رهبری، فرمایشات ایشان را درخصوص برنامه های شهری در برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران به عنوان سند بالا دستی گنجاند، اکنون نیز شورای شهر می بایستی در اجرایی کردن این سیاست کلی نقش خود را ایفاد کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از بندهای این سیاست کلی پرهیز از موازی کاری است، از شورای شهر خواست تا در قالب طرحی از شهرداری بخواهد تا وظایف معاونت اجتماعی و سازمان فرهنگی و هنری شهردرای تهران را که موازی هم هستند را تعیین تکلیف کند شاکری در ادامه با اشاره به اینکه، لایحه بودجه سال 93 شهرداری تهران برشی از برنامه 5 ساله شهرداری، قبل از تصویب در شورای شهر تهران می باشد، بنابراین خواستار  آن شد که بودجه به شهرداری برگردانده شود تا مطابق با برنامه مصوب شورا تهیه و ارائه شود.

این عضو شورای شهر تهران همچنین نسبت به رویکرد بودجه فرهنگی، اعتراض کرد و افزود: بیش از 85 درصد از بودجه فرهنگی کالبدی است و در حوزه ساخت و ساز تخصیص می شود و تنها 15 درصد از این اعتبارات صرف کارهای کیفی فرهنگی می شود، بنابراین این رویکرد با فرمایشات رهبری مبنی بر اولویت کارهای فرهنگی مغایرت دارد و پیشنهاد می دهم شورای چهارم بر کارهای محتوایی فرهنگی تمرکز کند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در ابتدای جلسه ضمن تشکر از رئیس جمهور بدلیل دعوت از رئیس شورا و شهرداری تهران جهت شرکت در جلسات هیأت دولت، گفت: معاون اجتماعی شهردار تهران که با برگزاری آئین های شمسه و فعالیت های فرهنگی مشابه، جایگاه خاصی در نهادینه کردن فرهنگ رفتار و گفتار،اخلاقی  در بین مردم دارد، متأسفانه در مصاحبه خود بیان کرده است که رئیس شورای شهر تهران در معیت شهردار در جلسه هیأت دولت شرکت کرده است، که بیان این موضوع جدای از شخصیت آقای مسجدجامعی به کیان شورای شهر لطمه می زند.

وی افزود: این سخنان باعث شد تا مطبوعات نیز به جای آنکه به اصل موضوع شرکت مسئولین مدیریت شهری در جلسه هیأت دولت بپردازند به موضوع های حاشیه ای روی بیاورند.

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه پنج تن از سربازان کشورمان در شهر مرزی سرابان توسط گروه های تروریستی اسیر شده اند، گفت: به عنوان شورای شهر تهران از شورای شهر سرابان می خواهیم تا زمینه کمک و همکاری به نیروهای مسلح را فراهم کنند تا در آزادسازی این عزیزان هر چه سریعتر اقدام شود.
نظر شما