جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۴
کد خبر: ۷۵۲۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
در نشست مشترک شهردار تهران با سرمایه گذاران چینی مطرح شد
نشست مشترک شهردار تهران با سرمایه گذاران، شرکت های تجاری و فعالان اقتصادی ایرانی مقیم چین صبح امروز در سالن آمفی تئاتر سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین برگزار شد.
به گزارش شهر، در ابتدای این نشست صفری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین طی سخنانی با اشاره به سفر شهردار تهران به پکن به منظور امضای پیمان خواهرخواندگی میان دو شهر، تصریح کرد: شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، همانند شهرهای بزرگ دنیا است و می توان گفت بخش زیادی از پتانسیل جموری اسلامی ایران در تهران به عنوان پایتخت قرار دارد.

وی شهر تهران را یکی از عامل ها و فاکتورهای بسیار مهم در جهت حرکت بین ایران و چین توصیف کرد و گفت: از میان روابط تجاری و پروژه هایی که میان ایران و چین در دست داریم، حدود 12 میلیارد دلار فاینانس وجود دارد که بیش از 5 میلیارد آن مربوط به تهران است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین خاطر نشان ساخت: سفر شهردار تهران به پکن که به دعوت شهردار پکن و به منظور امضای پیمان خواهرخواندگی میان دو شهر صورت گرفته است یک فرصت طلایی به شمار می رود. به خصوص آنکه بر اساس سیاست های اعمال شده، دولت چین از دو سال گذشته تصمیم گرفته است تا در جهت سرمایه گذاری در کشورهای خارجی اقدام کند. بنابراین به خوبی می توان از این فرصت استفاده کرد.

در ادامه این نشست دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران طی سخنانی با اشاره به سابقه همکاری های اقتصادی و فرهنگی میان تهران و پکن گفت: شهر تهران این فرصت را برای همه سرمایه گذاران فراهم کرده است که از سرمایه گذاری خود سود بیشتری را نسبت به بقیه نقاط جهان ببرند. مخصوصا آنکه شهرداری تهران نیز در این مشارکت و سرمایه گذاری، شریک سرمایه گذار شود.

شهردار تهران ادامه داد: هر فعالیت اقتصادی در شهر تهران نیازمند زمین و یا نیازمند مجوز فعالیت است که هر دو مورد بخش قابل توجهی از سرمایه و همچنین وقت سرمایه گذاران را برای گرفتن مجوز ها در سیستم های بوروکراسی خواهد گرفت، اما در صورتی که سرمایه گذاران در تهران حضور پیدا کنند، اولین فرصت این خواهد بود که شهرداری تهران این دو موضوع را برای آن ها برطرف خواهد کرد.

وی افزود: در حقیقت در صورتی که سرمایه گذاران نیازمند خرید زمین باشند، شهرداری تهران در مشارکت با شما زمین مورد نیاز را در اختیار پروژه قرار خواهد داد و طبیعتا مجوز لازم را نیز صادر خواهد کرد. به نظر می رسد با این اقدام حداقل حدود 50 درصد هزینه اولیه برای آغاز به کار پروژه تامین خواهد شد و سایر موارد نیز قاعدتا مربوط به اجرای پروژه است. در نهایت هم می توان مشارکت بین شهرداری و سرمایه گذار را ادامه داد و هم می توان به روشی عمل کرد تا شهرداری تهران بازگشت سرمایه را تضمین کند و تمامی پروژه را به تنهایی متعهد شود. 

دکتر قالیباف با اشاره به بخشی از فرصت های پیش رو برای سرمایه گذاری در شهر تهران تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم شهر ما بحث حمل و نقل عمومی شامل حمل و نقل بار و مسافر است. روزانه 17 میلیون سفر در شهر تهران صورت می گیرد و بر این اساس ما تصمیم گرفته ایم تا حمل و نقل بار و مسافر را به بخش خصوصی واگذار کنیم. در این راستا شرکت های حمل و نقلی می توانند خودشان امکانات و تجهیزات مورد نیاز را وارد کرده و سرمایه گذاری خود را پیش ببرند.

وی با اشاره به وجود زمینه های مورد نیاز برای سرمایه گذاری در حوزه ساخت هتل گفت: در حال حاضر چهار پروژه مشخص در زمینه ساخت هتل در شهر تهران وجود دارد که زمین ها، محل ها و سایر مباحث مورد نیاز آن کاملا آماده است.

شهردار تهران از احداث فروشگاه های زنجیره ای به عنوان یکی دیگر از زمینه های سرمایه گذاری در شهر تهران یاد کرد و گفت: ما آماده هستیم تا این فروشگاه های زنجیره ای را در تهران و سپس در هشت کلانشهر دیگر توسعه دهیم. هم اکنون نمونه هایی از فروشگاه زنجیره ای در تهران اجرا شده و میزان فروش این فروشگاه ها با سایر شهرها قابل مقایسه نیست. بنابر این آمادگی داریم تا توسعه این فروشگاه ها را به صورت زنجیره ای انجام دهیم.

دکتر قالیباف ادامه داد: در زمینه اوقات فراغت و گردشگری، ایجاد شهربازی های بزرگ، مراکز تفریحی و مراکز فرهنگی زمینه های مساعدی برای سرمایه گذاری در تهران وجود دارد. در این میان ما برای تسهیل سرمایه گذاری در مراکز فرهنگی فرصت های استثنایی را در شهر تهران در نظر گرفته ایم به نحوی که مجوزهای مربوط به ساخت و ساز در حوزه مسایل فرهنگی،یک سوم مراکز خدماتی و تجاری است.

شهردار تهران در ادامه ساختمان سازی در حوزه مسکونی را نیز از دیگر فرصت های پیش رو عنوان کرد و گفت: بخش قابل توجهی از بافت های فرسوده شهری شناسایی شده و کار تملک آن ها به پایان رسیده است. در این خصوص زمینه مورد نیاز برای سرمایه گذاری وانبوه سازی در داخل شهر تهران فراهم است.

در ادامه این نشست مراسم پرسش و پاسخ میان سرمایه گذاران خارجی و فعالان اقتصادی ایرانی مقیم چین و شهردار تهران برگزار شد.

دکتر قالیباف در ابتدای این مراسم در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای برنامه های فرهنگی مشترک میان ایران و چین پس از امضای پیمان خواهرخواندگی تهران و پکن گفت: یکی از بحث های جدی، بحث برگزاری هفته های فرهنگی است که این موضوع نیز از سوی بخش خصوصی دنبال خواهد شد. همچنین اقدامات مناسبی در زمینه توسعه گردشگری، مخصوصا در حوزه دانشجویی، اساتید و یا گروه های خاص بین دو طرف انجام می پذیرد. همانطور که پیش از این نیز توسعه گردشگری در حوزه دانشجویی و اساتید را با شهر رم دنبال کرده ایم و می توانیم همین اقدام را با پکن نیز دنبال کنیم. به این ترتیب می توان در حوزه گردشگری، نمایشگاه های فرهنگی و تبادلات خدمات فرهنگی اقدامات مناسبی را انجام داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه های کلان مدیریت شهری تهران به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، اظهارکرد: در این زمینه تاکید شهرداری تهران و استقبال مردم بر توسعه حمل ونقل ریلی استوار است. در حال حاضر 3.5 میلیون نفر در روز از امکان حمل و نقل ریلی استفاده می کنند که در چهار سال آینده به دنبال آن هستیم تا این تعداد را به بیش از 10 میلیون نفر در روز افزایش دهیم. طبیعتا یک بخش از این افزایش ظرفیت با افزودن واگن های جدید و کاهش سرفاصله حرکت قطارها و بخشی دیگر با توسعه خطوط مترو اتفاق می افتد. 

دکتر قالیباف از برنامه شهرداری تهران به منظور توسعه حمل و نقل ریلی روی زمین خبر داد و گفت: گسترش LRTنیز یکی از روش های حمل و نقلی است که در برنامه 5 ساله آینده شهر تهران در دستور کار ما قرار دارد. بنابر این ما برای پنج سال آینده به 10 تا 12 هزار اتوبوس و حمل و نقل ریلی روی زمینی در حوزه LRT نیازمندیم. به این ترتیب از اینکه شرکت های سرمایه گذاری پروژه روشن و مشخصی را در زمینه حمل و نقل ریلی روی زمینی به صورت BOT سرمایه گذاری کنند،استقبال می کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران با ظرفیت حدود 5 تا 6 میلیون نفر جا به جایی فعالیت می کند اما  با سرمایه گذاری جدید می توانیم خطوط اتوبوسرانی را به سرمایه گذاران واگذار کرده و به آن ها اجازه دهیم تا اتوبوس های مورد نیاز خود را وارد کشور کنند و در حوزه حمل و نقل بار و مسافر به فعالیت بپردازند.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره زمینه های سرمایه گذاری در صنعت موادغذایی شهر تهران گفت: در صورتی که موادغذایی دارای کیفیت و قیمت مناسبی باشد، می تواند در فروشگاه های زنجیره ای قرار گیرد. هم اکنون فروشگاه شهروند متعلق به شهرداری تهران در حال انجام فعالیت است و اگر برند غذایی «حلال» مناسبی وجود داشته باشد که از بازار خوبی برخوردار باشد، می توان این توافق را با فروشگاه شهروند برای عرضه مواد غذایی داشت. از دیگر سو عمده تولیدکننده های بزرگ ایران و برندهای فروش در شهروند قرار دارند و حتما می توان از امکاناتی که در فروشگاه شهروند وجود دارد برای صادرات به چین استفاده کرد.

محمدباقر قالیباف در ادامه با اشاره به زمینه فعالیت در حوزه برق در شهرداری تهران گفت: هم اکنون شهرداری تهران در حال استحصال برق از محل بازیافت زباله شهر با ظرفیت روزانه 500 تن است اما در این بخش نیازمند روزانه 6 هزار تن هستیم.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از پروژه هایی که آماده مذاکره درباره آن ها هستیم، تولید برق از طریق زباله است و حتما این کار به سه روش قابل انجام است. البته حجم زباله تر نسبت به زباله خشک در شهر تهران بیشتر است اما با این وجود روزانه حدود 6 هزار تن زباله در تهران وجود دارد و ما آماده واگذاری تولید برق از زباله در شهر تهران هستیم.

وی گفت: در حوزه های مختلف سرمایه گذاری پکیج های مختلفی را در زمینه های متعدد آماده کرده ایم که از طریق پورتال شهرداری تهران قابل دسترس است. در این پکیج ها مشخص شده است که ما به چه روش هایی آماده عقد قرارداد با سرمایه گذاران هستیم. به عنوان مثال پروژه هایی وجود دارد که خود ما برای آن ال سی باز می کنیم و پروژه هایی نیزوجود دارد که باید توسط سرمایه گذار انجام شود.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره نوع ضمانت های مورد نظر برای سرمایه گذاری در پایتخت، عنوان داشت: ضمانت نامه ها بستگی به نوع قرارداد دارد. همچنین سرمایه گذارانی که در حوزه تولید خدمات هستند، ضمانت های متفاوتی دارند و معمولا در این بخش خود شهرداری تهران سقف مشخصی را به صورت روزانه، ماهانه و سالانه ضمانت می کند.حتی برخی پروژه ها از سوی بانک شهر که متعلق به شهرداری تهران است، ضمانت می شود.

دکتر قالیباف در پاسخ به سوال یکی از ایرانیان مقیم چین مبنی بر دریافت پیشنهادات و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور تصریح کرد: حتما این گوش شنوا در شهرداری تهران وجود دارد و اگر حرف حسابی گفته شود، آن را خواهیم شنید. البته باید توجه داشت که کار باید در زمان خودش پیش رود. آن چیزی که برای ما مهم است، آن است که کار باید به صورت استاندارد و در یک دوره زمانی مشخص انجام شود. در این مسیر حتما وجود ایرانیان خارج از کشور را برای خودمان یک فرصت می دانیم.

شهردار تهران درباره برنامه های شهرداری تهران در زمینه گسترش حمل و نقل شهری و اتوبوسی هم تاکید کرد: ما تاکنون اتوبوس های خود را از شرکت کینگیانگ خریداری کرده ایم و آماده افزایش ظرفیت اتوبوسرانی به 12 هزار دستگاه اتوبوس هستیم. در این زمینه نیز سرمایه گذاران می توانند ورود کنند و شهرداری تهران نیز ضمانت و گارانتی آن را انجام می دهد. همچنین این آمادگی وجود دارد که بخشی از خطوط BRT را به سرمایه گذاران واگذار کنیم که فرصت بسیار خوب و مناسبی به شمار می رود.

محمدباقر قالیباف در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در زمینه نحوه سرمایه گذاری شرکت های خارجی در پروژه های مربوط به آب و فاضلاب شهر تهران، اظهار کرد: در این زمینه پروژه های مهمی در شهرتهران برای انتقال آب های خام و هدایت آب های سطحی وجود دارد که به صورت لوله ای، انتقال آب و بازیافت آب های سطحی انجام می شود. هم اکنون بالغ بر 550 کیلومتر تاسیسات شهری از طریق لوله و تونل در شهر تهران وجود دارد اما با این وجود به حداقل 800 کیلومتر دیگر از این تاسیسات شهری نیاز داریم. در این زمینه نیز می توان از فاینانس برای چنین پروژه هایی استفاده کرد.

وی درباره روابط شهرداری دو کلانشهر تهران و پکن هم گفت: ارتباط شهرداری تهران با چین از قبل وجود داشته است و ما این ارتباط را عمق داده و سرعت آن را بیشتر کرده ایم.در پنج سال آینده نیز سرمایه گذاری های مشترک زیادی در حوزه های خاص شهرداری تهران رخ می دهد که تنها منحصر به چین نیست، بلکه این فرصت فراهم است تا فعالیت خود را با کره جنوبی، ژاپن و چین دنبال کنیم. طبیعتا به دلیل اینکه پیش از این نیز با کشور چین فعالیت می کردیم، این فرصت فراهم است تا همکاری های خود را با این کشور ادامه دهیم. با این وجود نباید وقت کشی کنیم. مخصوصا با مشکلاتی که در شهر تهران وجود دارد، ما وظیفه داریم تا وقت را از دست ندهیم.

دکتر قالیباف همچنین با اشاره به امضای پیمان خواهرخواندگی میان تهران و پکن، در پاسخ به پیشنهاد یکی از ایرانیان خارج از کشور مبنی بر واگذاری مراکز فرهنگی در تهران و پکن از سوی شهرداری های دو کلانشهر، گفت: هیچ مشکلی برای این نداریم که بتوانیم یک مرکز فرهنگی را در شهر تهران در اختیار شهرداری پکن بگذاریم و متقابلا نیز شهرداری پکن محلی در اختیار ما بگذارد تا در این مراکز، تبادلات فرهنگی صورت گیرد و بتوان آن ها را به پاتوقی برای معرفی فرهنگ دو شهر تبدیل کرد.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اهمیت توجه به حمل و نقل عمومی بیان کرد: حمل و نقل یکی از مقوله هایی است که در همه کشورهای پیشرفته دنیا نیز از سوی دولت یارانه دریافت می کنند چرا که اگر حمل و نقل یارانه دریافت نکند، اقتصادی نیست. بدون شک شهرداری تهران نیز به حمل و نقل یارانه خواهد داد. از این رو اگر شرکت هایی که خودشان تولید کننده ابزار حمل و نقل هستند بتوانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند، شهرداری تهران حجم مسافر در روز و همچنین حداقل قیمت را ضمانت می کند. همچنین اگر لازم باشد قیمت مصرف کننده کاهش پیدا کند، شهرداری تهران حتما ما به ازای آن را پرداخت می کند.

قالیباف در بخش پایانی سخنان خود به تشریح زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: یکی از سیاست های شهرداری تهران هوشمند کردن شهر است و در این راستا Smart City از موضوعات مهم ما به شمار می رود. علاوه بر این IT در حوزه آلودگی هوا، حمل و نقل و توسعه زیر ساخت ها نیز می تواند به ما کمک کند.

وی افزود: شهر تهران در این زمینه از زیر ساخت ها و امکانات خوبی برخوردار است و آماده همکاری در این بخش هستیم. اما به طور روشن پیشنهاد ما در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری مشخص است و باید در گفت و گویی نزدیک تر درباره آن به نتیجه برسیم.
برچسب ها: قالیباف ، چین
نظر شما