جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۸
کد خبر: ۷۵۵۱۱
|
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران از برنامه های هفته درختکاری خبرداد و گفت: 36 هزار هکتار از طرح کمربند سبز تهران به مرحله بهره برداری رسیده است و 1350 هکتار مابقی در 18 اسفند ماه به بهره برداری می رسد.
به گزارش خبرنگار شهر، علی محمد مختاری در نشست خبری صبح امروز با بیان اینکه هفته درختکاری از 15 اسفند به مدت یک هفته آغاز می شود، تصریح کرد: هر سال در یکی از پروژه‌های سازمان پارکها در قالب کمربند سبز خیابان شهر تهران غرس نهال داریم . امسال هم روز یکشنبه 18اسفند ماه در شمال غربی خروجی لتمان کن 1350 هکتار کمربند سبز پیرامون شهر تهران را افتتاح می کنیم .

وی افزود: به منظور جلوگیری از توسعه بی رویه شهر تهران و ساخت وسازها و همچنین ایجاد مناظر زیبا لزوم تلطیف هوا و بهبود شرایط محیط زیست لزو ایجاد کمربند سبز احساس می شد.

وی با اشاره به فاز یک کمربند جنوبی پایتخت که 5هزار هکتار بود و در سال 59 در دولت شهید رجایی مصوب شده بود، گفت: درسال 68 نیز کمربند سبز جنوب شهر را به اتمام رساندیم. همچنین فاز یک نیز با مساحت 20هزار هکتار و همچنین فاز2، 50 هزار هکتار در کمیسیون زیربنایی صنعت هیات دولت و کلیات به شهرداری تهران ابلاغ شد . همچنین از سال 84 این طرح در دستور کار قرار گرفت. به طوری که امروز 36 هزار هکتار از طرح کمربند سبز تهران به مرحله بهره برداری رسیده است و 1350 هکتار مابقی در 18 اسفند ماه به بهره برداری می رسد. 

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران گفت: در زمینه توسعه فضای سبز درون شهری که ایجاد پارکهای محله ای ، منطقه و فرامنطقه ای را شامل می شود، اقدامات لازم صورت گرفته است . همچنین توسعه فضای سبز حاشیه بزرگراه های تهران را انجام داده ایم . ضمن اینکه به دستور شهردار تهران هر بزرگراهی که ایجاد می شود باید فضای سبز آن نیز تعبیه شود. 

به گفته وی جنگل کاری هایی که امسال انجام شده شامل اتوبان شهید خرازی ، لتمان کن ، جاده قدیم تهران (خروجی کهریزک) ، جاده قدیم قم (خروجی شهر آفتاب) ، اتوبان قم (خروجی فتح)، اتوبان  شهیدبابایی و پارک جنگلی تلو بوده است که با مساحت هزارهکتار در نوروز 92 به بهره برداری رسید. 

مختاری با بیان اینکه در این خطوط بیش از 300هکتار توسعه داشته ایم و اراضی سد لتیان هم در دستور کار قرار گرفته، اظهارکرد: اتوبان خرازی در منطقه 22 و اراضی دامنه جنوبی البرز در اجرای منویات  مقام معظم رهبری در جهت حفاظت از مناطق جنوبی البرز و باقیات شهر تهران در دست اقدام است . به طریقی که طرح 10 هزار هکتاری در این خصوص تهیه شده و می توان از ارتفاع هزار و 800تا 2هزار و 400 متری زیر پوشش گونه های گیاهی با شرایط اقلیمی شهر تهران باشد.
 
وی با بیان اینکه در روز یکشنبه گونه های بومی و سازگار با شرایط شهر تهران  که آب هم  زیاد مصرف نداشته باشند در طرح آبخیزداری دامنه جنوبی البرز کاشته می شود، گفت: طرح آب خام شهر تهران ، آبیاری قطره ای و بارانی در جهت صرفه جویی است و به جهت صرفه جویی از آب هایی جاری ، قنوات و چاه ها استفاده می کنیم . بدین منظور 5 تا 10 مخزن آب ایجاد می شود تا نزولات آسمانی را ذخیره کنیم. 

مختاری گونه های گیاهی طرح کمربند سبز شهر تهران را گیاهان پهن برگ شامل سنجد، زیتون تلخ ،آلبالو و... دانست و گفت: در این طرح از چمن استفاده نمی کنیم زیرا هزینه بر است .

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرتهران با تاکید بر توزیع نهال رایگان در 130پارک پایتخت، اعلام کرد: در سال جاری 8 میلیون درخت غرس می شود که این طرح مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است . در طرح استقبال از بهار نیز قبل از سال تحویل در 15 میدان بزرگ شهر از جمله امام حسین(ع) ، راه آهن، ولیعصر ، تجریش ، کاج ، صنعت ، ونک ، فلکه دوم صادقیه و آرژانتین توزیع گل شاخه بریده به شهروندان را داریم. 

وی با اشاره به اقدامات ایمنی در چهارشنبه آخر سال گفت: تدارکات لازم در این زمینه داده شده است. برای 12 و 13 فرودین و روز طبیعت امکانات ویژه ای در 2هزارو 50 پارک شهر تهران در نظر گرفته شده که شامل اجاق های سیار، آب آشامیدنی و امکانات رفاهی می شود. همچنین در یکصد پارک بزرگ شهر تهران نماز جماعت برگزار می شود. 

مختاری با اشاره به اینکه در سال گذشته 4 میلیون لاله در شهر تهران کاشته شد و شهروندان خسارتی به این لاله ها وارد نکردند، اظهارکرد: امسال 10 میلیون لاله کاشته شده که سه برابر سال گذشته بوده است. همچنین در سال جاری 120 پارک محله ای ، منطقه ای و فرامنطقه ای احداث کرده ایم که به صورت هفتگی افتتاح شدند . 

وی با اشاره به سرانه فضای سبز شهر تهران که 15.5 مترمربع در بخش درون شهری و 23 مترمربع در بخش برون شهری است، خاطرنشان کرد:  در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران به 17.5 مترمربع افزایش می یابد. به طوری که در مناطقی که سرانه فضای سبز پایینی دارند با توجه به دستور شهردار تهران و تملک بافت های فرسوده اقدامات لازم صورت گرفته است . 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 560 میلیارد تومان درمنطقه یک باغ تملک کردیم، گفت: باغ امیرسلیمانی ، خسروشاهی ، آقابزرگی ، مستوفی الممالک و همچنین باغ ملک در دستور کار است و در نظر داریم مابقی باغ های شهر تهران را تملک کنیم . 

وی با اشاره به فعالیت 30 کلینیک گل وگیاه، اظهارکرد: در دوسال گذشته این کلینیک ها را به 70 کلینیک افزایش دادیم و در 120 پارک مزرعه آموزشی ایجاد کردیم. به طوری که شهروندان در باغچه های 20 تا 30 متری این کلینیک ها انواع سیفی جات را کاشته  و برداشت می کنند.
برچسب ها: مختاری ، کمربند سبز
نظر شما