جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۹
کد خبر: ۷۵۵۸۹
|
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی
هم اندیشی قابلیت‌های گردشگری شهر تهران با تاکید بر پهنه‌های طبیعی توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران و دانشگاه شهید بهشتی با حضور شهرداری‌های مناطق 22 گانه شهر تهران، انجمن گردشگری ایران و مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از  روابط عمومی مرکزمطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، مهندس ذاکری، شهردار منطقه 13 تهران در این هم اندیشی به پیشنهاد مطالعه ایجاد قطب گردشگری شرق تهران جهت اهداف کلان مطالعاتی این منطقه اشاره کرد و گفت: طرح‌ریزی الگوی بهینه بهره‌برداری پایدار و حفاظت از محدوده با محوریت پارک جنگلی، ارتقاء نقش و جایگاه زیست محیطی پارک سرخه حصار در نظام زیست محیطی شهر تهران، ارائه برنامه‌های کلان و خرد توسعه‌ای پارک متناسب با توان‌ها و قابلیت‌های زیست محیطی آن، رونق اقتصادی اجتماعی محدوده شرق تهران (با تاکید بر منطقه 13) و کمک به تامین و تحقق منابع درآمدی پایدار شهرداری منطقه 13 از جمله مطالعات پیشنهاد شده می‌باشد.

وی، احداث «باغ ایران نما» و «بوتانیک گاردن سرخه حصار» در زمینی به وسعت تقریبی 10 هکتار، احداث «باغ موزه سرخه حصار به وسعت تقریبی 5/2 هکتار»، احداث «پارک آموزشی- پژوهشی انرژی» در زمینی به وسعت تقریبی 5/1 هکتار، پروژه بزرگ احداث پل بازارچه سبز پیاده‌روی و دوچرخه سواری (تهرانپارس- سرخه حصار) به طول تقریبی 180 متر، احداث بزرگ‌ترین مجتمع طب سنتی و داروئی کشور به وسعت تقریبی 5/0 هکتار، احداث بزرگ‌ترین اکو کمپ گردشگری سلامت کشور به وسعت تقریبی 2 هکتار، پروژه حفاظت و مراقبت از حیات وحش سرخه حصار، ساماندهی و احیاء کانال و مسیل قدیمی سرخه حصار، پروژه آبخیز داری و جمع آوری آب‌های سطحی از جمله پروژه های پیشنهادی در جهت قطب گردشگری منطقه 13، ساماندهی کارونسرای سرخه حصار و تبدیل آن به مجتمع پذیرایی بین راهی، تبدیل کاخ یاقوت به کاخ موزه یاقوت، پروژه سوارکاری در طبیعت در مسیرهای دامنه‌ای و نیمه کوهستانی به طول تقریبی 15 کیلومتر، احداث سینمای طبیعت، راه‌اندازی سیستم کالسکه و درشکه‌سواری در جنگل و موزه زنده هنرهای محیطی به وسعت تقریبی 20 هکتار را از مهم‌ترین پروژه‌های پیشنهادی در ایجاد قطب گردشگری این منطقه بیان کرد.

ذاکری قابلیت ویژه پارک سرخه حصار درحوزه‌های فراغت و گردشگری را به عنوان یک تفرجگاه کلان شهری بخصوص در بخش گردشگری طبیعی (اکوتوریسم)، بیان کرد و گفت: همجواری با دو پارک ملی حفاظت شده سرخه حصار و خجیر و امکان مشاهده حیات وحش در کنار پارک با چشم غیر مسلح، برخورداری پارک جنگلی سرخه حصار از هویت تفریحی و فراغتی از دیروز تا به امروز، وجود ظرفیت‌های فضایی مناسب در پارک جنگلی سرخه حصار جهت توسعه کاربری‌های اجتماعی، فرهنگی و سنتی- آئینی، گرایش گسترده مردم به حضور در پارک جنگلی سرخه حصار در ایام تعطیل و اعیاد ملی و مذهبی بویژه بصورت گروهی و خانوادگی، لبه طبیعی و جذاب پارک سرخه حصار در کنار بزرگراه شهید یاسینی، وجود نقاط مرتفع در درون پارک سرخه حصار که دید مناسبی به اطراف دارند و بویژه چشم‌انداز مناسب به بافت شهری تهران در شب، جذابیت بصری درون پارک با توجه به تنوع شکل زمین در درون پارک و وجود کاربریهای ورزشی، تفریحی و فراغتی، فرهنگی و تاریخی در مجاورت و نزدیکی پارک از قابلیت‌های این پارک می‌باشد.

همچنین مهندس حسین‌زاده، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این هم‌اندیشی بر بازنگری قوانین گردشگری تاکید و گفت: باید قوانین مورد نیاز کشور را شناسایی و در جهت شرایط موجود کشور و جهانی تولید نماییم.

وی پیشنهاد کرد: برای انسجام در امور گردشگری کشور باید به سمت تاسیس وزارت گردشگری گام برداشت. اکنون کشورهای ترکیه، ژاپن و استرالیا در این زمینه پیش قدم هستند، لذا می‌توان از تجربیات آنها به صورت بومی شده در داخل کشورمان جهت ایجاد این وزارتخانه کمک گرفت.

حسین‌زاده، تعالی سازمان در فعالیت‌های گردشگری را موضوعی اساسی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد و گفت: کم کردن تصدی دولت به امور گردشگری و واگذاری آن به بخش خصوصی، دستیابی به فرآیندهای توسعه پایدار و مشارکت‌های مردمی را به همراه دارد. 

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه برنامه پنج ساله پنجم توسعه رو به اتمام است و برنامه پنج ساله ششم را ن پیش رو داریم، بهتر است مکانیزم‌های حقوقی گردشگری به طور کامل در این برنامه جهت تاثیرگذاری بیشتر دیده شود.

وی با بیان اینکه اخیرا فراکسیون گردشگری و آثار تاریخی در مجلس شورای اسلامی تاسیس شده است، از دانشجویان و دانشگاهیان به عنوان بازوهای فنی و دانشگاهی کشور نام برد که می‌توانند بهره‌وری کاملی برای کشور داشته باشند.

حسین زاده افزود: باید بسیاری از قوانین وضع شده در شهرداری‌های کشور را احصاء و نقاط ضعف آن‌ها شناسایی کرد. با استفاده از این روش نقش شهرداری در مقابل گردشگری و گردشگران مشخص می‌شود و می‌توان از موازی کاری جلوگیری و در جهت افزایش بهره‌وری در این حوزه حرکت کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به شعار «رهایی از صنعت تک محصولی نفت» جامه عمل بپوشانیم، باید ظرفیت‌های گردشگری کشور را شناسایی و در آن‌ها سرمایه گذاری نماییم.

دکتر محسن رنجبر مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش سازمان گردشگری و میراث فرهنگی یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود که به موضوع اکوتوریسم و تاثیرآن در وضعیت اقتصادی منطقه گردشگری پرداخت.

وی با اشاره رعایت  نکات موفقیت اکوتوریسم گفت: این صنعت باید کمترین تأثير را بر منابع طبيعي مناطق حفاظت ‌شده بگذارد، مشارکت سهام‌داران (افراد، مجامع، اكوتوريست‌ها، گردانندگان تور، مؤسسات دولتي) در مراحل برنامه‌ريزي و توسعه، اجرا و نظارت در نظر گرفته شود، همچنین  تكريم و احترام به فرهنگ و سنن محلي، ايجاد درآمد ثابت و يكسان براي جوامع محلي و تا حد امكان براي سهام‌‌داران از جمله مجريان تور در بخش خصوصي، ايجاد درآمد براي حفظ مناطق حفاظت شده و آموزش تمام سهام‌داران در خصوص نقش آنها در حفاظت از مناطق نیز در نظر گرفته شود.

رنجبر اظهار کرد:  اکوتوریسم می تواند در اقتصاد استان تهران با توجه به جاذبه‌های زیاد طبیعی اش بسیار اثر گذار باشد. در حال حاضر این کلان‌شهر، دارای 160 منطقه از مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست است که هدف از این تقسیم بندی ها حمایت از ارزش های طبیعی و بهره برداری صحیح از آنهاست.زیرا در صورت وجود برنامه ریزی و بهره برداری صحیح سود فراوانی عاید شهر تهران  خواهد شد.

همچنین دکتر لیاقتی، رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در این هم اندیشی گفت: شهرداری تهران تا کنون اقداماتی بسیار خوبی را در جهت احیاء پارک جنگلی سرخه حصار انجام داده است.

وی افزود: شهر تهران یکی از زیباترین شهرهای دنیاست و دارای جاذبه‌های گردشگری فرهنگی و طبیعی مانند پهنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز (ایجاد ناحیه اقلیمی متفاوتی از لحاظ انواع گونه‌های گیاهی سنتی و باغات شمال تهران ایجاد کرده است)

لیاقتی با بیان اینکه پرندگان، گیاهان و جانوارن از دیگر قابلیت‌های طبیعی این کلانشهر می‌باشد، افزود: تهران شهری است که جاذبه‌های گردشگری خوبی را با قابلیت‌های طبیعی ارائه می‌دهد. در این راستا باغات نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند و با طراحی باغ‌های تهران می‌توان قابلیت طبیعی این منطقه را افزایش داد.

 لیاقتی با اشاره به اینکه شهر تهران اکنون با یک فاجعه اکولوژیک و محیط زیستی مواجه است و برای رهایی از این معضل باید قابلیت‌های گردشگری و جاذبه‌های این شهر را احیاء کرد، گفت: اکنون برای احیای جاذبه‌های گردشگری در تهران نیاز به برنامه‌ریزی استراتژیک داریم.

رئیس پژوهشکده علوم محیط دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: اکنون قابلیت‌های گردشگری نواحی تهران مشخص است. دره‌های درکه، توچال، داراباد، دربند و مناطق جنوبی مسیرهای مشخصی هستند و می‌توان در آن‌ها مکان‌های جدیدی را ایجاد کرد، اما باید در این راه شورای سیاست‌گذاری شهرداری تهران و شورای شهر تهران به این سمت و سو حرکت نمایند.

 

 

نظر شما