پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۸
کد خبر: ۷۵۶۴۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران صورت گرفت/
مراسم جشن درختکاری و افتتاح 1350 هکتار جنگل کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران صبح امروز با حضور شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بوستان لتمان کن برگزار شد.
به گزارش شهر، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در مراسم جشن درختکاری و افتتاح 1350 هکتار جنگل کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران، با اشاره به بیانات و تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون حفظ فضای سبز و درختان، بر ضرورت برنامه ریزی مناسب به منظور حراست از فضای سبز و درختان در شهر تهران تاکید کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ابراز نگرانی وزیر نیرو از کم آبی در شهر تهران، گفت: در نظام های جدید توسعه و آمایش سرزمین، جا به جایی آب به صورت گسترده مورد سوال قرار گرفته است. بر این اساس این سوال وجود دارد که آیا باید زندگی را در همان جایی قرار دهیم که طبیعت، آب قرار داده است و در مقابل در جایی که کویر است، زندگی را متناسب با کم آبی سازگار کنیم؟ اگر اینگونه باشد انسان و طبیعت در حمایت از یکدیگر قرار می گیرند و انسان قصد غلبه بر طبیعت ندارد؛ این در حالی است که علم جدید قصد غلبه بر طبیعت را دارد. 

مسجد جامعی ادامه داد: این نگرشی است که اگر در فرهنگ عمومی گسترش دهیم، بسیاری از نگاه ها درباره طبیعت، مصرف، شهر و ... متفاوت می شود و دیگر اینگونه نیست هرگونه خواستیم آب و منابع طبیعی را مصرف کنیم.

وی همچنین گفت: ما در تهران طبیعت گونه های  متنوعی داشته ایم، به نحوی که در بسیاری از نقاط، طبیعت تهران با نام آب پیوند خورده است. بر این اساس باید در برنامه ریزی خود به گونه ای عمل کنیم که نام ها را متناسب با گیاه ها تغییر دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما می توانیم در تهران تنوع طبیعی خود را حفظ کنیم. به عنوان مثال می توانیم در ونک به گونه ای از درخت زبان گنجشک که ون خوانده می شود بپردازیم.تهران گونه گونگی ادیان، آداب و ... را دارد. علاوه بر این ویژگی گونه گونگی طبیعی نیز در تهران وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. این در حالی است که اگر در سیاست ها و تدابیر ما تنها توسعه کمی نباشد و توسعه کیفی نیز مد نظر باشد، این نگرش می تواند توجه به گونه گونگی و تنوع را نیز در خود داشته باشد.

مسجد جامعی یادآور شد: باید بتوانیم به پایش گیاهان و درختان بپردازیم و سال آینده که بدین نقطه سر می زنیم، درختان این نقطه را حفظ کنیم.

وی با اشاره به اجرای طرح شناسنامه دار کردن درختان خیابان ولی عصر (عج)، گفت: شناسنامه دار شدن درختان و باغات می تواند همچنان استمرار پیدا کند و باید بتوانیم با پایش گیاهان و درختان، این طرح را دنبال کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدام شهرداری تهران به منظور بازیابی آب، این اقدام را گامی به منظور همراستا بودن با طبیعت دانست و خواستار ادامه و گسترش این طرح شد.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران نیز در این مراسم، ابراز داشت: در سال جاری 1350 هکتار جنگل کاری در قالب طرح کمربند سبز شهرداری تهران صورت گرفته است. همچنین در طول امسال بیش از 5 میلیون نهال مثمر و غیرمثمر و سازگار با شرایط اقلیمی شهر تهران در سطح معابر، بوستان ها، مراکز شهری، منازل شهروندان و ... کاشته شده است.
مختاری ادامه داد: افزون بر اینها 8 میلیون پیاز لاله در فضای عمومی شهر کاشته شده که با گل دهی آن ها در فروردین ماه سال 93، به زیبایی منظر شهری افزوده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به پیشینه طرح کمربند سبز پایتخت بیان کرد: طرح کمربند سبز تهران در دولت شهید رجایی به مساحت 5 هزار هکتار در دستور کار قرار گرفت و سال 65 کلنگ طرح کمربند سبز در منطقه هاشم آباد و دولت آباد به زمین زده شد. علاوه بر این فاز یک طرح کمربند سبز در سال 69 در دستور کار قرار گرفت که بر اساس آن تا سال 83 حدود 20 هزار هکتار توسعه کمربند سبز صورت گرفت.

مختاری خاطرنشان ساخت: در سال 84 اجرای 50 هزار هکتار طرح کمربند سبز پیرامون تهران در کمیسیون زیر بنایی هیات دولت مورد تصویب قرار گرفت و به شهرداری تهران ابلاغ شد. بر اساس دستور شهردارتهران نیز این طرح در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و امروز حدود 37 هزارو 350 هزار هکتار جنگل کاری در قالب کمربند سبز به اجرا در آمده است که حدود 18 هزار هکتار آن در زمان مدیریت دکتر قالیباف بوده است.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش توسعه فضای سبز درون شهری، عنوان کرد: بر اساس دستور شهردار تهران توزیع عادلانه فضای سبز در دستور کار قرار گرفته است و امروز به جز مناطق 13، 11 و 7 که بافت فشرده مسکونی دارند، توانسته ایم سرانه عادلانه فضای سبز را تامین کنیم.

وی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته در بخش آموزش و پژوهش نیز گفت: بیش از 550 دستور العمل فنی و کاربردی در بخش آموزشی تعیین کرده ایم که این دستور العمل ها را در اختیار سایر شهرها قرار داده ایم تا اقدام مناسبی در حوزه جنگل کاری شهری صورت گیرد. علاوه بر این 89 عنوان کتاب و بیش از 35 طرح پژوهشی اجرا و منتشر شده است.

بنابراین گزارش، مراسم جشن درختکاری و افتتاح 1350 هکتار جنگل کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران صبح امروز با حضور دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران، احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، جمعی از مدیران شهری، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و تشکل های مردم نهاد در بوستان لتمان کن برگزار شد.
نظر شما