پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۳
کد خبر: ۷۵۶۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲
شهردار تهران، طی سخنانی در مراسم جشن درختکاری و افتتاح 1350 هکتار جنگل کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران، گفت : در آغاز دوره مدیریتی ما در مجموعه شهرداری تهران حدود 20 هزار هکتار کمربند سبز در سطح شهر کاشته شده بود اما امروز این رقم به حدود 38 هزار هکتار رسیده است، به نحوی که 18 هزار هکتار کمربند سبز در شرق، شمال، غرب و جنوب شهر کاشته شده است.
به گزارش شهر، دکتر محمدباقر قالیباف اظهارکرد: به یکایک خواهران و برادران عزیزی که دعوت ما را پذیرفتند و در این امر مهم و حیاتی که ریشه در فرهنگ این مرز و بوم دارد شرکت کردند، خیر مقدم عرض می کنم. ما هر سال در چنین ایامی گرد هم می آییم و چنین کار مهمی را انجام می دهیم تا به احیای فضای سبز در شهر تهران کمک کنیم.

وی با بیان اینکه سبک زندگی ایرانیان در همه عرصه های خود با طبیعت گره خورده است، عنوان کرد: ما وقتی در معماری خود به کاشی ها نگاه می کنیم، طبیعت را در آن می بینیم. وقتی در ادبیات خود نگاه می کنیم، شاهد هستیم که در جای جای ادبیات، درخت وجود دارد. همچنین از یک روستا تا ساختمانی که بر اساس تکنولوژی قرن بیست و یکم ساخته شده است، نمادی از طبیعت بر در و دیوار، فرش و گلیم و ... قابل مشاهده است؛ این امر حاکی از آن است که طبیعت در سبک زندگی ایرانی رسوخ کرده است.

دکتر قالیباف ادامه داد: این سرزمین دارای گذشته زیبایی است و هیچ شکی در آن نیست، اما نکته دیگری نیز وجود دارد که اندیشمندان، بزرگان، اهل فرهنگ و افرادی که جامعه از آن ها توقع دارند باید به آن توجه کنند. واقعیت این است که اگر در کتاب های تاریخی این سرزمین نگاه کنیم شاهد هستیم وقتی تهران را در کنار ری توصیف می کنند، ویژگی هایی شامل فضای مناسب، فضای طبیعی،درختان انبوه، انارستان، توتستان،چنارستان و ... را برای تهران قائل بوده اند. اما امروز در همین شهر زندگی می کنیم در حالی که یکی از چالش های جدی ما بحث طبیعت است.

شهردار تهران تصریح کرد: واقعیت تلخی وجود دارد که امروز با طبیعت قهر هستیم، بچه های ما بزرگ می شوند، بسیاری از تکنولوژی های قرن بیست و یکمی را می بینند و آن ها را فرا می گیرند، به دانشگاه می روند و به جوانی می رسند، اما نه به دست خودشان یک درخت کاشته اند و نه فرصتی پیدا کرده اند که اگر درختی هم بوده باشد، زیر آن درخت بنشینند و انسی با طبیعت برقرار کنند.
وی افزود: این فضای سبز نیز بدون تعارف، به زحمت کارگران، زحمت کشان و عزیزان در عرصه فضای سبز شهر تهران توسعه یافته است. عزیزانی که به گواهی همه واقعا به صورت مجاهدانه کار کرده و فضای سبز را توسعه داده اند. در کنار این موارد حتما مشکلاتی داشته ایم و فرصت هایی را نیز در شهر از دست داده ایم. بنابر این با همه این اقداماتی که قابل قبول هستند، باید بپذیریم که شرایط ما در شهر تهران شرایط قابل قبول و قابل تحملی نیست، چرا که با طبیعت فاصله بسیار زیادی گرفته ایم.
محمدباقر قالیباف عنوان کرد: در این زمینه دست نیاز به سمت اندیشمندان،نخبگان، صاحب نظران و جوانان جامعه دراز می کنیم تا به کمک آن ها دریابیم چه کاری باید انجام دهیم تا از این شرایط رهایی پیدا کنیم؟گاهی نیازمند قانون هستیم، گاهی نیازمندیم که قوانین را اجرایی کنیم و گاهی اوقات نیز نیازمند آن هستیم تا همه ما قوانین را محترم بشماریم.
شهردار تهران ادامه داد: در بازدیدهایی که از محلات صورت می گیرد مردم موارد مختلفی را از شهرداری تهران مطالبه می کنند. البته این مطالبات حق آن ها است و وظیفه ما این است که به این موارد رسیدگی کنیم.گاهی مردم و شورایاران می گویند که نیازمند یک مرکز خرید و یا میدان میوه و تره بار هستیم، اما وقتی میدان میوه و تره بار سر کوچه خودشان واقع می شود، مخالف هستند. آن ها می گویند سطل زباله بگذارید اما سر کوچه ما نه! مسجد و کلانتری در محله ما وجود داشته باشد اما در خیابان های پائینی و بالایی!حتی درخت باشد اما نه جلوی پارکنیگ ما؛ این موارد واقعیت های تلخی است که متاسفانه امروز در این شهر وجود دارد.
وی همچنین گفت: همیشه تلاش می کنیم که باغ کنار دستی را حفظ کنیم اما هیچ وقت نگاه نمی کنیم در جایی که خودمان هستیم، چه کرده ایم. البته هیچ گاه منکر حقوق مکتسبه افراد نیستیم بلکه حتما باید حقوق شخصی و مالکیت شخصی افراد محترم شمرده شود اما بعضی دارایی ها در واقع دارایی افراد نیست بلکه دارایی یک شهر و دارایی انسان ها است؛ در اینجا است که دارایی ها وجه عمومی پیدا می کند و نیازمندقانون هستیم تا در عین رعایت حقوق خصوصی فرد، حق جامعه را نیز حفظ کنیم.
دکتر قالیباف در ادامه تاکید کرد: با توجه به وضعیت امروز، باید بگوییم که حال ما در این عرصه، در شهر تهران خوب نیست. نمی شود تنها گذشته را بیان کنیم و بگوییم که گذشته خوبی بوده است بلکه باید دید امروز در چه وضعیتی هستیم و برای آینده باید چه کاری انجام دهیم؟ باید برای این امر چاره اندیشی کنیم.
وی یادآور شد: به نظر می رسد که ما در سبک زندگی خود باید به طور ریشه ای تجدیدنظر کنیم. باید ببینیم که در قرن بیست و یکم با تکنولوژی، اقتصاد و چالش های امروز چگونه می شود با طبیعت آشتی کرد؟ این مهم ترین نیاز امروز ما است که باید در مدیریت شهری با توجه به نظرات و راهنمایی های مردم عزیز به آن بپردازیم، البته برنامه های خوبی هم در دستور کار قرار دارد.
شهردار تهران ادامه داد: با همه فراز و نشیب هایی که وجود داشته است، می خواهیم بگوییم که در زمینه مقابله با دست اندازی به ارتفاعات شمال تهران اتفاقات خوبی رقم خورده است. البته نمی خواهم بگویم که به طور قطع هیچ تخلفی در این زمینه صورت نمی گیرد اما چون با این محیط آشنا بوده ام و در این محیط رفت و آمد کرده ام، عرض می کنم که مقابله با دست اندازی به ارتفاعات شمال تهران با هیچ دوره ای قابل قیاس نیست. به نحوی که به ندرت ممکن استفعالیتی برای گسترش ساخت و ساز به سمت شمال و ارتفاعات انجام شود؛ چرا که درسال های گذشته به شدت با این موضوع برخورد شده و علامت گذاری صورت گرفته است.
دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به اجرای طرح کمربند سبز در شهر تهران، افزود: در آغاز دوره مدیریتی ما در مجموعه شهرداری تهران حدود 20 هزار هکتار کمربند سبز در سطح شهر کاشته شده بود اما امروز این رقم به حدود 38 هزار هکتار رسیده است، به نحوی که 18 هزار هکتار کمربند سبز در شرق، شمال، غرب و جنوب شهر کاشته شده است.
وی ابراز داشت: با اقدامات صورت گرفته در توسعه فضای سبز، هم در بعد زیبایی و هم در بعد تنوع گونه ها اتفاق می افتد، اما نگهداری فضای سبز یک اراده همگانی می خواهد که این موضوع تنها کار شهرداری تهران نیست. ممکن است کاشت درختان با ما باشد اما نگهداشت آن با مردم است. البته اعتقاد داریم کاشت درختان نیز باید با مردم باشد. در این زمینه کار خوبی از سوی همکاران ما صورت می گیرد که بر اساس آن هر شهروندی که تقاضای نهال داشته باشد، این نهال در اختیار آن ها قرار می گیرد. به این ترتیب فشار اقتصادی نیز وجود نخواهد داشت و کاشت و نگهداری نهال از سوی شهروندان در حیاط منزل و یا در مقابل درب خانه آن ها صورت می گیرد.
دکتر قالیباف در ادامه عنوان کرد: در قدیم سنت های خوبی وجود داشت که بر اساس آن هر شخصی مقابل در خانه خود را تمیز می کرد و درخت خانه خود رانگهداری می کرد. اما حالا سبک زندگی ما عوض شده است و همه توقع داریم شهرداری این کار را انجام دهد. البته برای ما مایه افتخار است که زباله جمع کنیم و خیابان تمیز کنیم و وظیفه ای جز این نیز برای خود قائل نیستیم اما اجازه دهیم سبک زندگی های زیبای گذشته را نیز احیا کنیم. در شهرهای بزرگ دنیا و شهرهایی که شاید قدمت آن ها به یک چهارم سابقه تاریخی شهر تهران هم نمی رسد، شاهد هستیم اگر برفی هم ببارد، هر خانه ای مسئولیت دارد جلوی منزل خود را تمیز کند؛ حتی اگر خودشان فرصت نکنند، هزینه آن را پرداخت می کنند تا جلوی منزل خود را در کوچه تمیز کنند. همانطور که در گذشته اگر در شهر و روستای خودمان برف می آمد، صبح ها شاهد بودیم که تمامی کوچه تمیز است این در حالی است که رفتگری وجود نداشت. بلکه مادران و همه اهالی محل مسیر را باز می کردند و این امر را یک افتخار،ثواب و وظیفه برای خود می دانستند.
وی افزود: متاسفانه این سبک زندگی را از دست دادیم و دیگران را دعوت می کنیم تا کار ما را انجام دهند. این در حالی است که در منش اسلامی و ایرانی ما این موضوع وجود ندارد که از دیگران مطالبه کنیم تا کار ما را انجام دهند. مخصوصا در فضای سبز می توانیم بگوییم کاشت با ما باشد و حتما نگهداشت آن از طریق مردم صورت گیرد. ما در این جمع می توانیم دست به دست هم دهیم و این فرصت را فراهم کنیم.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هشدارهای مربوط به کم آبی در سال پیش رو گفت: در سالی که خشکسالی را پیش رو داریم، برای آب نگران هستیم. البته واقعا زمانی بود که برای آبیاری فضای سبز شهر تهران از آب شرب استفاده می شد اما امروز به جرات می گویم که همه آب مورد استفاده به منظور آبیاری فضای سبز، آب خامی است که این آب نیز مدیریت شده است. واقعیت این است که قنات ها و منابع آبی خوبی در شهر وجود دارد اما با مشکلات بارشی که با آن مواجه بودیم، به نظر می رسد در سال پیش رو یک چالش جدی در این حوزه برای شهر داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما چاره ای جز این نداریم که با کمک همشهریان، رسانه ها و شورای شهر در سال پیش رو حداقل 25 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم. اگر 25 درصد صرفه جویی در مصرف نداشته باشیم، هم با مشکلات آب شرب روبرو می شویم و هم صدمه جبران ناپذیری به فضای سبز شهر تهران وارد خواهد شد. بر این اساس ممکن است فضای سبزی که برای آن زحمت کشیده شده و به این مدار رسیده است، دچار خسارت های جبران ناپذیری شود.
شهردار تهران گفت: امیدواریم با کمک مردم عزیز بتوانیم صرفه جویی در مصرف را داشته باشیم. البه نمی خواهیم بگوییم که باید کم مصرف کنیم، بلکه هر کسی باید به سهم خودش صرفه جویی کند چرا که مصرف ما از استانداردهای بین المللی بیشتر است. اگر ما آب را درست مصرف کنیم، 50 درصد صرفه جویی صورت می گیرد. در این شرایط دیگر شیر آب را رها نمی کنیم، ماشین و فرش خود را با مصرف آب فراوان نمی شوئیم و در مصرف شخصی آب نیز صرفه جویی می کنیم. این امر نیاز ما است، در غیر این صورت درخت ها و فضای سبزی که با زحمت کاشته می شوند، با چالشی به نام کم آبی روبرو خواهد بود.
دکتر قالیباف در پایان با اشاره به معضل آلودگی هوا در شهر تهران، عنوان کرد: با برنامه های تنظیم شده و هماهنگی های و گفت و گوی هایی که با دولت صورت گرفته است، مطمئن هستیم که می توانیم بر این چالش بزرگ شهر فائق بیاییم. اگر بخشهای اجرایی این برنامه شروع شود و هماهنگی های نهایی آن نیز انجام شود، در فرصت مناسب به مردم توضیح خواهم داد که به چه شکل و شیوه ای و در چه زمانبندی، با کمک دولت و مردم این مشکل را برطرف خواهیم کرد.
نظر شما