يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۲
کد خبر: ۷۵۷۶۱
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱
در پنجاه و دومین جلسه شورای شهر تهران مطرح شد؛
پنجاه و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران با نطق پیش از دستور حقانی و حافظی و بررسی تشکیل ستاد ویژه استقبال فاطمیه و نوروز برگزار شد.
به گزارش شهر، درابتدای این جلسه حقانی با بیان اینکه تهران در دهه های گذشته به دلیل تحولات وسیع و پرشتاب خود پیوسته و دائمی در شرایط گذار رو به تنزل بوده است، گفت: وجود باغات انبوه در دامنه های جنوبی البرز و امتداد آنها درواقع در اثر جریاناتی شکل گرفت و به حیات خود ادامه داد که موجب رونق و ابادانی های فراوان و کسب و کار در این شهر شد. امروز اما وضعیت متفاوت شده است و باغات تهران یعنی شهری که در دل خود آبادی های قدیمی چون شمیران، ونک و... را جای داده از اوضاع خوبی برخوردار نیست . 

وی افزود: با شرایط فعلی چشم انداز مناسبی را نمی توان برای آنها متصور شد و باغ های شهر تهران که در دامنه پربرکت البرز پرورش یافته دیگر از لابلای آهن و دود به نفس افتاده است. به طوری که حجم بالای اثرات مخرب وارده به محیط زیست شهری به حدی است که در بسیاری ازموارد جبران آلودگی ها خارج از توان بالای طبیعت بوده و درختان هم خود بیمارند .

حقانی باغات تهران را به سه دسته تقسیم کرد و ادامه داد: اول پهنه های باقی متراکم و متمرکز مثل باقی مانده باغات کن که به صورت انبوه و متراکم درکنار هم قرار گرفته اند، دوم باغات پراکنده و غیرمتمرکز که به صورت منفرد و پراکنده از توسعه شهری به جای مانده و هیچ گونه پیوستگی را تداعی نمی کنند مثل باغات واقع در محدوده منطقه یک و سوم باغات پراکنده و متفرق که این باغات از ابادی ها و روستاهای گذشته به جای مانده اند که در روند رشد شهر تهران در داخل بافت شهری قرار گرفته اند. 

حقانی افزود: بررسی روند تغییرات کالبدی درتهران در طول سه دهه گذشته نشان می دهد که در حال حاضر 1.98 درصد معادل یک هزار و 215 هکتار از اراضی شهر تهران به باغ ها ، 2.7 درصد معادل یک هزار و660 هکتار به اراضی کشاورزی و در مجموعه 16.2 درصد که قریب به 10 هزار هکتار می شود به باغ ها و اراضی کشاورزی، پارکها و سایر اراضی سبز شهری اختصاص یافته است . 

وی تاکید کرد: مطالعه مکانی اراضی سبز موجود در شهر تهران درطول سه دهه گذشته حاکی از ان است که اراضی سبز موجود در تهران به تدریج انسجام اولیه خود را از دست داده و پراکنده تر وکوچک تر شده است . 

حقانی ادامه داد:طی ادوار گذشته سه هزار و 881 هکتار از اراضی سبز و باغ های سبز کاسته شده است . 

وی به رشد بی سابقه قیمت زمین، تقاضای بازار ساختمان، بازگشت نسبتا سریع سرمایه و رشد بخش دلالی، تبدیل مسکن از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه ای اشاره کردو گفت : صدور اسناد ملکی براساس موارد 147 و 148 قانون ثبت و خردشدن باغات و زمین ها از عوامل عمده تاثیرگذار بر انهدام باغ هاست . 

  حقانی مهمترین اولویت ها برای ارتقای کیفیت محیط زیست شهر تهران را اجرای ماده 147 قانون برنامه پنجم توسعه کشور عنوان کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی موظف است ظرف مدت یکسال اول برنامه بدون رعایت تشریفات در مناقصه ، مدیریت و اهدا به نگهداری و توسعه پارکهای جنگلی و مراتع بپردازد . 

وی به طرح کمربند سبز جنوب تهران درسال 58 توسط دولت شهید رجایی اشاره کرد و گفت: در ان زمان شهرداری تهران به عنوان مجری مشخص شد اما برای اجرا  تعهدات به سایر وزارتخانه ها و نهادها واگذار شد . از جمله تامین نهال توسط وزارت کشاورزی و تامین آب توسط وزارت نیرو قرار بود صورت گیرد، اما متاسفانه تاکنون کمتر از 5درصد کمربند سبز جنوب تهران محقق شده است .
وی در پایان با اشاره به اصل 50 قانون اساسی بیان کرد: در جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیست برای نسل امروز و نسل های آینده باید در حیات اجتماعی رو به رشد باشد و وظیفه عمومی تلقی می شود . از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که به آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن می پردازد، ممنوع است . 

در ادامه جلسه علی حافظی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: شش ماه گذشت. فرازو نشیب ها ، انتخاب رییس شورا ، شهردار ، تغییر ساختار کمیسیون ها، عضوگیری کمیسیون ها ، شناخت برخی از زوایای فعالیت شهرداری ، ورود به برنامه پنج ساله دوم شهرداری و نهایتا تصویب بودجه سال 93 از اتفاقات قابل تامل است . هرچند باید مرور برخی مشکلات نیز صورت بگیرد. 

وی با استناد به مواردی از برنامه پنج ساله دوم شهرداری برخی ایرادها را مطرح کرد که در پاسخ علیرضا دبیر ، رییس کمیسیون بودجه شورا گفت: جناب حافظی دوران بگم بگم‌ها تمام شده است هر حرفی دارید صراحتا بزنید و 18 موردی را هم که می‌گویید اعلام کنید. 8 سال پدر مردم را با بگم بگم درآوردید ما حرف قایمی نداریم هر چه می‌خواهید در صحن علنی شورا مطرح کنید.

وی خطاب به حافظی اظهار کرد: من که کار اجرایی نکردم اما شما که در دولت‌های نهم و دهم مسئول بوده‌اید و کار اجرا بلدید بگویید مگر می‌شود یک معاون شهردار رئیس هیات مدیره سازمان‌های زیر مجموعه خود نباشد. بودجه دوربین‌های ثبت تخلف را کمیسیون حمل و نقل و عمران شورا تصویب کرده است. اما مشکل شما چیز دیگری است.

وی در ادامه در واکنش به صحبت های حافظی از بودجه 19 میلیارد تومانی شهرداری برای غذا گفت: ما که نمی‌توانیم 55 هزار نفر را گرسنه نگه داریم برای نهار دادن به این تعداد کارمند آیا 19 میلیارد تومان رقم زیادی است.
 
تجلیل از معاونان اسبق شهردار تهران

همچنین در جلسه امروز شورای شهر از دو معاون سابق شهردار پایتخت یعنی  سید‌مناف هاشمی معاون سابق برنامه‌ریزی شهرداری تهران و همچنین تقوی معاون حقوقی و امور شوراهای شهرداری تهران تجلیل شد.

در این مراسم عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به همکاری و تعامل مناف هاشمی در تدوین برنامه‌های شهرداری ‌اظهار داشت: بنده وظیفه خود می‌دانم به عنوان همکار و همشهری از آقای مناف هاشمی تقدیر کنم.

وی تصریح کرد: نظم و انضباط و رعایت قوانین و مقررات از جمله ویژگی‌های مناف هاشمی در مدت فعالیتش در شهرداری بوده است.

مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران نیز در مراسم تجلیل از دو معاون سابق قالیباف اظهار داشت: آقایان تقوی و مناف هاشمی در این مدت همکاری مطلوب ارزنده‌ای را با اعضای شورای شهر داشته‌اند. ضمن اینکه ما آمادگی داریم در خصوص مسائل ورزشی و فضاهای آن با وزارت ورزش و شخص مناف هاشمی به عنوان معاون وزیر همکاری داشته باشیم.

معصومه آباد دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به ویژگی‌های تقوی گفت: قطعا جای آقای تقوی در جمع اعضای شورای شهر خالی خواهد بود چرا که در 6 سال گذشته در شورای شهر آقای تقوی همکاری‌های خوبی را با مجموعه شورا داشته‌اند و امیدواریم در آینده نیز از تجربیات وی استفاده کنیم.

سروری: شورای چهارم نباید شورای حاشیه‌ها باشد

بنابراین گزارش در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران سروری به روند تذکرات در صحن پرداخت و گفت: باید تذکرات در صحن شورا ساماندهی شود. شورای چهارم نباید شورای حاشیه‌ها باشد.

پرویز سروری با اشاره به تذکرات متعدد اعضای شورای شهر در صحن علنی اظهار داشت:نباید شورای چهارم شورای حاشیه‌ها بشود. ما باید مشکلات و معضلات شهروندان را تحت عنوان دستورات جلسه پیگیری و بررسی کنیم.

سروری از رئیس شورای شهر تهران در خواست کرد تا تذکرات اعضا را ساماندهی کند و در هر جلسه بیش از سه تذکر در صحن علنی مطرح نشود.

تصویب دو فوریت طرح الزام شهرداری به تشکیل ستاد ویژه استقبال فاطمیه و نوروز

به گزارش شهر، در ادامه جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران بررسی دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد ویژه استقبال فاطمیه و نوروز با هدف تکریم ایام فاطمیه در نوروز مورد بررسی قرار گرفت.

مجتبی شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این طرح پیشنهاد داد تا سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج شهرداری تهران نیز به عنوان یکی از اعضای ستاد ویژه استقبال از فاطمیه و نوروز انتخاب شوند.

همچنین در جریان بررسی این دستور تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران پیشنهادات خود را به منظور اصلاح متن و محورهای فرهنگی طرح تشکیل ستاد فاطمیه و اجرای برنامه های ویژه دهه فاطمیه و نوروز ارایه کردند.

احمد مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پیشنهادات مختلف اعضا، ابراز داشت: نوروز مراسمی است که با آئین ما پیوند بسیار عمیقی دارد. نوروز به نوعی یادآور زمانی است که حضرت علی (ع) در نخستین غدیر خم به امامت منصوب شدند. حتی در نقاشی کمال المک در نوروز، تصویر حضرت علی (ع) وجود دارد و در ادبیات فارسی نیز این پیوند وجود داشته است.

وی افزود: نوروز در فرهنگ ما جایگاه متفاوتی دارد و ایرانیان همواره نوروز را حفظ کرده اند چرا که بخشی از هویت ایرانی محبت خاندان امیر المونین (ع) است. از این رو نباید این مساله القا شود که نگاه ما نسبت به نوروز منفی است. همچنان که مراجع همواره دیدار نوروزی داشته اند و حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری نیز پیام نوروزی صادر می کنند بنابراین نباید از جایگاه نوروز غفلت کرد.

مسجد جامعی در ادامه ضمن جمع بندی پیشنهادات اعضای به منظور اصلاح محورهای مختلف این طرح، پیشنهاد داد تا شهرداری مکلف شود برای تداوم احیای فرهنگ فاطمی در طول سال، ماموریت های خود را به منظور تقویت فرهنگ دینی فاطمی اجرایی نماید.

در نهایت این طرح دوفوریتی پس از اصلاح برخی محورها، با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

همچنین رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از جلسه امروز در پاسخ به تذکرات اعضای شورای اسلامی شهر تهران پیرامون نطق پیش از دستور رحمت الله حافظی، گفت: بودجه سال 93 شهرداری تهران به فرمانداری ارسال شده و بر اساس اعتمادی که وجود داشته است، کمیسیون برنامه و بودجه سندی را در این زمینه ارایه کرده است، بنابر این ما آن سند را به فرمانداری ارسال کرده ایم.

مسجد جامعی ادامه داد: حافظی می گوید آنچه که ما به فرمانداری ارسال کرده ایم با آنچه که در صحن شورا تصویب شده است، تفاوت دارد. اما من به ایشان عرض کردم اگر موارد اینچنینی وجود دارد به ما بگویید تا مطابق مصوبه عمل کنیم، چرا که هم یک اقدام غیر اخلاقی و هم تصرف در اسناد است.

در ادامه جلسه امروز بررسی دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی منزل مسکونی علامه حلی رجبی دوانی و بهره برداری از آن به عنوان یک مرکز فرهنگی مورد بررسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت.

مرتضی طلایی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این دستور، مرحوم آیت الله رجبی دوانی را از شخصیت های بزرگی توصیف کرد که آنطور که باید و شاید به ایشان توجه نشده است؛ از این رو درخواست کرد برای جلوگیری از تخریب و نابودی منزل ایشان به عنوان یک میراث فرهنگی، به این طرح توجه شود.

همچنین حجت الاسلام ناصحی نیز طی سخنانی گفت: آیت الله دوانی از روحانیون شناخته شده در سطح کشور هستند که کتب زیادی را تالیف کرده اند و مورد احترام بزرگان هستند.

در ادامه جلسه ابوالفضل قناعتی خواستار بررسی این طرح به عنوان یک طرح یک فوریتی شد تا جوانب مختلف تبدیل منزل آیت الله رجبی دوانی به مرکز فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و از بروز برخی تبعات جلوگیری شود.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران ضمن مخالفت با دو فوریت بررسی این لایحه، به یک فوریت الزام شهرداری تهران به تملک و بازسازی منزل آیت الله رجبی دوانی و بهره برداری از آن به عنوان مرکز فرهنگی رای دادند.

در ادامه جلسه امروز لایحه اجازه خرید شرکت های سودآور شهرداری و تاسیس شرکت پشتیبانی مادر (هلدینگ) توسط سازمان بازنشتگی شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در جریان بررسی این دستور، روند تخصیص کمک های شهرداری و شورا به سازمان بازنشستگی را تشریح کرد و گفت: بر اساس درخواست صورت گرفته از سوی سازمان بازنشستگی، مدیران این سازمان درخواست 100 میلیارد کمک از شهرداری تهران را داشته اند که ما علاوه بر تایید این رقم، 10 میلیارد تومان نیز از سمت شورا برای رسیدگی به امور بازنشستگان در نظر گرفتیم. علاوه بر این سازمان بازنشستگی باید پس از گذشت 10 سال خودکفا شده و کمک های شهرداری به این سازمان قطع شود.

همچنین محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهارکرد: دستور کار سازمان بازنشستگی سرمایه گذاری نیست اگر مجوز تشکیل هلدینگ را به این سازمان ندهیم و سازو کار مناسبی برای اداره امور سهام خود نداشته باشد، نمی تواند در زمینه سرمایه گذاری موفق شود. از این رو باید طبق درخواست این سازمان اجازه تشکیل هولدینگ را نیز به سازمان بازنشستگی بدهیم.

احمد دنیا مالی نیز به عنوان موافق این لایحه، بر ضرورت اعطای مجوز تاسیس شرکت های مادر به سازمان بازنشستگی تاکید کرد.

محمد جواد تندگویان نیز در مخالفت با این لایحه، پیشنهاد داد تا شهرداری تهران لایحه بررسی کمک های خود به سازمان بازنشستگی را به شورا ارایه دهد.

همچنین دکتر حسین پورزرندی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران طی سخنانی با بیان اینکه سازمان بازنشستگی یک سازمان اقتصادی است، گفت: اگر دنبال کارهای اقتصادی و راه اندازی هلدینگ نرویم، بعدا همه کمک های شهرداری باید به این سمت برود و شهرداری مبالغ کلانی از بودجه را برای حقوق بازنشستگان پرداخت کند که این یک کار عقلانی نیست.

پورزرندی پیشنهاد داد، شهرداری موظف شود ظرف سه ماه برنامه خودش را به منظور ایجاد هلدینگ ارایه دهد و پس از ارایه کار کارشناسی، این برنامه تقدیم شورا شود.

در نهایت با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تهران این لایحه مورد تصویب قرار نگرفت و مقرر شد به منظور بررسی بیشتر در کمیسیون مربوطه مورد رسیدگی قرار گیرد.

همچنین طرح حفاظت از پارک پردیسان در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت که با 16 رای موافق مورد تصویب قرار گرفت.

در پایان جلسه علنی امروز از دکتر عسگری آزاد تقدیر شد.

سیستم نوبت‌گیری اعضای شورای شهر راه‌اندازی شد

بنابراین گزارش در حالی پنجاه و دومین جلسه شورای شهر امروز آغاز شد که بعد از مدت‌ها سیستم نوبت‌گیری برای صحبت کردن اعضای شورای شهر راه اندازی شد.در حالی که در چند ماهه گذشته اعضای شورای شهر انتقاداتی را به هیات رئیسه در خصوص عدم رعایت نوبت مطرح کرده‌ بودند، از امروز این سیستم راه اندازی شد.
برچسب ها: شورای شهر
نظر شما