جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۶
کد خبر: ۷۵۸۱۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
خط 3 مترو تهران به خاطر شاخص هاي كم نظير خود در زمينه هاي فني،اجرايي و تاثيرات ترافيكي و زيست محيطي مورد توجه و استقبال صاحبنظران و دانشگاهيان قرار گرفته است.
به گزارش شهر به نقل از مديريت روابط عمومي و امور بين الملل شركت راه آهن شهري تهران وحومه(مترو)، پروژه بزرگ و    كم نظير خط 3 مترو به طول 37 كيلومتر حدفاصل ازگل و شهرك قائم در شمال شرق تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران كه به پيش بيني صاحبنظران مسايل شهري و محيط زيست اثرات فراوان و بي بديلي در كاهش آلودگي هوا و روان شدن ترافيك پايتخت ايفا خواهد كرد در هفته هاي اخير و اين روزها مورد توجه و علاقه بسياري از گروه هاي دانشجويي، فعالان محيط زيست، مديران شهري و مراجع تحقيقاتي در حوزه حمل و نقل قرار گرفته است.

در همين راستا و در هفته جاري شركت راه آهن شهري تهران و حومه ( مترو ) در بخش شمالي خط 3 ميزبان دانشجويان مهندسي عمران دانشگاه شريف بود كه به همراه اساتيد خود در جريان مراحل حفاري و ساخت اين پروژه 19 كيلومتري قرار گرفتند.

گروه ديگر بازديد كننده از خط 3 در اين هفته كه از آن به عنوان مصداق روشن كاهش فاصله و اتصال شمال به جنوب تهران و شاهرگ حياتي شبكه ريلي و حمل و نقل پايتخت ياد مي شود دانشجويان مهندسي فني نقشه برداري سازمان جغرافيايي كشور بودند كه دستاوردهاي مهندسين ايراني در بومي سازي صنعت مترو در كشور را        تحسين كردند.

 هر دو گروه دانشجويي در جريان بازديد از نحوه ساخت تونل، ايستگاهها، نقشه برداري در زير زمين، نحوه          ميله گذاري تونل، طول رمپ و بارگذاري ديواره هاي تونل آشنا شدند.
 
 
گروه ديگر بازديد كننده اين هفته از خط 3 مترو تهران، تعدادي از دانشجويان برنامه ريزي شهري و فعالان عرصه حمل و نقل شهري از سراسر كشور بودند كه از بخش هاي مختلف اين خط مهم و شريان حياتي حمل و نقل تهران ديدن كردند. 
طي هفته هاي گذشته نيز شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) در بخش جنوبي خط 3 ميزبان فعالان بيش از 20 تشكل غيردولتي و مردم نهاد حوزه محيط زيست و نيز شوراياران مناطق مختلف شهرداري تهران بود.
خط 3 متروي تهران ،  بلندترين خط مترو  خاورميانه به شمار مي  رود كه داراي 37 كیلومتر طول  و 28 ايستگاه است.
 اين خط در سه فاز از جنوب غرب تا شمال شرق تهران درحال ساخت است كه بخش مياني آن سال گذشته به طول 7 كيلومتر حدفاصل چهارراه وليعصر(عج) تا ايستگاه بهشتي به بهره برداري رسيد و 12 كيلومتر آن در بخش جنوبي از بزرگراه آزادگان درجنوب غربي تهران تا چهارراه وليعصر(عج) آماده افتتاح است؛ 19 كيلومتر باقي مانده براي تكميل بزرگ ترين خط مترو ايران كه به بخش شمالي خط 3 معروف است در شرايط حاضر به عنوان اولويت نخست شركت مترو در جريان ساخت است كه در صورت تامين اعتبار تا پايان سال كاري آينده به اتمام و           بهره برداري خواهد رسيد.
 
 این خط به عنوان اولین خط قطری شبكه مترو بیشترین ایستگاه های تقاطعی را با خطوط 7،6،4،1 و 8 مترو تهران داراست به طوری كه در ایستگاه چهارراه ولیعصر (عج) با خط 4، در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) با خط 6، در ایستگاه شهید بهشتی با خط 1 و در ایستگاه مولوی با خط 7 تقاطع دارد ومی تواند سهم بزرگی را در اتصال خطوط ریلی  منسجم و به هم پیوسته درون شهری و مسافرت راحت و آسان شهروندان و بیشترین دسترسی مسافران به تمام خطوط ریلی ایفا كند.
خط 3 مترو همچنین با 7 بزرگراه، 6 میدان اصلی(میدان راه آهن و ...) و خیابان مهم شهر (ولیعصر"عج ") تقاطع و یا
 
 
عبور می‌كند و ساكنان بزرگراه آزادگان، بزرگراه سعیدی، میدان راه آهن، میدان ولیعصر (عج)، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان انقلاب، بزرگراه رسالت، بزرگراه صیاد شیرازی، میدان نوبنیاد، بزرگراه ارتش و منطقه نیاوران و كامرانیه را به عنوان مناطق پرتردد پوشش می دهد.
فاصله متوسط بین ایستگاهی در بخش جنوبي خط ۱۲۰۰ متر است كه برای تسهیل در امر دسترسی شهروندان به ایستگاه‌ها برای هر ایستگاه دو ورودی در نظر گرفته شده كه در میادین اصلی به ۴ ورودی افزایش یافته است؛ اين خط ظرفيت جابجايي روزانه يك ميليون مسافر را داراست كه طبعاً ظرفيت كامل موردنظر با پيوستن تدريجي ناوگان به اين خط ميسر خواهد بود.
بخش جنوبي خط 3 مترو به طول 12 كيلومتر در شرايطي آماده بهره برداري است كه ایستگاه هاي منيريه، راه آهن، قلعه مرغي، جواديه و آزادگان به مسافران سرويس دهي مي كنند و قطارها تا زمان تكميل بخش هايي از ايستگاه هاي شهرك شريعتي، يافت آباد و نعمت آباد، در اين 3 ايستگاه توقف نخواهند داشت.
بزرگ‌ترین پروژه شهری سال 1392 در شرايطي به اتكاي مديريت جهادي و توان مهندسي بومي به افتتاح خود نزديك مي شود كه پايتخت بيش از پيش به خاطر مشكلات ناشي از آلودگي هوا و ترافيك نيازمند توجه مسئولان و تخصيص اعتبار براي توسعه مترو به عنوان حمل و نقل آسان و پاك است.
نظر شما