پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۹
کد خبر: ۷۶۰۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹
شهردار پایتخت در بزرگترین گردهمایی بین المللی سال:
شهردار تهران طی سخنانی در آئین درختکاری «تهران، جهان شهر دوستی»، گفت:ما در کنار نقشه های سیاسی و جغرافیایی متعارف که معمولاً جای دولت – ملت ها را نشان می دهند، نیازمند نقشه هایی هستیم که با نگاه مدیریت کلانشهری و با تکیه بر نیاز ها و اولویت های مورد نظر شهروندان ترسیم شود و تصویرجدیدی از چالش ها و فرصت های موجود در صحنه بین الملل را پیش روی ما نشان دهد تا در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های اجرایی ما، تاثیرگذار باشد.
به گزارش شهر، محمدباقر قالیباف طی سخنانی در آیین درختکاری «تهران، جهان شهر دوستی» که بعد از ظهر امروز با حضور سفرای کشورهای اسلامی، روسا و نمایندگان سازمان های بین المللی، اعضای هیات های دیپلماتیک و روسای انجمن های دوستی در محل برج میلاد تهران برگزار شد، ابراز داشت: مقدم شما را در این مراسم با شکوه که با هدف والای توسعه و تقویت دوستی ها و نیز کمک به کره خاکی - برای اینکه او بهتر نفس بکشد و ما بهتر نفس بکشیم - گرامی داشته و خوش آمد عرض می نمایم.
وی افزود: برای من موجب خوشحالی و افتخار است که یکبار دیگر و به مناسبت برگزاری آیین درختکاری در آخرین روزهای سال جاری، در آستانه آمدن فصل زیبای بهار و آغاز سال نو، در جمع دوستانه و گرم شما میهمانان گرانقدر هستم. از تمامی شما عزیزان و دوستان که بزرگوارانه دعوت شهرداری تهران را پذیرفته و در این مراسم حضور به هم رسانده اید، صمیمانه قدردانی می کنم.
شهردار تهران ابراز داشت: عمیقاً بر این باورم که ما برای فراهم ساختن زندگی بهتر برای شهروندانمان در سراسر جهان، نیاز به تقویت دوستی میان ملت ها داریم و در این مسیر شما سفرا و دیپلمات های گرانقدر، به عنوان نمایندگان دولت ها و ملت های جهان، می توانید در انتقال پیام دوستی تهران و نیز گسترش آن نقش مهم و تعیین کننده ای داشته باشید.
وی ادامه داد: در جهان امروز که بیش از نیمی از ساکنان کره خاکی در شهرها اقامت گزیده اند، کلان شهرها به ویژه شهرهای جهانی، به عنوان نیروی پیش برنده توسعه و تحول جهانی در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی، نقش بی بدیلی یافته اند و به همین اندازه نیز مدیریت شایسته آنها، در مجموع سیاست ها و راهبردهای کلان دولت های ملی، اهمیت و وزن بیشتری یافته است. در عین حال، کلان شهرهای جهان برای توسعه ظرفیت های خود، نیازمند ارتقاء زیرساخت های خدماتی، ارتباطی، فناوری، عمرانی و گردشگری هستند تا بتوانند با بهره گیری از روندها و فرصت های مفید جهانی و درون سرزمینی، نه تنها در مقیاس منطقه ای، بلکه در سطوح وسیعتر و بالاتر،برای آینده ای بهتر، برنامه ریزی نموده و مهیا شوند.
دکتر قالیباف تاکید کرد: به اعتقاد من، ما در کنار نقشه های سیاسی و جغرافیایی متعارف که معمولاً جای دولت – ملت ها را نشان می دهند، نیازمند نقشه هایی هستیم که با نگاه مدیریت کلان شهری و با تکیه بر حقوق و نیازها و اولویت های مورد نظر شهروندان، تصویر جدیدی از چالش ها و فرصت های موجود در صحنه بین الملل را پیش روی ما ترسیم نماید تا در جهت گیری های فکری، سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های اجرایی ما، تاثیرگذار شود.
شهردار تهران درادامه تصریح کرد: من یقین دارم مسیر پیشرفت و عدالت در قرن بیست و یکم از شبکه جوامع محلی می گذرد. گسترش حکمرانی محلی، نوع جدید توسعه در قرن حاضر و اشکال جدید جامعه مدنی مبتنی بر پیشرفت و عدالت است که جهان روز به روز آن را بیشتر تجربه می کند. حتی رقابت جویی که موتور محرکه پیشرفت در قرن حاضر است، بدون بسط و توسعه عدالت، چیزی جز ناپایداری جوامع محلی نخواهد بود.
  شهردار پایتخت خطاب به حضار و میهمانان حاضر در جلسه، گفت: احتمالاً برخی از شما مدت زیادی است در تهران زندگی می کنید و زمان زیادی است که با وضعیت این کلان شهر آشنا شده اید و به آن عادت کرده اید. برخی نیز ممکن است مدت کوتاهی باشد که میهمان این شهر شده باشید و هنوز فرصت آشنایی گسترده و عمیق با آن را پیدا نکرده باشید. در هر حال تهران نیز به عنوان یکی از بیست کلانشهر بزرگ جهان و بزرگترین آنها در منطقه غرب آسیا، دارای زیبایی ها و احتمالاً نازیبایی هاییست. خداوند را شکر می کنم که به من فرصت داد نزدیک به یک دهه برای ارتقای وضعیت زندگی شهروندان این شهر که خیلی دوستشان دارم و به آنها عشق می ورزم، در کنار سایر همکاران خودم در شهرداری تهران و شورای شهر تلاش کنم. خدمتی که من نام آن را خدمت جهادی گذاشته ام. به معنی تلاش و خدمتگزاری بی منت و خستگی ناپذیر در راه خدا . خوشبختانه در نتیجه این تلاش ها، چهره شهر تا حدود زیادی تغییر پیدا کرده است و به نسبت یک دهه قبل به مراتب زیباتر ودوست داشتنی تر شده است.
محمدباقر قالیباف در ادامه به تبیین حکمت های نهفته و آموزه های دینی و ملی ایرانیان در مراسم آیینی نوروز پرداخت و گفت:این همزمانی تغییر در چهره‌ طبیعت و زندگی ما معنایی خاص به همراه دارد؛ درک نوعی هماهنگی و هارمونی میان بشر و طبیعت و تبعیت از منطق هستی به عنوان مخلوق واحد خداوند. این نگرش به طبیعت، انسان و هستی، بهار را به عنوان یک فرصت برای نوزایی تفسیر می‌کند؛ روزی نو، زیستی دیگرگونه و تحولی ذهنی. 
وی با بیان اینکه نوروز مصداقی کامل از هم‌نشینی دو فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و پیوندی مبارک حول محور رشد و تعالی انسان است، گفت: در فرهنگ نوروز، سنتی به نام هفت سین داریم . سفره‌ای که در آن هفت نماد یا المان معنادار را کنار هم قرار می دهیم و در کنار قرآن کریم و دیوان حافظ سفره‌ای رنگین و مبارک شکل می‌گیرد.
دکتر قالیباف عنوان کرد: هفت آموزه‌ انسانی وجود دارد که فرهنگ اسلامی و ایرانی ما بر آن بنا شده‌است و اگر این هفت آموزه محقق شود، جهانی زیباتر، جوامعی شادتر و انسانی اخلاقی‌تر شکل خواهد گرفت.
شهردار تهران از آموزه‌ توحیدی به عنوان نخستین آموزه یاد کرد و گفت: از منظر فرهنگ اسلامی و ایرانی، برابری میان تمام انسان‌ها پیش‌فرضی پذیرفته شده و بنیادین است. بشر، از هر نژاد، رنگ، فرهنگ و دین و مذهبی، مخلوق خداست. نفس حیات او، یک موهبت است و همه در بهره‌مندی از موهبت حیات یکسان هستند. همه در نیازمندی به عنایت منبع اصلی حیات یعنی خداوند نیز برابرند. این نگاه توحیدی به هستی و خلقت انسان است که آرمان برابری انسان‌ها را رقم می‌زند.
وی آموزه‌ عدالت را دومین آموزه نوروز دانست و تصریح کرد: مناسک نوروز،حول محور تکریم سالخوردگان، عیادت از بیماران و محبت به کودکان و بخش‌هایی از جامعه که همگی به لحاظ بهره‌مندی‌ها، حاشیه‌ای و ضعیف‌تر هستند، شکل گرفته ‌است. این فرهنگ نوروز است که به ما می‌آموزد باید ضعیف‌ترین اقشار جامعه را در موهبت حیات و نعمت شادی سهیم کنیم. همین آموزه است که به ما تذکر می‌دهد در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی نیز باید نگاهی خاص به اقشار محروم و برکنار مانده از جریان توسعه داشته‌باشیم.
وی با اشاره به لزوم پاسداشت تفاوت ‌ها به عنوان آموزه سوم نوروز، ابرازداشت: قرآن کریم است که به ما می‌آموزد تفاوت‌های میان ما انسان‌ها، نه معیار برتری‌جویی، که فرصتی برای آشنایی و مهربانی است. این فرهنگ نوروز است که به ما می‌آموزد: «آسایش دو گیتی، تفسیر این دو حرف است/با دوستانمروت، با دشمنان مدارا»؛ این جهان رنگارنگ و متکثر است که زیباست. جهان یک‌دست، جهانی تحت سیطره‌ی یک فرهنگ، یک مد، یک شیوه ی مصرف و یک الگوی زندگی، جهانی کسل‌کننده، غیراخلاقی و غیرمتعالی است. وی خاطر نشان کرد: چنین جهانی، فرصت پیشرفت را از فرزندان ما می‌گیرد و آنان را از داشتن فردایی زیباتر و اخلاقی‌تر محروم می‌کند؛ بر مبنای همین آموزه است که باید پاسدار تکثر فرهنگی در سطح جهان و معترض به هر گونه تبعیض فرهنگی و موانع نابرابر رشد در ساحت جهانی باشیم.
دکتر قالیباف از اهمیت فرهنگ و اخلاق به عنوان چهارمین آموزه نوروز یاد کرد و گفت: قطعاً رشد اقتصادی، بهره‌ وری مالی و توسعه‌ مادی مهم است و قطعاً تمامی جوامع بشری برای پیشرفت به توسعه‌ اقتصادی نیاز دارند. امامساله اینجاست که فرهنگ نوروز به ما می‌آموزد اقتصاد همه چیز نیست. سکه،یکی از هفت نماد موجود در سفره‌ نوروز است. فقط یکی از هفت المان! این به آن معناست که جهان، تنها جهان سود و نفع و پول نیست. جهانی که در آن همه چیز قابل خرید و فروش باشد، جهان بی‌معنایی خواهد بود.
وی تاکید کرد: جهانی که در آن تنها صدای سکه‌های پول به گوش برسد، جای زیبایی برای زندگی نیست. جهان مبتنی بر منطق سرمایه‌داری سودمحور، که جایی برای هیچ معنویتی باقی نمی‌گذارد، فرصت رشد سایر ابعاد وجود ما را می‌گیرد.
دکتر قالیباف خاطر نشان ساخت: این فرهنگ نوروز است که ما می‌آموزد در جهان به جز سود مالی، باید به معنا، معنویت و اخلاق هم اندیشید و جایی برای عشق و دوستی غیر قابل خرید و فروش هم باقی گذاشت.
شهردار تهران آموزه‌ دانایی و حکمت را به عنوان پنجمین آموزه نوروز دانست و گفت: سفره‌ هفت سین نوروز، میهمان دو کتاب است: قرآن کریم و دیوان حافظ؛ این امر بدان معناست که دانایی، حکمت و آگاهی باید معیار و مبنای سبک زندگی ما باشد. هر گونه مانعی که چشم‌های دانایی ما را ببندد و ما را به تقلیدی کورکورانه و متعصبانه وادارد، ما را از خوشبختی و سعادت دورمی سازد.
وی افزود: سعادت، زاییده آگاهی است. جهان امروز، گاهی با زرق و برق‌ها، مدها و سبک زندگی مبتنی بر مصرف‌گرایی ‌اش و گاهی با تعصبات کور و سنت‌های غیرانسانی‌اش، چشم آگاهی ما را می‌بندد. بر مبنای همین آموزه‌ نوروز است که ما معتقدیم دنیای حکیمانه، دنیایی زیباتر و متعالی‌تر خواهدبود.
دکتر قالیباف در ادامه اظهار کرد: آموزه‌ ششم، ضرورت ادای حق طبیعت و محیط زیست است. نوروز با کاشت نهال آغاز می‌شود. سبزه و سیب و المان‌های طبیعی دیگر از عناصر اصلی سفره‌ هفت سین هستند و روز پایانی نوروز در فرهنگ ما، روز طبیعت است. همه‌ این‌ها در کنار هم نشان می‌دهد که نوروز، بر ضرورت حفظ طبیعت و پرهیز از آسیب به محیط زیست تأکید دارد. این آموزه‌ای است که سخت به آن محتاجیم.
وی ادامه داد: زخم ‌هایی که انسان مدرن بر صورت زیبای طبیعت وارد کرده است، امروز دامانش را گرفته‌است؛ آلودگی هوا، آب، منابع طبیعی، فرسودگی خاک و آلاینده‌های خطرناک و مضر امروز در سراسر کره‌ زمین بشر را دچار تنگنا کرده‌است. این‌ها همه نتیجه‌ نگاه ابزاری، سودمحور و کوته اندیشانه به طبیعت است. پیام نوروز، پیام آشتی با طبیعت است.
دکتر قالیباف آموزه‌ی نوروز، را غنیمت ‌شماری فرصت زندگی خواند و گفت:نوروز است که به ما یادآوری می‌کند که در گردش فصل‌ها و تغییر سال‌ها،نشانه‌هایی برای اندیشمندان است؛ تذکری از این که زندگی، با ارزش و درحال گذاری سریع است. این سرمایه‌ ارزشمند باید در مسیری ارزشمند هزینه شود. ما در قبال تمامی لحظات زندگی در حال گذرمان، در قبال تمامی بهارهایی که از سر می‌گذرانیم مسوولیم. مسوولیم که تمامی لحظات زندگی‌مان را به بهترین نحو و اخلاقی‌ترین مسیر هزینه کنیم؛ و چه مسیری ارزشمندتر از کاستن از دردها و تالم های انسان ها و ساختن شهرهایی آبادتر، عادلانه‌تر و اخلاقی‌تر برای شهروندان مان؟
دکتر قالیباف در پایان عنوان کرد: از توجه شما میهمانان گرانقدر ایران اسلامی سپاسگزارم و برایتان بهاری سرشار از شادی و سالی قرین با سلامتی آرزو می‌کنم.
نظر شما