جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۲
کد خبر: ۷۶۰۴۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
پاسخ سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری به اظهارات تناولی
اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به دنبال اظهارات پرویز تناولی دربارهٔ مجسمه‌های موزه امام علی(ع) توضیحاتی را در اختیار رسانه ها قرار داد.
به گزارش شهر به نقل از خبرگزاری ایسنا متن این توضیحات بدین شرح است:

در پی انتشار گفت‌و‌گو‌ها و اخباری درباره انتقال مجسمه‌های پرویز تناولی به موزه هنرهای معاصر، ذکر نکاتی چند ضروری به نظر می‌رسد:

۱- آقای پرویز تناولی، مالکیت مجسمه‌های مورد اشاره را در تاریخ 82/1/21 و به موجب قرارداد فروش قطعی به شماره ۰۷۹۱-۱۱-۰به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انتقال داده است.

بنابراین مجسمه‌های یاد شده از اموال سازمان مذکور محسوب می‌شود که برای استفاده عموم در موزه امام علی (ع) در معرض نمایش قرار گرفته بود.

۲- آقای پرویز تناولی، مدعی است ملک مسکونی وی طی قراردادی به شهرداری یکی از مناطق تهران واگذار و سپس قرارداد مذکور فسخ و مالکیت ملک یاد شده به ایشان بازگشته است. ظاهرا ایشان قرارداد فروش مجسمه‌های خود را به سازمان فرهنگی هنری شهرداری بدون هیچ وجه منطقی و حقوقی با قرارداد واگذاری ملک خود به آن منطقه از شهرداری تهران مرتبط می‌داند. حال آنکه این دو قرارداد، دو عمل حقوقی جداگانه و بی‌ارتباط با یکدیگر بوده و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با وجود شخصیت حقوقی مستقل از شهرداری در مناطق نمی‌تواند قراردادی را که بدون هیچ گونه شرطی و به نحو منجز با ایشان منعقد کرده است، به صرف ادعای ایشان نسبت به قراردادی دیگر که متولی دیگری در شهرداری تهران دارد، نادیده انگارد.

۳- روز پنجشنبه ۱۷ بهمن وکیل آقای پرویز تناولی به همراه مأمور و با دستور موقت شعبه ۳۸ دادگاه عمومی حقوقی (مجتمع قضایی صدر) با عنوان توقیف آثار و تحویل به حافظ مندرج در دستور به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) مراجعه کردند.

۴- به رغم تلاش‌های صورت گرفته و مذاکره با آقای تناولی، آثار با جرثقیل، خاور و جک از موزه خارج، بارگیری و منتقل شد.

۵- با توجه به اینکه حافظ و امین، آثار را به منزل آقای تناولی منتقل کرد، امور حقوقی، درخواست معرفی حافظ مورد وثوق طرفین و انتقال به یکی از موزه‌های معتبر را مطرح و درخواست تغییر دستور را داد.

۶- با دستور قضایی قاضی‌ همان شعبه مقرر شد آثار از منزل آقای تناولی خارج و به موزه هنرهای معاصر تهران منتقل شود.

۷- طی چند بار مراجعه نمایندگان مجتمع قضایی و کار‌شناسان سازمان به منزل آقای تناولی، همکاری لازم برای انتقال صورت نگرفت و با توجه به چند نوبت باز نکردن در و ممانعت از انتقال، حکم قضایی برای باز کردن در صادر شد.

۸- آثار متعلق به بیت المال و جامعه هنری کشور است و در حال حاضر نزد حافظ معتبر (موزه هنرهای معاصر تهران) تا صدور حکم قطعی دادگاه امانت سپاری شده است.

۹- در جایی که آقای پرویز تناولی، آغازگر اقدام حقوقی برای تصاحب مجموعه‌هایی بوده‌اند که با فروش آن‌ها به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جزئی از بیت المال قلمداد می‌شوند؛ آیا از سازمان مذکور انتظاری جز صیانت از بیت المال و حقوق مترتب بر آن می‌رود؟

۱۰- پرسش اینجاست در حالی که این آثار با نام و معرفی آقای تناولی در موزه‌ای که به نام علی (ع) متبرک است، در یکی از مناسب‌ترین مناطق تهران در معرض دید عموم قرار دارد؛ چه دغدغه‌ای برای انتقال آن‌ها به نقطه‌ای نامعلوم وجود دارد؛ به راستی قرار است این آثار از کجا سردرآورده و به کجا انتقال یابند؟ 
منبع: ایسنا
نظر شما