شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۴
کد خبر: ۷۶۰۶۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
ارتقای کیفیت زندگی و توسعه جامعه محور برنامه شهرداری در 4سال آینده
دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، با حضور در برنامه شب گذشته تلویزیونی تهران 20 که در بوستان نوروز برگزار شد،به مرور موفقیت های شهرداری تهران در سال 92 و تشریح برنامه ها و سیاست های مدیریت شهری در سال 93پرداخت.
به گزارش شهر ،شهردار تهران با اشاره به اینکه بوستان نوروز در فروردین ماه سال 92 به بهره برداری رسیده است وشهروندان تهرانی قریب به یکسال است که از این بوستان استفاده می کنند گفت : بخش دیگر بوستان نوروز ، پارک اکو است که آخرین نشست سران اکو نیز در این بوستان برگزار شده است .
وی به مجموعه پلانتاریوم نیزاشاره کرد و گفت:این مجموعه نیز پروژه ای علمی – تفریحی است که در فضایی 4 بعدی با تکنولوژی روز دنیا در دست ساخت است؛ بطوریکه این مجموعه جزء 5 پلانتاریوم اول دنیاست و در تابستان سال 93 به بهره برداری خواهد رسید .
شهردار تهران ادامه داد: از 8 سال خدمت به مردم در شهرداری تهران هرگز خسته نشده ام؛ گرچه کار، سختی های خود را دارد اما زیبایی های غیر قابل وصفی هم دارد که تصور میکنم هرچه کار ، پرحجم تر و سخت تر باشد ، آرامش بیشتری خواهم گرفت .
قالیباف در پاسخ به اینکه آیا شهروندان حق مطلب را در مورد کار و تلاش شما انجام داده اند، گفت: باوردینی ما این است که کاررا باید در راه خدا انجام داد، اما اضافه میکنم که شهروندان ما انسان های با معرفتی هستند، صادقانه می گویم هر کجای این شهر که پا گذاشته ام ، تشکر و قدردانی شهروندان را دیده ام و قدردان آنها هستم .
وی ادامه داد : باور ندارم که شهروندان کار و فعالیت در شهر را نمی بینند و قدردان نیستند چرا که اصلی ترین دلگرمی ما نگاه ،فهم و باور شهروندان است ، گرچه انتقاداتی هم به عملکرد ما دارند .
وی یاد آور شد: در 2 سال اول کار در شهرداری تهران ، درصد انتقادات از شهرداری بسیار بود اما اکنون می بینیم که در 2 سال اخیر شهروندان تنها 10 درصد انتقاد دارند و 90 درصد قدردان فعالیت های انجام شده هستند .
شهردار تهران با بیان اینکه دیدار با مقام معظم رهبری بهترین توفیق در روزهای آغازین دوره جدید کار در شهرداری بود،گفت: تاکیدات مقام معظم رهبری بر مدیریت جهادی ، سبب شد روحیه جهادی قوت گیرد و تاکیدات مقام معظم رهبری را همچون الگویی در ابعاد مختلف مدیریتی در شهر تهران پیاده کنیم .
قالیباف تصریح کرد : به شهروندان قول می دهم در شهر تهران ، شهرداری به نقطه ای خواهد رسید که مردم شهر تهران در گفت و گوهای عادی خود ،تفاوت ها را در شهرداری بازگو و به زبان خواهند آورد .
شهردار تهران گفت: سبک مدیریتی من در طول سال های گذشته اینگونه است که وقتی مسوولیتی را می پذیرم در همان ماههای اول بررسی دقیق ، عمیق و همه جانبه ای در حوزه مسوولیت خود انجام می دهم .
وی افزود: اعتقادم بر این است اگر مدیری در هر سطحی نتواند در 4 تا 6 ماه اول بر کار خود مسلط شود دیگر پس از دو سال یا 4 سال و یا 8 سال دیگر بر کار سوار نخواهد شد لذا درمسولیت های مختلف اینگونه رفتار کرده ام و در شهرداری تهران هم در 6 ماه به جمع بندی نهایی در شهر تهران رسیدم .لذا پس از آن کارها را در سه سطح پیگیری کردم .
وی با بیان اینکه شهر تهران شهریست پویا که زندگی در آن جریان دارد گفت : در سطح اول رسیدگی به کارهای ضروری و فوری شهروندان بطور روزمره در اولویت قرار داشت و آمار سامانه 1888 و 137 نشان می دهد که بر این مشکل فایق آمده ایم و نیازهای ضروری شهروندان را پاسخگو بوده ایم . در روزهای اول 38 درصد تماس های مردم در 137 برای کارهای فوری و ضروری شهر بود ؛این در حالیست که امروز سهم این نیازها به زیر ده درصد کاهش پیدا کرده است .
وی ادامه داد : بخش دوم کار مسایل ساختاری و کارکردی در درون شهرداری است، شهرداری باید به سمت شفافیت مالی ، اصلاح ساختار و تغییر سیستم استناد بالا دستی حرکت می کرد.متاسفانه قبل از اغاز مدیریت من برتهران، طرح جامع و تفصیلی وجود نداشت .لذا باید ساختارها را ایجاد واصلاح می کردیم .خوشبختانه اکنون این تغییرات صورت گرفته و تشکیلات فرسوده و کهنه شهرداری به روز شده و سیستم های نرم افزاری در شهرداری تهران بکار گرفته شد .
وی در ادامه سطح سوم کار را ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران معرفی و اظهار کرد: در دوره دوم شهرداری به موضوع ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران رسیدیم و در 4 سال آینده مبنای کار بر ارتقای کیفیت زندگی در ابعاد مختلف ، توسعه جامعه محور و توجه به آرامش و روان مردم قرار گرفته است .
وی در ادامه به تاکید مقام معظم رهبری بر تعامل شهرداری با دولت اشاره کرد و گفت : نباید توقع زیادی از دولت داشت چرا که تنها 6 ماه است که بر سر کار آمده است با این حال در 6 ماه گذشته ارتباطات با دولت برقرار شده و در جلسه ای هم که به تازگی دردولت بر گزار شده ، به تهران و کلانشهرها نگاهی ویژه شد .
وی با اشاره به اینکه دولت 7 کمیسیون دارد گفت : بر اساس تصمیم گیری دولت ، کمیته ای به عنوان کمیته تهران و کلانشهرها به آیین نامه دولت اضافه شد که روز گذشته اولین جلسه این کمیته با حضور 11 نفر از وزرا برگزار شد و امیدواریم با این تصمیم دولت سالی گرمتر در ارتباطات بوجود آید .
شهردار تهران در ادامه گفت : مهمترین موضوع در مدیریت صحیح ، منابع انسانی است .بنده معتقدم اگر به منابع انسانی در ساختار به درستی توجه شود ، مابقی مشکلات و امکانات فراهم خواهد شد .
قالیباف با بیان اینکه اگر شایسته سالاری، شایسته گزینی و شایسته پروری در عرصه مدیریت مبنای تصمیم گیری مدیران قرار گیرد ؛ مشکلات برطرف خواهد شد ،تصریح کرد: در دوره ی جدید با همکاری و مساعدت شورای اسلامی شهر ، معاونتی در شهرداری تهران شکل گرفت و بدین ترتیب معاونت منابع نیروی انسانی از منابع مالی از یکدیگر تفکیک شد. در عین حال معتقدم جوان گرایی هم در ساختار شهرداری باید انجام شود .
وی با اشاره به اینکه سن نیز در ساختار شهرداری نقش دارد گفت : شهرداری نواحی به افراد بالای 35 سال سپرده نمی شود ، چرا که باید با قدرت و جسارت کار انجام شود ؛ لذا در نواحی و بحث مدیریت در این حوزه ها به جسارت و شجاعت در تصمیم گیری نیازمندیم . در عین حال در حوزه معاونت ها مبنای سن 45 سال است .
وی در این برنامه از شهروندان خواست از طریق سامانه 1888 ، نظرات خود را در مورد اداره شهر در ابعاد مختلف به شهرداری اعلام کنند ، تا مدیران شهرداری بتوانند از نظرات شهروندان استفاده کنند .
قالیباف در بخش دیگری از این برنامه زنده تلویزیونی به مشکل آلودگی هوا در شهر تهران اشاره کرد و گفت : مردم، مجموعه مدیران در حوزه اجرایی رابصورت یکپارچه می بینند لذا اگر مشکلی وجود دارد ، باید تحت این مجموعه یکپارچه حل و فصل شود .گرچه ضوابط و قوانینی برای حل مشکلات و بحران ها وجود دارد اما از دید مردم ، منشا یا مسوول حل مهم نیست ؟ برای آنها تنها چیزی که اهمیت دارد ،حل مشکل آلودگی هوا است .
شهردار پایتخت با بیان اینکه شهرداری از زیر بار مسئولیت کاهش آلودگی هوا شانه خالی نمی کند،تاکید کرد: واقعیت این است که کاهش آلودگی هوا کاری جمعی و فرا بخشی است و با توجه به اینکه محوریت اصلی کار در مجموعه دولت است ، امیدورام سرکار خانم ابتکار که هم عضو شورای شهر بودند و هم در حوزه محیط زیست سابقه و کارنامه خوبی دارند ، بتوانند در زمینه کاهش آلودگی هوا موفق شوند .
وی با تاکید بر اینکه امروز گازهای آلاینده ازفضای محیطی شهر تهران حذف شده اند و آلاینده های دیگر از جمله ذرات معلق در هوای تهران شهروندان را آزار می دهد ،اظهار کرد: ما معتقدیم با هماهنگی خوب بین شهرداری و دولت می توان مشکل آلودگی هوا را کاهش داد اما در این میان باید نهادی مشخص مسئولیت را بپذیرد . دراینجا دولت است که باید مشخص کند چه کسی باید مسئولیت کاهش آلودگی هوا را بپذیرد.
قالیباف تاکید کرد:ما اعلام کرده ایم شهرداری تهران آمادگی انجام این مسئولیت را دارد .ما می توانیم آلودگی هوا را در 5 سال آینده کاهش دهیم، بطوریکه میزان روزهای سالم در شهر تهران به 2 برابر افزایش یابد .
وی گفت : در موضوع کاهش آلودگی هوا ، مدیریت و ساختار اولین گام است و در مرحله بعدی منابع و امکانات برای اجرا لازم است چرا که باید ظرفیت های مالی آن نیز در نظر گرفته شود .
وی تصریح کرد: بسیاری معتقدند کاهش آلودگی هوا حل نشدنی است اما به شهروندان قول میدهم در صورتیکه این کار به شهرداری واگذار شود ،با برنامه ریزی دقیق و مدون روزهای سالم به دو برابر افزایش خواهد یافت .
قالیباف با بیان اینکه کاهش آلودگی هواباید از طریق مجوعه ای از اقدامات سلبی و ایجابی انجام شود،در ادامه به تحولات در حوزه حمل و نقل عمومی در برنامه 5 ساله شهرداری تهران اشاره کرد وگفت :در سال های گذشته شهرداری تهران سالانه 15 کیلومتر مترو به شهروندان تحویل داده است که نسبت به گذشته تحولی چشمگیر است .
وی با بیان اینکه اولویت ما توسعه حمل و نقل عمومی با محوریت مترو و خطوط تندرو بوده است گفت : سیستم حمل و نقل عمومی در شهر تهران زیبنده مردم نیست از این رو برنامه 5 ساله ما در حوزه حمل و نقل افزایش سه برابری ظرفیت مسافر در مترو است از طرف دیگر افزایش ظرفیت خطوط مترو و کاهش مصرف سوخت و بنزین یکی از محورهایی است که در دولت بررسی و در بودجه سال 93 پیش بینی شده است .لذا در سال آینده توسعه خطوط و افزایش تعداد واگن ها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی با تاکید بر اینکه سرخط حرکت قطار ها از 5 دقیقه به 3 دقیقه کاهش می یابد،از افتتاح نیمه جنوبی خط 3 مترو در ماه اول سال 93 خبر داد و گفت : نیمه شمالی این خط نیز در پایان سال 93 تحویل شهروندان داده خواهد شد همچنین خط 6 ، 7 و فرودگاه حضرت امام نیز در دست احداث است .
وی از مهار سیلاب مترو و جلوگیری از آسیب رساندن به شهروندان به عنوان بهترین خاطره دوران فعالیتش یاد کرد و گفت : اگر این کار کمتر از 3 دقیقه انجام نمی شد ، فاجعه تلخی به بار می آمد ، لذا هر موقع به یاد آن خاطره می افتم شیرینی و لطف خدا را حس میکنم.
قالیباف بدترین خاطره سال 92خود را صحنه سقوط مادران در خیابان جمهوری دانست و گفت: به آتش نشانان تاکید کرده ام در حوادثی که به کمک مردم می رویم ،ایثارگری امید عباسی و سقوط دو مادر را نباید فراموش کنیم و با تمام قدرت به حل مسایل بپردازیم .
نظر شما