شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۳
کد خبر: ۷۷۲۱۸
|
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
شهاب مرادی در جمع خبرنگاران مطرح کرد
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از حمایت آثار هنرمندان در افزایش تحکیم خانواده و مختومه خواندن پرونده پرویز تناولی و برپایی مجدد نمایشگاه عطر سیب خبر داد و گفت:‌ اساس کار این سازمان را مدیریت جهادی به عنوان رمز موفقیت قرار داده ایم.
به گزارش شهر و به نقل از فارس، حجت‌الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تشریح برنامه‌های این سازمان در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، اظهار داشت: اساس کار این سازمان را مدیریت جهادی به عنوان رمز موفقیت قرار داده‌ایم و در پایان سال 92 نیز نشستی با موضوع مدیریت جهادی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار کردیم.

وی اضافه کرد: خیلی‌ها کار جهادی می‌کنند اما بحث مدیریت جهادی مبتنی بر بودن علم و درایت و با اتکال به خدا است. شعار ما در این سازمان «تهران شهر مهربانی» است چرا که تهران از دیرباز این روحیه را داشته است که با مردم با لطافت، مهربانی و فتوت رفتار کرده است به همین منظور شعار سال را براساس مشکلاتی که در سبک زندگی مشاهده کردیم،‌انتخاب شد.

پیگیر مباحث سبک زندگی، اخلاق و هویت هستیم

حجت‌الاسلام مرادی عنوان کرد: سبک زندگی، هویت و مدیریت فرهنگی یکی از بحث‌های مهمی است که در این سازمان پیگیری خواهد شد. یعنی در بخش سبک زندگی به دو موضوع نظیر اخلاق اسلامی و رفتار شهروندی و در نهایت زیست شهری تمرکز بیشتری خواهیم داشت و به ارتقای روحیه قناعت، اصلاح الگوی مصرف و اصلاح نظم خواهیم پرداخت.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: گسترش فرهنگ حلم، صبر، آرامش و مهربانی و به نوعی همان اخلاق اسلامی یکی از اهداف اساسی و اجرایی این سازمان محسوب می‌شود. یکی از محورهای دیگر نیز سبک زندگی است و بحث دیگر پرخاشگری‌هایی است که در کلانشهر تهران صورت می‌گیرد که یکی از برنام‌های ما کنترل شهر است.

وی درباره بحث هویت، اضافه کرد: هویت دینی یکی از مسائل پراهمیتی است که ما آن را نیز گسترش و شهروندان را در گسترش این هویت تعمیم خواهیم داد به گونه‌ای دیگر ترویج مراجعه و بهره‌برداری از مرجع دینی یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان است تا مخاطبان خود را با مراجعه به قرآن و نهج‌البلاغه سوق دهد.

حجت‌الاسلام مرادی ادامه داد: توجه به جغرافیا، پرچم، سرود ملی، المان‌ها و نمادهای ملی، گسترش خودباوری و عزت ملی، گسترش نمادهای فرهنگی اسلامی در تمام اماکن عمومی یکی دیگر از برنامه‌‌های اصلی این سازمان در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی به شمار می‌رود.

به گفته این مقام مسئول، کار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه مدیریت تغییرات فرهنگی ایجابی است. همانند آشنایی شهروندان از آسیب‌های فضای اینترنتی که این مهم نیازمند دیدگاه‌هایی است که باید برای این زیرساخت‌های فرهنگی تدابیری اندیشیده شود.

به گفته وی، تقویت خودباوری و احساس ارزشمندی در بدنه، اعتلای فکری و معرفی مهارت‌های پرسنل و توجه متوازن به حوزه‌های مختلف عملکرد سازمان و تقویت تعامل سازمان با نخبگان فکری و تقویت مشارکت شهروندان در تقویت سازمان از دیگر برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال جاری به شمار می‌رود.

17 هدف کلی برای سازمان تعریف شده است

حجت‌الاسلام مرادی عنوان کرد: چهره‌سازی و اسوه‌پردازی یکی از روش‌های دیگر این سازمان محسوب می‌شود که در نهایت 17 هدف کلی برای این سازمان تعریف شده است که ما این اهداف را با روش‌های مختلف انجام خواهیم داد که یکی از آنها تجلیل از مفاخر شهر تهران همانند تجلیل از مادران شهدا و برپایی برنامه پرده عشاق و یا دیگر برنامه‌هایی است که آن را به صورت جدی در این سازمان پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: از دیگر برنامه‌های این سازمان پاتوق محوری و برنامه‌های گفت‌وگو محور است یعنی در نظر داریم نشست‌های تخصصی با موضوع فرزندآوری، 40 خانه، جمعه فرهنگسرا تعطیل نیست، سلسله نشست‌های تأثیرات شبکه‌های اجتماعی و نشست‌های مهارتی کنترل خشم برای گروه‌های خاص همانند تاکسیرانان و مأموران سد معبر برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: برخی‌ها خودشان را سانسور می‌کنند اما معتقدیم باید به جوانان اجازه داد تا نظرات خود را نیز بیان کنند، همچنین فضاسازی محیطی بحث مهم دیگری است که مورد توجه این سازمان قرار دارد یعنی هنر مفهومی باید با محوریت مناسب و کارکرد مشخص مدنظر باشد. حتی مواجهه سازی و گردشگری هدفمند، تئاتر مشارکتی خیابانی پنهان با موضوعات اخلاق شهروندی نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام مرادی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان نمادسازی است یعنی در نظر داریم به احیای نمادهای جوانمردی، پهلوانی، ایثار و شهادت و تولید نماد مهربانی با طبیعت بپردازیم.


وی اضافه کرد: تولید نشر و آثار نوشتاری و بازتولید چرخه روایت و تجلیل تولید و عرضه کتاب اتوبوس و مترو از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال جاری به شمار می‌رود چرا که ما روش‌مان این است که فقط یک بزرگداشت را برپا نکنیم بلکه در کنار هر کار هنری پیرامون آن برنامه‌های جامعی رخ دهد به طور مثال شهدا تکراری نیستند و نمی‌توانیم بگوییم این شهید با شهید دیگر یکی است بلکه هر کدام از آنها داستانی متفاوت از دیگری دارد.

حجت‌الاسلام مرادی عنوان کرد: معتقدیم بهترین شعر، عکاسی، فیلم‌نامه، نمایش‌نامه که درباره شهید وجود دارد و ضبط می‌شود به همراه تاریخ شفاهی و خاطرات باید در جشواره‌ای جمع‌آوری و در نهایت از آن آثار متعددی تولید شود.

به گفته این مقام مسئول تولید تیزرهای فرهنگی با مضامین اخلاقی، برنامه‌های میدانی سراسری ماه شعبان، برگزاری مسابقات مردمی با موضوعات فرهنگی هنری و مهربانی با طبیعت و خلق آثار فرهنگی هنری همانند فیلم، تئاتر و نمایش یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان در سال اقتصاد و فرهنگ است.

منابع کتابخانه‌های شهر تهران افزایش می‌یابد

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: افزایش منابع کتابخانه‌های شهر تهران و ایجاد جایگاه مطالعه در فضای عمومی از دیگر برنامه‌های این سازمان به شمار می‌رود چرا که فضای مطالعه در شهر تهران اندک است به ویژه این فضای کم را در نیمه جنوبی تهران بیشتر احساس می‌کنیم که راه‌‌اندازی قرائت‌خانه‌ها می‌توانند فضای مناسبی را برای این کار به وجود آوردند.

حجت‌الاسلام مرادی در پایان گفت: ما سازمانی هستیم که دارای مأموریت سنگین، بودجه‌ای کم و امکانات محدود؛ اما با عزم جدی در بدنه سازمان هستیم که به طور جد برنامه‌های اساسی فرهنگی را دنبال خواهیم کرد.


حجت‌الاسلام شهاب مرادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا برخی از برنامه‌های این سازمان دیگر از صدا و سیما پخش نمی‌شود، بیان داشت: 61 برنامه این سازمان طی چهار سال اخیر تعطیل شده است که برخی از آنها را به زودی احیا خواهیم کرد و بعضی دیگر را که نیازمند بودجه هستند در اولویت کاری قرار می‌دهیم.

وی اضافه کرد: برپایی  نمایشگاه عطر سیب که نوعی برنامه در حوزه خدمات‌رسانی به هیأت‌های مذهبی در ماه محرم بود تعطیل شده است که چندی پیش برای برگزرای مجدد آن تصمیماتی صورت گرفت.

حجت‌الاسلام مرادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شنیده شده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حال تأسیس و راه‌اندازی شبکه تلویزیونی است، افزود: بنده این سخن را نشنیده‌ام و برنامه‌ای هم برای راه‌اندازی شبکه تلویزیونی ندارم.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که بالاخره وضعیت پرونده پرویز تناولی به کجا انجامید، بیان کرد: این پرونده مختومه اعلام شده است به گونه‌ای که ما در موضوع پرونده آقای تناولی نه اقدام قضایی کردیم و نه با کسی در مورد این موضوع صحبت کردیم؛ اما آقای تناولی و وکیلشان از این سازمان شکایت کردند در حالیکه آثار این هنرمند 10 سال گذشته توسط این سازمان که در آن زمان حجت‌الاسلام زم مسئولیت این سازمان را برعهده داشت، خریداری شده است.

وی ادامه داد: آقای تناولی در تلاش بود که آثاری که در گذشته به این سازمان فروخته بود را پس بگیرد و ما نیز از شکایت این هنرمند اطلاع نداشتیم تا روزی که جرثقیل به موزه امام(ع) آوردند و مأموران قوه قضائیه در روز تعطیل تلاش داشتند همکاران ما را بازداشت کنند چرا که آنها اجازه خروج آثار آقای تناولی را از این موزه نمی‌دانند.

این کارشناس مسائل دینی گفت: بنده قبل از سال نو با آقای تناولی تماس تلفنی داشتم و از او درخواست کردم تا مصاحبه‌ای در این راستا صورت نگیرد و در مقابل نیز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره این موضوع سخنی در رسانه‌ها مطرح نکند اما آقای تناولی به این موضوع وفادار نبود و صحبت‌هایی شد که صحت نداشت. حتی بنده اعلام کردم که انتقال این سخنان به جامعه جز آسیب به ساختارهای اجتماعی چیز دیگری در بر نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از لحاظ ماهیت این موضوع باید گفت که قرارداد ما حکم دارد و آن آقای زم است. به نوعی دیگر باید بیان کنم که در گذشته آثار این هنرمند 600میلیون تومان خریداری شده بود که گفته‌اند اگر در حراج کریستی به فروش برسد با مبلغ 150میلیارد تومان خریداری می‌شود در صورتی که سازمان آثار آقای تناولی را در گذشته خریداری کرده بود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با پاسخ به پرسشی دیگر که آیا این سازمان از اکران فیلم‌های فجر در فرهنگسراها نیز حمایت خواهد کرد و یا از پخش آنها جلوگیری می‌کند باید گفت: اگر فیلمی مطابق با اهداف نظام و سازمان باشد از اکران آن جلوگیری نمی‌کنیم و بنده هم در جشنواره فجر، فیملی را ندیدم که قابل اکران در فرهنگسراها نباشد به همین منظور مانع اکران این فیلم‌ها در فرهنگسراها نیستیم.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که فضای پخش طعام و نذری در اعیاد سال کاهش یافته است، عنوان کرد: اصلاً به این صورتی که شما بیان می‌کنید نیست باید بگویم اطعامی که مردم در دهه اول محرم در میان اقشار مختلف پخش و توزیع می‌کنند بیشتر از بودجه فرهنگی کشور است. حتی بنده در سال 85 به کشور کویت سفر کردم و در آنجا متوجه شدم که 800 حسینیه مردم شیعه کویت در آن تشکیل داده‌اند در صورتی که آمار آنها در آن زمان بیش از 2میلیون نفر بود.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی دیگر که چرا در ختم همسر آقای بنیامین خواننده پاپ کشور حضور یافته، گفت: متأسفانه بنده از فضاهای روشنفکری هم اینگونه سخنان را می‌شنوم که باید بگویم بنده آقای بنیامین را دوست دارم و برای اتفاقی که برایشان افتاده است ابراز تأسف می‌کنم این موارد را نباید به عنوان جرم دید و به عنوان خطا یاد کنیم. به نظر شما آیا وقتی فردی و یا هنرمندی فوت می‌شود بنده باید پیام تبریک ارسال کنم؟

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا شما به هنرمند موسیقی پاپ که بخواهد اجرایی زنده در فرهنگسراها داشته باشد مجوز می‌دهید، ادامه داد: هنر برای هنر در مأموریت ما نیست بنده از آقای بنیامین و حتی مازیار فلاحی که قطعه زیبای لیلا را خوانده است اگر بخواهد قطعه‌های زیبای اینچنینی را بخواند حمایت می‌کنیم. بنده به این موضوع نگاه نمی‌کنم که موسیقی پاپ است یا سنتی بلکه اگر کاری با هویت ملی برای مخاطبان ساخته شود و در هر قالبی هم باشد از آن حمایت خواهم کرد و اگر اثر فاخری نیز در این راستا تولید شود آن را خریداری می‌کنیم.

حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به این مطلب که آدمی نیستم که در لفافه سخن بگویم و کسی را بپیچانم و به نوعی دوپهلو صحبت کنم، درباره ترویج موسیقی بیان داشت: اهداف این سازمان آموزش موسیقی نیست حتی برخی از اعضای شورای شهر نیز از این سخن بنده ابراز ناراحتی کردند و مصاحبه‌های تند داشتند اما اگر باز هم دوباره مصاحبه‌های تند صورت گیرد بر این عقیده پایبند هستم.

به گفته وی چندی پیش نشستی را با رئیس خانه موسیقی و آقای مرادخانی برپا کردیم که در آن جلسه اعلام شد که در حوزه موسیقی از آثار فاخر حمایت خواهیم کرد به همین منظور باید گفت: کار ما رقابت با بخش خصوصی نیست بلکه ترویج و حمایت از آثار فاخر است.

حجت‌الاسلام مرادی با ابراز نگرانی از نداشتن حتی یک گروه آماتوری تئاتر در سازمان فرهنگ و هنر شهرداری تهران، گفت: حتی یک گروه تئاتر مردمی که در فضای میدانی بتواند کار کند در این سازمان وجود ندارد که این به خودی خود نیز یک ضعف است که باید بر ما خرده گرفته شود که چرا در این حوزه ما دارای ضعف هستیم. به همین منظور ما از همه کسانی که می‌خواهند در حوزه تئاتر کار کنند، دعوت به عمل خواهیم آورد.

وی افزود: ظرفیت‌های این سازمان محدود است،‌ یعنی ظرفیتی که در دانشگاه‌ها و مدارس وجود دارد در اختیار ما نیست اما باید همه ظرفیت‌های خود را در اختیار گروه‌های مردمی و جوانان و نوجوانان قرار دهیم.

به گفته این مقام مسئول تعداد مساجد شهر تهران اندک است اما وظیفه ما ساخت و ساز مسجد نیست.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که آیا شما به ساخت فیلم کوتاه نیز در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توجه خواهید داشت، ادامه داد: هرچه به هویت دینی و در راستای سطح زندگی ایرانی-اسلامی باشد از آن حمایت خواهیم کرد حتی فیلم و محتوای موسیقی ما باید دارای یک فرم و محتوای مطلوب و تأثیرگذار باشد. در این راستا چندین سؤال وجود دارد که ما در بحث هویت ملی چه تعداد سرود داریم که از رسانه ملی پخش می‌شود که آن هم ابراز علاقه به وطن باشد. یا چند سرود وجود دارد که زلزله بم را طوری به تصویر بکشد که مخاطب به حمایت از آنها بپردازد. در اینجا می‌گویم که اسطوره‌هایی همانند آهنگران بسیار اندک هستند یا واقعاً دستمان در فضای هنر خالی است. من دست چنین هنرمندی را می‌بوسم.

رئیس سازمان فرهگی و هنری شهرداری تهران بیان کرد: در فصل بهار اجرایی از سراج را خواهیم داشت. آن هم در فضای ارزشی، همچنین اگر آهنگ و ترانه‌ای عاشقانه باشد اما به تحکیم خانواده کمک کند ما از آن نیز حمایت می‌کنیم. به طور مثال اگر به شعر استاد چایچیان که درباره امام رضا(ع) سروده است،‌توجه کنیم خواهید دید که چقدر این آهنگ بر مخاطب تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: اگر شعر یا ترانه‌ای که به تحکیم خانواده کمک کند تولید شود ما از آن حمایت خواهیم کرد چرا که خروجی کار برای ما بسیار حائز اهمیت است، همچنین ما در حوزه رمان، فیلمنامه، داستان کوتاه و تئاتر دستمان را برای همکاری دراز می‌کنیم و فرصتی را برای استعدادیابی در نظر خواهیم گرفت.

حجت‌الاسلام مرادی اظهار داشت: ما باید سفارش دهیم تا برایمان فیلمنامه‌هایی را بنویسند حتی اگر آنها را هم نسازیم. راه حل همه مشکلات ما در مردم است.

وی در پایان گفت:‌ برنامه‌های متعددی از این سازمان به دلیل نداشتن بودجه در گذشته تعطیل شده است؛ اما خوشبختانه بودجه امسال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران 40درصد افزایش یافته است.


نظر شما