جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۷
کد خبر: ۷۷۶۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۲
گیل آبادی در نشست دورنگاه ارتباطات تهران شهر
پنجمین نشست دورنگاه ارتباطات تهران شهر با حضور مدیر کل ستاد بحران شهرداری تهران، رییس مرکزارتباطات و امور بین الملل شهرداری پایتخت و جمعی از مدیران و کارشناسان روابط عمومی مناطق 22 گانه شهرداری در پایگاه مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد .
به گزارش «شهر» به نقل از «شهر نوشت»،  رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در ابتدای این نشست از ابراز علاقه شهردار پایتخت برای حضور در جمع کارشناسان روابط عمومی خبر داد و گفت: دکتر قالیباف برای حضور در جلسه دورنگاه ارتباطات تهران شهر ابراز علاقه کرده است. به زودی طی هفته های آینده مسوولان و کارشناسان روابط عمومی شهرداری تهران میزبان قالیباف در اردوی جهادی خواهند بود.

گیل آبادی با اشاره به اینکه تمام موضوعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه ارتباطات در اداره کل شهرداری ها باید مورد توجه قرار گیرد،تاکید کرد: مدل طراحی شده برای کارگروه ها مدل تازه ای است که می تواند کارایی های مختلفی داشته باشد .

گیل آبادی با اعلام تشکیل هفت کارگروه در سه محور سبک زندگی ، هویت و تغییرات فرهنگی بیان کرد: کارگروه های زیست شهری، اخلاق و رفتار شهروندی، هویت محله ای، هویت ملی ، هویت دینی ، هویت انقلابی و رسانه های جدید باید با رویکرد ارتباطات و دید ارتباطی نسبت به مسائل شهر ورود پیدا کرده و با تعیین مدیر ، دبیر و سخنگو راهکار ارایه دهند . 

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری از حدیث پیامبر که در آن اشاره شده است؛ کارها متقن و محکم انجام شود، توجه به همه جانبه نگر بودن فعالیت در شهرداری تهران را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید وضعیت را بررسی کنیم تا متوجه شویم تاکنون چقدر از سرمایه ای که در شهرداری تهران داریم به درستی استفاده کرده ایم و چه میزان از ظرفیت های کنونی تاکنون خالی مانده است . 

دکتر گیل آبادی با اشاره به حضور شهردار تهران در برنامه دوشنبه شب شبکه خبر اظهارکرد: در حالی این شبکه به طور همزمان چهار برنامه زنده را پخش می کند که دارای استودیویی بسیار کوچک است. به طوری که حتی نمی توان در آن به دلیل کمبود فضا نور را به خوبی تنظیم کرد. 
وی با اشاره به اینکه تنها استودیو برج میلاد فعال است، بیان کرد: شهرداری تهران دارای 11استودیو است که از آن بهره لازم را نمی بریم که باید هرچه سریعتر مورد بهره برداری قرار گیرد . 

گیل آبادی بهره گیری از ظرفیت های خالی مانده را به عنوان سرلوحه جدید برنامه های حوزه ارتباطات شهری به مدیران و کارشناسان یادآور شد و گفت: پیش بینی شده تا در آینده ای نزدیک برای شهرداری تهران مجتمع رسانه ای و نمایشگاهی، پارک رسانه ای و شهر رسانه ای ایجاد شود؛ چرا که تهران باید دیده شود و این وظایف مناطق است که هر نقطه از تهران که دارای این ظرفیت است، معرفی کنند .

مدیریت رسانه یک مدیریت فعال و هوشمند است
رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه امروز مدیریت رسانه یک مدیریت فعال و هوشمند است، به حادثه اتوبوسرانی شرکت سبز پایتخت در منطقه 22 اشاره و تصریح کرد: در این حادثه که در ابتدای ورودی بزرگراه آزادگان به شهید حکیم در ساعت 9 و 6 دقیقه صبح دیروز رخ داد، چرخش اتوبوس برای ورود به بزرگراه حکیم در حالی منجر به انحراف آن شد که یک دستگاه پژوی پرشیا اتوبوس را از مسیر اصلی منحرف کرد و به این ترتیب کنترل وسیله از دست راننده خارج شد. با برخورد اتوبوس به گاردریل ها، اتوبوس حادثه دیده در شانه سبز می خوابد به طوری که هفت تن در دم جان می دهند و یک نفر نیز با وجود انتقال به بیمارستان در اثر جراحات وارده فوت می کند . 

وی با اعلام اینکه اکنون تمام بیماران در بیمارستان مدائن در وضعیت خوبی هستند، گفت: 11 نفر در این حادثه به طور جدی مجروح شدند. یکی از آنها هم دختر 27 ساله ای بود که از ناحیه گوش و بینی آسیب دیده بود که صبح امروز تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گرفت . 

شهرام گیل آبادی افزود: در جمع مسافران یک مادر باردار هم حضور داشت که با اقدامات پزشکی  انجام شده، درحال حاضر در وضعیت خوبی بسر می برد. همچنین خانواده یک دختر بچه سه ساله مبتلا به سرطان نیز که برای شیمی درمانی به تهران آماده بودند، در این اتوبوس مجروح شدند که در حال حاضر به وضعیت آنها رسیدگی شده  است. دختر بچه  نیز برای انجام اقدامات موثر پزشکی به بیمارستان اعزام شده است.

وی تاکید کرد: براساس دستور فوری شهردار تهران رسیدگی به وضعیت این مجروحان به طور جدی در دستور کار است.

به گفته گیل آبادی در حال حاضر 12نفر در بیمارستان بستری هستند و 12 نفر نیز با انجام اقدامات کامل پزشکی و مداوای سرپایی مرخص شده اند اما متاسفانه 7 خانم و یک آقا فوت شدند.
وی با اشاره به اظهارات پروفسور گالوی و دکترمور درخصوص مدل سازی حوادث خاص گفت: اتفاق آتش نشانی در سال گذشته مدل سازی نشد اما این بار حادثه تصادف اتوبوس را مدل سازی می کنیم.
گیل آبادی با اشاره به برگزاری اولین جلسه با معاونان درخصوص مدل سازی رسانه ای حوادث شهری تصریح کرد: در جریان این جلسه اعضای شورای شهر نیز درخصوص اطلاع رسانی توجیه شدند. 

وی همچنین به دستور فوری شهردار برای رسیدگی کامل به وضعیت حادثه دیدگان اشاره کرد و گفت: در جریان این حادثه 11دستگاه آمبولانس شهر سالم حادثه دیدگان را انتقال دادند و حادثه دیدگان به حال خود رها نشده بلکه موضوع احرازهویت فوت شدگان نیز دنبال می شود.
به گفته گیل آبادی تاکنون 3خانواده برای شناسایی فوت شدگان مراجعه کردند و یک نفر نیز در بیمارستان احراز هویت شد اما مابقی بلاتکلیف هستند.

حادثه هایی مانند تصادف اتوبوس باید مدل سازی شود
گیل آبادی تهران را آبستن حوادث متعدد عنوان و اظهارکرد: حادثه تصادف اتوبوس باید مدل سازی شود. به طوری که در جریان حوادثی از این دست، خبرها سامان داده شوند و همانند این حادثه تولید انبوه خبر صورت گیرد . چرا که اگر تولید انبوه خبر در حادثه نباشد شک ، گمان و شایعه تبدیل به خبر می شود .

وی تصریح کرد : محیط خبر باید کاملا شفاف باشد به طوری که درجریان حادثه اتوبوسرانی 5 خبر تولید شد که به طور شفاف به موضوع می پرداختند.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران افزود: در جریان این حادثه 72 خبر به صورت رادیویی و تلویزیونی در رسانه ها بازتاب داشت و با حضور سنندجی و تشکری گفت و گوی زنده صورت گرفت . به عبارتی این بار اجازه شایعه سازی داده نشد. 

گیل آبادی اعلام کرد: با تلاش آتش نشانی میدان حادثه بلافاصله تخلیه شد .به طوری که در ساعت 11:30 دقیقه ماموران کار شستشوی محل حادثه را به انجام رسانده بودند و میدان حادثه پاکسازی شده بود .

مدیریت شهری با درایت و حمیت حادثه اتوبوس خصوصی را راهبری کرد
رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران افزود: از لحظه ابتدایی این حادثه مسولان شهری در محل حاضر بودند و در نتیجه اقدامات خوبی در قالب این مدل انجام گرفت. از این رو باید بر روی این مدل کار شود و سعی متخصصان حوزه ارتباطات و مدیریت ارتباطات این است که مدل بحران در اطلاع رسانی شکل بگیرد تا بتوانیم نقاط قوت را بیشتر کنیم.

وی با قدرانی از زحمات کارکنان مناطق  22، 2،18 و 6 در ساماندهی این حادثه، گفت: با حمیت بسیار خوبی در مدیریت بحران این مساله ساماندهی شد.

گیل آبادی با اشاره به این که سبک اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، رصد، بازتاب و انعکاس اخبار و بازآفرینی تصویر شهر در تهران باید الگو باشد، بیان کرد: مدیریت میدانی در حوادث نیاز به ساماندهی دارد. یعنی مدیریت افکار عمومی و  دادن اطلاعات درست از موضوعات جدی است که باید موردتوجه باشد.

مدیریت میدانی در حوزه ارتباطات به حادثه دیدگان اتوبوس واژگون شده امنیت روانی داد 
رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران افزود: در جریان حوادث مدیریت میدانی، برقراری ارتباط با حوزه های خبر ، تولید و پخش اطلاعات درست در فضای ارتباطات عمومی باید اتفاق بیفتد. در جریان حادثه تصادف اتوبوس، حادثه دیدگان از مجموعه شهرداری تشکر کردند چرا که موضوع امنیت روانی آنها با مراجعات مختلف و پیگیری مداوم تامین شد و تماس شهرداری با این افراد و اطمینان خاطر دادن به آنها که موضوع با دستور شهردار به طور جدی پیگیری می شود، سبب رفع نگرانی ها شد. این رفتارها به معنای مدیریت میدانی در حوزه ارتباطات است .

گیل آبادی تاکید کرد: در جریان حوادث اولین کار باید اطلاع رسانی باشد. به طوری که ما در دقایق اولیه در جریان وقوع این حادثه قرار گرفته ایم و بدین ترتیب بلافاصله دایره ارتباط وسیع شد و رجوع به میدان در دستور کار قرار گرفت .

وی افزود: اولین هسته از اطلاع رسانی با رسیدن اولین خبر شکل گرفت و این موضوع باید به طور جدی مورد توجه کارشناسان ارتباطات در مدیریت شهری باشد.

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با تاکید بر اینکه تلاش بر این است که خدمات نمایشگاهی، فرهنگی و اجتماعی در تهران متمرکز شود، بیان کرد: باید یک فضای نمایشگاهی شکل بگیرد تا همه خدمات حوزه ها به صورت متمرکز به مردم معرفی شود .

گیل آبادی با اشاره به عنوان( تهران شهر گیتی گیتی ) گفت: این عنوان ساخته ما نیست بلکه تهران از زمان جاده ابریشم دروازه جهانی بوده و با جدا شدن از فضاهای تمدنی همانند عثمانی و بین النحرین این فضای گیتی گیتی به نام ایران شکل گرفته است که موضوع هویت داخلی، فرهنگ ملی و بومی و انسانی در قالب پارس بزرگ و خویشاوندان آن تشکیل شده است. برخلاف حوزه سیاسی، حوزه فرهنگ انسانی جایی است که در آن می توان با تمام مردم دنیا گفت و گو کرد واز فرصت های این گفت و گو کردن بهره مند شد.

باید به حوزه آگاهی بخشی فرهنگی ورود پیدا کنیم

وی مهمترین موضوعاتی که باید در حوزه سبک زندگی مورد توجه قرار گیرد را ارتقای فرهنگ نظم ، انضباط و قانون گرایی؛ گسترش فرهنگ حلم ، صبر و فضای ارامش؛ ارتقای فرهنگ نظافت و کاهش زباله؛ ارتقای فرهنگ شهروندان در حوزه ترافیک و کاهش آلودگی هوا و ارتقای فرهنگ قناعت ، ساده زیستی با اصلاح الگوی های مصرف را عنوان کرد.

گیل آبادی با ابراز تاسف از اینکه در برخی نقاط تهران تا 7 بار در طول شبانه روز زباله جمع آوری می شود ، گفت: در ژاپن زباله جمع نمی شود و در افریقا تنها یک بار در هفته زباله جمع می شود. این به معنای ارتقای فضای بهداشت و فرهنگ کاهش زباله است .

وی تاکید کرد : جمع آوری زباله بر اساس زمانبدی اتفاق غریبی نیست و ما باید بتوانیم فرهنگ جامعه را به این سمت و سو سوق دهیم .

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران همچنین به حادثه تصادف اتوبوس اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در این حادثه عدم آرامش شهروندان به خوبی دیده شد. به طوری که به جای آنکه کمک کنند یا راه را برای بازشدن مسیر خودروها باز کنند، مدام ناسزا می گفتند. این نشان دهنده آن است که در حوزه اخلاق و رفتار شهروندی از نقطه مطلوب واقعا فاصله داریم.

وی تاکید کرد: باید در حوزه آگاهی بخشی فرهنگی به طور جدی ورود پیدا کرده و کار کنیم . در حالی که تاکنون فقط اطلاع رسانی مورد تاکید بوده است. چرا که در این حوزه بی اخلاقی وجود داشته اما نمی دانستیم که بی توجهی به حوزه های دیگر چه لطمه ای به مردم می زند و اگر اخلاق حرفه ای مخدوش شود لطمه جبران ناپذیری وارد می آید.

گیل آبادی با مهم خواندن موضوع آگاهی سازی گفت: آگاهی سازی به شهروندان باید عینی باشد تا مشکلات شهر مانند معضل جمع کردن زباله یا از بین بردن تجهیزات شهر ازجمله تجهیزات پارک ها رفع شود.
رییس مرکز ارتباطات شهرداری پایتخت با اشاره به مولفه های هویت و اشکال آن به موضوع مدیریت تغییرات فرهنگی و اجتماعی و رسانه های جدید اشاره و تصریح کرد: شبه عرفانها، جریان های نوظهور و کج روی فرهنگی سبب شده که اکنون بیش از 80 فرقه انحرافی در کرج و تهران شکل بگیرد و شاهد آن باشیم که گسست معنوی، جوان های تحصیلکرده را به سمت فرقه هایی ببرد که دردست افرادی کلاش هستند .
وی رقم خوردن این شرایط را ناشی از یک جانبه نگری عنوان کرد و گفت: آنقدر از شناخت معرفت فاصله گرفتیم که سبب شد خلل ها و کاستی ها حتی افراد تحصیلکرده آنها را به سمتی سوق دهد که در اولین جایی که آرامش نسبی پیدا کردند ورود پیدا کنند، اما این بدان معنا نیست که در سیستم فرهنگی و اجتماعی هم به اندازه کافی آگاهی رسانی اتفاق افتاده بلکه کاستی های زیادی وجود دارد .

راه اندازی شبکه ارتباطی کارا در شهرداری

گیل ابادی به راه اندازی شبکه ارتباطی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: باید جایی را درست کنیم که همه آرزو داشته باشند در آن کار کنند و کسانی که در آن کار می کنند هم به کار کردن در آن افتخار کنند و بخش عمده این عملکرد در حوزه ارتباطات است .

وی تاکید کرد : بهبود امور شهری با حضور فعال شبکه ارتباطی شهرداری تهران در تصمیم گیری ها ، برنامه ریزی ها و تصمیم سازی ها اتفاق می افتد و باید بپذیریم شبکه به پشتوانه شبکه می تواند حضور جدی داشته باشد . این بدان معناست که این ما هستیم که شبکه را تشکیل می دهیم و می توانیم با پشتیبانی اقدامات راهبردی و انسجام در آن مدیریت شهری را هدایت کنیم .
شهرام گیل آبادی افزود: ما باید برای شهروند ، شهر ، شهرداری ، شورا و شهردار برنامه داشته باشیم و براساس محورهای هویت، سبک زندگی ، تغییرات فرهنگی ، زیست شهری و اخلاق و رفتار شهروندی شبکه ارتباطی موثری را خلق کنیم .

وی با اشاره به شعارهایی همچون «تهران را ببینیم» ، «تهران من» ، »تهران ایران و تهران جهان» گفت: هر کارگروه باید شعاری را تهیه کند و در این راستا می تواند شعارهایی همچون «من تهران را دوست دارم»، «تهران شهر من»، «تهران در مسیر رشد و توسعه» ، «تهران شهر زندگی» و «اینجا تهران است» را الگو قرار دهد .

امروز مخاطبان خود رسانه اند
وی تاکید کرد: باید به خاطر داشته باشیم امروز در بحث مخاطب شناسی دیگر با مخاطب منفعل مواجه نیستیم بلکه مخاطبان امروز userهستند و با شکل گیری و شکل یافتن اینترنت ماهیت مخاطبان تغییر کرده و از سال 2009 به بعد شاهد شکل گیری مخاطب رسانه هستیم. به طوری که شخص اوباما 270 میلیون نفر مخاطب دارد و احمدی نژاد هم از افرادی بوده که توانسته فضای رسانه های خارج از کشور را به خود معطوف کند.

وی خطاب به کارشناسان ارتباطات شهرداری تهران تاکید کرد: امروز مخاطبان خود رسانه اند و شکل انتشار و مدیریت ارتباط تغییر پیدا کرده است. بنابراین نمی توانیم حوادث را در سکوت خبری و حذف خبر مدیریت کنیم بلکه امروز خبر از طریق موبایل انتشار می شود. ما نمی توانیم از گرفتن تصاویر جلوگیری کنیم و در سطحی که مخاطب ، رسانه است اگر تولید کننده خبر نباشیم باید مدیریت پسین و پیشین را برعهده بگیریم.

وی درباره مخاطبان شهرداری تهران تاکید کرد: رسانه ها، مسوولان کشور ، شورای شهر ، کارکنان شهرداری ، خانواده کارکنان شهرداری، گردشگران ، شهروندان ، شورایاران، مراجعین به شهرداری ، نخبگان و فرهیختگان، روحانیون وعلما، سازمان های مردم نهاد و اساطیر دانشگاه از مخاطبان ما هستند .

وی برای آنکه اهمیت مخاطبان را یادآوری کند، به ساخت یک مسجد در منطقه 3 تهران اشاره کرد که مورد اعتراض علما قرار گرفته بود و گفت: عدم اطلاع رسانی درباره ساخت این مسجد که بیشتر محفلی برای فضاسازی تجاری بوده است سبب شکل گیری اعتراضی شده که ناشی از بی اطلاعی بوده است که این اطلاع رسانی وظیفه حوزه ارتباطات است .

گیل آبادی همچنین اظهارکرد: در راستای مشارکت فعال شهروندان نیازمند مدلی هستیم که شهروند را از تضاد به بی تفاوتی سوق دهد و با اطلاع رسانی در مرحله بعدی این شهروند به همراهی برسد و در نهایت منجر به مشارکت فعال شهروند شود .

وی تاکید کرد : قدرت در حوزه ارتباطات به افزایش توان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی ابازمی گردد. اگر این اطلاعات انتقال پیدا نکند هیچ ارزشی نخواهد داشت .

رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران از برگزاری جشن خانوادگی هفته ارتباطات با حضور همه عوامل حوزه ارتباطات مدیریت شهری در برج میلاد خبر داد.
نظر شما