پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۶
کد خبر: ۷۷۷۶۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
تمجید یک سایت لهستانی از علی دایی
يک سايت لهستاني با تمجيد از مهاجم پيشين تيم ملي کشورمان نوشت: علي دايي تأثيرگذارترين بازيکن تاريخ فوتبال ايران است که مورد توجه اسطوره فوتبال آلمان هم قرار گرفت.
سايت «اسپورت» لهستان در گزارشي به تمجيد از علي دايي، بازيکن پيشين تيم ملي کشورمان پرداخت و نوشت: علي دايي يک مربي خيّر و تاجر است که تا اين اواخر در فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) هم فعاليت مي‌کرده است. به غير از اينها دايي فوتباليست فوق‌العاده‌اي بود. او اولين فوتباليست آسيايي بود که در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان اروپا بازي کرد. دايي کمپاني توليد پوشاک ورزشي مختص به خودش را هم دارد و حتي پيراهن تيم ملي ايران را هم او براي مدتي تأمين مي‌کرد. در کنار اينها وي در حال حاضر سرمربي پرسپوليس است و در چندين موسسه خيريه هم فعاليت مي‌کند.

در ادامه اين گزارش آمده است: دايي تأثيرگذارترين بازيکن تاريخ فوتبال است و در 149 بازي که با پيراهن تيم ملي به ميدان رفته 119 گل به ثمر رسانده است. او در سال 1999 به عنوان بهترين بازيکن سال آسيا هم انتخاب شد. زماني که دايي براي تيم ملي ايران بازي مي‌کرد در يک بازي گاهي يک، دو و حتي پنچ گل هم به ثمر رسانده است. در سال 2003 با گل پيروزي‌بخشي که دايي به لبنان زد تعداد گل‌هاي زده خود با پيراهن ايران را به عدد 85 رساند و رکورد گلزني پوشکاش لهستاني که بين سال‌هاي 1945 تا 1956 موفق شده بود 84 گل به ثمر برساند را شکست. علي دايي يک سال بعد از اين رکوردشکني تعداد گل‌هاي خود را از مرز 100 گل گذراند. انتقادي که به دايي مي‌شد اين بود که او با گلزني به تيم‌هاي ضعيفي همچون ليبي و لائوس تعداد گل‌هاي خود را افزايش داده است. منتقدان بر اين باور بودند که اگر ايران با تيم‌هاي نامدارتر بازي مي‌کرد شانس رسيدن وي به اين رکورد خيلي کم بود.

در ادامه اين گزارش مي‌خوانيم: دايي فوتبال خود را از ليگ ايران و با بازي براي تيم‌هاي استقلال اردبيل، تاکسيراني، بانک تجارت و پرسپوليس آغاز کرد. او پس از آن براي السد قطر بازي کرد و پس از درخشش در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا 1996 و انتخاب به عنوان بهترين گلزن اين مسابقات مورد توجه تيم آرمينيا بيلفلد قرار گرفت. اين تيم آلماني يک فصل پس از جذب دايي به «بوندس‌ليگا 2» سقوط کرد ولي عملکرد خوب مهاجم ايراني اين تيم مورد توجه بايرن‌مونيخ قرار گرفت. باواريايي‌ها براي به خدمت گرفتن دايي 4 ميليون دلار هزينه کردند که رکورد رقم پرداختي به يک بازيکن آسيايي بود. فرانتس بکن‌باوئر، اسطوره فوتبال آلمان و بايرن‌مونيخ که علاقه خاصي به علي دايي داشت براي جذب اين مهاجم پافشاري خاصي داشت.

سايت «اسپورت» در ادامه نوشت: علي دايي در بايرن تبديل به بازيکني نيمکت‌نشين شد و فرصت کمي براي بازي پيدا کرد ولي با اين حال با بازي در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان اروپا اولين بازيکن آسيايي شد که در اين مسابقات حضور پيدا کرد. او به مدت سه فصل در بايرن‌مونيخ بود و موفق شد با اين تيم دو مرتبه به عنوان قهرماني بوندس‌ليگا و نايب‌قهرماني ليگ قهرمانان اروپا هم برسد. دايي در سال 2002 به آسيا بازگشت و براي الشباب بازي کرد. پس از حضور در اين تيم اماراتي او به ايران بازگشت و با پيراهن تيم‌هاي پرسپوليس، صبا و سايپا به کار خود ادامه داد و در سال آخر بازيگري‌اش هم در نقش مربي- بازيکن ظاهر شد.

در پايان اين گزارش آمده است: دايي پس از خداحافظي از دنياي بازيگري به حرفه مربيگري روي آورد و به مدت يک سال هم هدايت تيم ملي ايران را برعهده گرفت. دايي پس از آن سرمربي پرسپوليس، تيم پيشين خود شد و در حال حاضر هم هدايت اين تيم را به عهده دارد. دايي در کنار مربيگري کمپاني توليد پوشاک ورزشي خودش را هم داشت که پيراهن تيم ملي ايران و تيم‌هاي باشگاهي مختلف ايران را توليد مي‌کرد. او با بنيادهاي خيريه‌اي همچون يونيسف همکاري داشته و در آگهي‌هاي تبليغاتي در کنار چهره‌هاي سرشناسي از جمله ديويد بکام حضور پيدا کرده است.

منبع: تسنیم
نظر شما