جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۹
کد خبر: ۷۸۶۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
همایش علمی «شهر و زندگی روزمره» با حضور رییس مشاوران شهردار تهران، کارشناسان و اساتید دانشگاه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و نیز رییس شورای شهر پایتخت صبح امروز در ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش شهر ، همایش علمی شهر و زندگی روزمره با محورهای 1- شهر، دین و زندگی روزمره 2- شهر، خرده فرهنگ ها و زندگی روزمره 3- روانشناسی، شهر و زندگی روزمره 4- شهر ، رسانه و زندگی روزمره 5- شهر ، مدیریت شهری و زندگی روزمره 6- شهر ، فضا و زندگی روزمره برگزار شد .

این همایش به دنبال جدی تر گرفتن پدیدارشناسی در سهم بیشتر شهر است.

دکتر علی اصغر محکی ، مدیر کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در همایش علمی شهر و زندگی روزمره با اشاره به حضور پژوهشگران، اساتید و مدیران شهری در این همایش درباره ضرورت برگزاری این همایش گفت: محدود ماندن به عادات فکر متداول ما را از فهم واقعی کشور بازمی دارد و اگر شناخت شهر محدود به سنت پژوهشی باشد و از پدیدارشناسی فاصله بگیریم، گنجینه ای ارزشمند را از دست داده ایم چرا که شهر با تجربه زیستی شهروندان گره خورده است .

دکتر محکی گفت: تعالی و رشد انسان در ارتباط انسان با مکان پدیده ها و روابط بین آنها نهفته است و در این میان شهر همچون شاه کلیدی است که سرشت انسان در آن رقم می خورد.

وی با اشاره به اینکه ارای اندیشمندان درباره شهر متفاوت است، اظهارکرد: در حالی که منتقدان مکتب فرانگفورد شهرنشینی را موجب مصرف گرایی کاذب می دانند و بر این باورند که طبیعت انسان در شهرنشینی دچار زوال می شود مجموعه فکری دیگری وجود دارد که بر این باور است شهر خوب شهری است که مسوولیت مشترک و همبستگی بین انسان ها را افزایش می دهد و عشق به انسان ، خدا و طبیعت در این آرمان شهر زیاد می شود.

محکی با اشاره به دیدگاه های ابن سینا در این حوزه گفت: از این منظر شهر و شهری گری سهمی بزرگ در ایجاد روابط عاطفی گسترده در میان شهروندان دارد .

وی با اشاره به رویکرد پدیدارشناسی در شهرگفت: در این رویکرد نوین شهر فضایی است که روایت های گوناگونی در آن جریان دارد که این روایت ها شهر را معنا می کنند و به آن هویت می دهند. به طوری که پدیدار شناسی روشی برای بازگویی مکانی است که در آن تجربه زیستی انسان مورد مطالعه قرار می گیرد .

محکی با بیان اینکه زندگی روزمره در شهر جریانی است که همه را در برگرفته است، افزود: شهر در جریان مسائل عادی ، بدیهی و پیش پا افتاده رقم می خورد که درآن همه تجارب در زندگی روزمره نهفته است و در این شهر فرصت مطالعه زنجیره رفتارهای بدیهی و طبیعی در قالب تجربه زیستی محیاست .

وی با بیان اینکه امروز سیاست گداران وبرنامه ریزان شهر متوسط با کاویی شهر هستند گفت: اگر گفتمان شهری از کنش ارتباطاتی شهروندان و تعاملات با حوزه مدیریت شهری رقم بخورد، می تواند در شهر موثرباشد و این موضوعی است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و بر روی آن مطالعه کنیم .

محکی همچنین تاکید کرد: مهم ترین هدف این همایش جدی تر گرفتن پدیدارشناسی در سهم بیشتر شهر است.

مدیران شهری زمینه زیست مومنانه در شهر را مهیا کنند

سیدمحمدهادی ایازی با حضور در همایش علمی شهر و زندگی روزمره از علاقمندی شهرداری تهران از حضور در این جلسه خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت این همایش به نیابت از شهردار تهران در آن شرکت کرده ام .

رییس مشاوران شهردار تهران با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم شهر خوب اداره شود باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر توجه داشته باشیم، تصریح کرد: بدون مطالعه عمیق نمی توان برای موضوعات پیچیده کلان شهر تهران نسخه بپیچیم .

ایازی برگزاری این همایش ها را در پیداکردن دید واقعی نسبت به شهر موثر دانست و گفت: نباید تصور کنیم با برگزاری چند همایش می توان تغییر بزرگی حاصل کرد بلکه شرط اداره خوب شهرها داشتن پشتوانه مطالعات جدی است و توجه به حوزه اجتماعی و فرهنگی شهر است .

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی گفت: موضوع سبک زندگی در بیست محور اصلی ترین بخش از فرمایشات مقام معظم رهبری بود که عمده مسائل آن به شهرنشینی و شهروند مداری بازمی گشت . کسانی که شهر را اداره می کنند باید به این موضوعات توجه داشته باشند تا در خدمت به مردم تعالی شهروندان موردعنایت باشد .

رییس مشاوران شهردار تهران با اشاره به برنامه پنج ساله شهرداری اظهارکرد: توسعه اجتماعی شهر با محوریت شهر زندگی به صورت اساسی درکلانشهر تهران مورد توجه است و این موضوع در متن سند توسعه نیز گنجانده شده است .

وی باتاکید بر اینکه مدیران شهری باید زمینه زیست مومنانه و شهر را فراهم کنند تاکید کرد: ازمنظر کالبدی توسعه برنامه های فرهنگی و ورزشی بسیار مهم است چرا که درکیفیت زندگی عادی مردم موثر است.

مشاور عالی شهردار پایتخت افزود: اما آنچه که امروز پیچیدگی زیادی در عرصه زندگی شهری دارد و شهروندان را اذیت می کند مساله رفتارهای شهروندان است. به طوریکه آمارها حکایت از آن دارند که طی ده ماهه سال گذشته تهران شاهد وقوع 87هزار نزاع خیابانی بوده که منجر به طرح دعوا در مراجع قضایی شده است .

ایازی افزود: وقتی می گوییم تهران شهر مهربانی و اخلاق است، باید زیست مومنانه و اخلاق اسلامی را درشهر حاکم کنیم و بتوانیم سبک زندگی مردم را با مدیریت تغییرات فرهنگی ارتقا ببخشیم، اما واقعیت آن است که نمیت وانیم بگوییم تهران شهر مهربانی و اخلاق است چرا که با آن فاصله داریم .

وی افزود: این شعارها یک ساله و دوساله اتفاق نمی افتد بلکه باید کارشناسان از مدیریت شهری حمایت کنند و مدیران موضوعات مورد توجه مردم را در اولویت قرار دهند .

محمدهادی ایازی با طرح این پرسش که آیا امروز در جامعه ما رفتارها رو به اصلاح است یا کژی ها روز به روز بدتر می شود، افزود:دروغ همچون خوره به جان جامعه امروز افتاده و آنقدر آسیب واردکرده که بسیاری از مدیران نمی توانند آن را پشت تریبون اعلام کنند.

رییس مشاوران شهردار تهران تصریح کرد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده و رهبران آن، رهبران فرهنگی بودند که مطالبات فرهنگی را مطرح کردند. به طوری که در اولین جلسه حضرت امام (ره) با دولت مطالبات فرهنگی از سوی رهبرانقلاب مطرح شد .

وی با تاکید بر اینکه اخلاق ، نزاکت و ادب امروز در جامعه به مطالبه مردم تبدیل شده است، افزود: این موضوعات است که به شهر هویت می دهد و مسائل را حل می کند و این در حالی است که امروز مقید به رفتار شهروندی نیستیم و شاهد آن هستیم که در جامعه اخلاق شهروندی زیرپا گذاشته می شود .

ایازی با اشاره به کاهش یک سومی میزان تصادفات در شهر گفت: این اتفاق نشان می دهد که می توان اقدامات موثری صورت گرفت. از این رو از کارشناسان انتظار داریم تا براساس برنامه پنج ساله دوم که تهران شهر زندگی است، موضوع زندگی مفرح و شاد در کلانشهر تهران را دنبال کرده و تلاش کنند با استمرار یافتن این همایش ها  رفع مسائل و مشکلات دنبال شود.
نظر شما