جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۹
کد خبر: ۷۹۲۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
عضو شورای پالایش گنجینه‌های هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه خرید و فروش آثار هنری می‌تواند موجب رونق اقتصاد هنر و تشویق هنرمندان شود، گفت: آثار همه هنرمندان شناخته‌شده و قدیمی ایران در گنجینه موزه امام علی(ع) به خوبی حفظ شده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ابراهیم حقیقی با تاکید بر ضرورت بررسی و پالایش آثار گنجینه‌های هنری افزود: این موضوع در تمام موزه‌های دنیا اقدامی رایج است و معمولا موزه‎ها برای افرایش توان خود در خریدن آثار جدید از راه افزایش بودجه یا فروش برخی آثار قدیمی اقدام می‌کنند. اقدام سازمان فرهنگی هنری در پالایش گنجینه‌های هنری گامی در راستای کمک به اقتصاد هنر است.

این طراح و گرافیست سرشناس یادآور شد: آثار بسیاری در سال‎های گذشته برای گنجینه‌های هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به ویژه موزه امام علی(ع) خریداری شده که در حال حاضر این آثار نیاز به بررسی و پالایش دارند تا با فروش برخی از این آثار بتوانیم آثار ارزشمند موجود در موزه را ترمیم و آثار تازه‌تر هنرمندان جوان را خریداری کنیم.

هنرمند پیشکسوت طراحی گرافیک ایران درباره چگونگی پالایش گنجینه‌ها هم گفت: ما آثار موجود در گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) را پالایش و دسته‌بندی و آثاری فاقد ارزش موزه‌ای را جدا کردیم که قرار است این آثار قیمت‌گذاری شود و به فروش برسد. خوشبختانه آثار همه هنرمندان شناخته‌شده و قدیمی ایران در این گنجینه به خوبی حفظ شده است.

حقیقی درباره سهم هنرمند از اثر خود پس از فروش آن به یک خریدار هم گفت: هر فرد یا موسسه حقوقی که کالایی را می‌خرد، آن کالا جز دارایی شخصی او محسوب می‌شود. موزه امام علی(ع) و دیگر گنجینه‌های هنری سازمان فرهنگی هنری از این قاعده مستثنی نیستند و بر همین اساس وقتی هنرمندی اثری را به فرد حقیقی یا حقوقی می‌فروشد، دیگر نمی‌تواند ادعایی در این مورد داشته باشد.

گنجینه‌های هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تشکیل شورایی مرکب از استادان برجسته و کارشناسان پیشکسوت اقتصاد هنر در حال ساماندهی و پالایش است. ابراهیم حقیقی، نعمت‌الله کیکاووسی، ایرج اسکندری، غلامرضا نامی، یعقوب امدادیان و علیرضا کاظمی شش عضو این شورا هستند.
نظر شما