جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۶
کد خبر: ۷۹۶۷۷
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
ویژه برنامه تولد ماه به مناسبت زادروز جلیل رسولی عصر دیروز چهارم مهر همزمان با میلاد پیشکسوت هنر نقاشیخط ایران با حضور هنرمندان و خوشنویسان پیشکسوت در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جلیل رسولی پیشکسوت خوشنویس و نقاشی‌خط در آیین تولدماه که به مناسبت زادروز وی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد، گفت: در 53 سال عمر هنری خوشنویسی در حقیقت با کارم عشق بازی می‌کنم و پس از این سال‌ها باید گفت که کار هنرمند فراتر از مرحله فن و تکنیک است. 
  
این پیشکسوت نقاشی‌خط تصریح کرد: هنرمند به معنای واقعی باید از جانش خرج کند مثل اینکه جان در کف بگذاری و آن را روی بوم یا کاغذ پخش کنی و آن موقع است که عشق شما بر روی صفحه کاغذ یا بوم متجلی می‌شود و فکر می‌کنم که 53 سال به این نحو کار کردم و خوشحالم بعد از اینکه از این عالم بروم حداقل یادگاری از من می‌ماند و علاقه‌مندان خوشنویسی یادی از من می‌کنند. 
 
این هنرمند خوشنویس گفت: هرگز به آنچه معتقد نبودم، ننوشتم، زیرا معتقدم هنر ودیعه ای است که از طرف خداوند به هر کس که دلش خواسته هدیه می کند و من این هدیه ای را که خداوند به من عطا و لطف کرده، خرج خودش کردم و در طول 53 سال کارم نمی توانید اثری پیدا کنید که رنگ و بوی خدایی در آن نباشد.
 
وی با بیان اینکه هرگز به خاطر پول کار نکردم، افزود: من حدود 200 تابلو دارم و هیچ کدام از آنها را نفروختم، نمی گویم علاقه ای به پول ندارم اما برای من دشوار است که آثارم را بفروشم، من برای پول و فروش آثارم کار نکردم و عصاره وجودم، عشقم را صرف خلق آثارم کردم. 
 
استاد رسولی خاطرنشان کرد: همسرم در موفقیت من نقش مهمی داشت که سهم او در این موفقیت بالای 50 درصد است چرا که فضای منزل را برایم مهیا کرده و حتی به تنهایی تربیت و تعلیم 4 فرزندمان را برعهده گرفت.
 
وی افزود: بنده در یک دوره‌ای روزانه 17 ساعت کار می‌کردم طوری که حتی به خوردن غذا هم اهمیت نمی‌دادم. همسرم شام می‌آورد، شام سرد می‌شد، دو مرتبه غذا را گرم می‌کرد و حتی بعضی از مواقع غذا را لقمه می‌کرد و به من می‌داد. همه این فداکاری‌ها سبب شد که بنده بتوانم در کارهایم موفق شوم.
 وی در پایان به برپایی سه نمایشگاه از آثار خود در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
 
رسولی سال‌ها بی‌حاشیه فعالیت کرده و هنرش معرف اوست 
سهیل محمودی در مراسم زادروز استاد جلیل رسولی که عصر دیروز در موزه هنرهای دینی امام علی(ع)‌ برگزار شد، اظهار داشت:‌ یکی از خوشحالی‌های بنده و خیلی از دوستان این است که با یکی از باصفاترین انسان‌ها که استاد جلیل رسولی است، رفاقت داشتیم.
 
وی با اشاره به قرابت آثار استاد رسولی با خودش ادامه داد: گاهی اوقات بین هنرمند و هنرش فاصله است؛ مثلا زمانی دوست داشتم هنرمندی را می‌دیدم که سال‌ها با هنرش در ارتباط بودم وقتی از دیدارش برگشتم با خود گفتم که ای‌کاش او را ندیده بودم و با همان صفای ذهنی که از او داشتم می‌ماندم؛ اما در برخی از هنرمندان بین خود آنها و هنرشان فاصله نیست. یکی از آنها استاد رسولی است.
 
این شاعر کشورمان بیان داشت‌: اوایل سال 59 هنر استاد رسولی را دیدم و دهه 70 توفیق رفاقت با وی را داشتم. به نظرم هنر هنرمند اثر مؤثر اوست. یکی از آثار او حمد به خط شکسته و نستعلیق است. وقتی که این اثر او را دیدم به من حس نماز خواندن دست داد.
 
وی افزود: برخی از هنرمندان را در صندلی‌های اول سیاسی، در ردیف صندلی‌های دولتی یا در اپوزیسیون می‌بینیم؛ در فوتبال و سینما نیز می‌بینیم که حاشیه برخی افراد بیشتر از متن آنهاست اما استاد جلیل رسولی را فقط با آثارش می‌بینیم. او بدون حاشیه سال‌ها کار کرده و هنرش معرف او بوده است.
 
آثار استاد جلیل رسولی سرمشق هنرمندان نقاشی‌خط است
استاد علی شیرازی هنرمند خوشنویس نیز در این نشست با بیان ویژگی‌های آثار استاد رسولی اظهار کرد: آثاری که استاد خلق می کنند، تازگی دارند و بسیار تاثیرگذارند و در سال‌های گذشته هر فردی که می خواست نقاشی خط را آغاز کند از استاد رسولی تقلید می کرد.
 
وی افزود: استاد رسولی، انواع خط‌های متداول را کار می کند اما برخی از اساتید خوشنویسی تنها یک نوع خط را کار می کنند و این ویژگی استاد رسولی است که به خط نسخ و نستعلیق تسلط دارد.
 
همچنین در این نشست استاد غلامحسین نامی، استاد حسین محجوبی، مهدی فلاح، صفا فاضلی رییس موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به بیان ویژگی های آثار استاد جلیل رسولی پرداختند. 
مراسم زادروز استاد جلیل رسولی پیشکسوت خوشنویس و نقاشی خط شامگاه جمعه با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حمید نیرومند مدیر مرکز هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی هنری، استاد نامی، استاد علی شیرازی، سهیل محمودی و خانواده استاد رسولی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد. در این مراسم که 67 سالگی استاد جلیل رسولی بود هدایایی از سوی حاضران به وی اهدا شد.


محمدجلیل رسولی متولد4 مهر1326 همدان است، وی از سال 1332 فعالیت در عرصه خوشنویسی را در مکتبخانه مرحوم حسین آقا در همدان آغاز کرد و در دبستان بابا طاهر این شهر تحصیلات ابتدایی را پشت سر گذاشت. 
رسولی از سال 1335 به تهران مهاجرت کرد و سال 1339 تحصیلات متوسطه را آغاز کرد، وی از سال 1340 تا 1345به تلاش و تجربه در عرصه خطاطی پرداخت و سال 1346 در آتلیه ای مستقل به فعالیت و کسب تجارب گوناگون مشغول شد. 
اولین دیدارش با استاد سیدحسن میرخانی (سراج الکتاب)در سال 1347 انجام شد و از سال 1347 تا 1351 در محضر استاد سیدحسن میرخانی تعلیم خوشنویسی دید. رسولی سال 1351 ازدواج کرد و در سال 1352 همزمان با تولد اولین فرزندش، نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری سیحون برگزار کرد. وی در طول سال های فعالیت هنری اش از آثار هنرمندان اروپا دیدن کرد و کتابت داستان «فرود از شاهنامه فردوسی» را به انجام رساند. آثار نقاشیخط جلیل رسولی در داخل و خارج از کشور به دفعات فراوان در قالب نمایشگاه برگزار شده و مورد بازدید مخاطبان خارجی و داخلی همراه با تحسین منتقدین هنر قرار گرفته است. کتابت نهج البلاغه، کتاب «جان جانان»، کتاب چهار فصل و کتابی شامل مجموعه 30 سال تلاش در زمینه خط و نقاشیخط از جمله آثار منتشرشده این هنرمند است. 

نظر شما