شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۷
کد خبر: ۷۹۷۵۲
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
یادداشت منوچهر اکبرلو به بهانه برگزاری سومین جشنواره تئاتر شهر
در هر كشوري كه در آن سخن از فرهنگ، هنر و توجه به آموزش و تربيت شهروند متعهد به ميان مي‌آيد، هميشه شهرداري‌ها نيز مطرح مي‌شوند. در زمانه كنوني نگاه ما به ماهيت و جايگاه شهرداري در شهر تغيير يافته است، شهرداري يك نهاد صرفا خدماتي نيست و در تمامي شئون زندگي شهري حضور دارد و در اين ميان چه چيزي مهم‌تر از فرهنگسازي؟
 
در اين ميان توجه به هنر نقش ارزنده‌اي را ايفا مي‌كند. بديهي است كه هنر تاثيرگزارترين، جذاب‌ترين و ماندگارترين ابزار فرهنگسازي است. اساسا هنر در ذات خود مي‌تواند حس زيبايي‌شناسي شهروندان را ارضا كند و اين خود آرامش رواني را به همراه خواهد داشت. بنابراين شهرداري باید همواره بکوشد نقش خود را در اين زمينه ايفا كند. توجه به زيباسازي شهر، گسترش تئاتر، ساختن پرديس‌هاي سينمايي و... همه و همه به زندگي شهري ما رنگي نو مي‌زنند.
 
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با برگزاري جشنواره‌ تئاتر شهر، فعاليت‌هاي تئاتري خود را سازماندهي مي‌كند. بديهي است كه اجراي عمومي آثار اين جشنواره، شهرداري را به اهداف خود مي‌رساند. اينكه تئاتر را در گوشه و كنار شهر (و نه فقط در سالن‌هاي حرفه‌اي) گسترش دهد. همانگونه که گسترش پرديس‌هاي سينمايي در نقاط مختلف شهر آغازی است بر پايان دادن به یکی از معضلات بزرگ سينما، ساختن (یا تجهیز برخی سالن‌های موجود) برای اجرای صرفا تئاتر می‌تواند رونق تئاتر را صدچندان کند.
 
امید دارم که برگزاری جشنواره تئاتر شهر که شوری دیگر در سطح شهر تهران ایجاد کرده، الگویی باشد برای دیگر شهرها تا مقدمه‌ای باشد برای رسیدن به «تئاتر برای همه»؛ شعاری که آرمان اهل فرهنگ است.
 
منوچهر اکبرلو

نظر شما