جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۹
کد خبر: ۷۹۸۳۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۹
در جریان برگزاری دوره آموزش تخصصی کتابداران کودک، که با حضور 30 نفر از کتابداران بخش کودک کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری و نهاد کتابخانه های عمومی کشور، برگزار شد، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در دیداری صمیمانه با کتابداران به گفتگو نشست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این نشست با حضور محمد دکامئی، مدیر امور کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ محمد الله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ و ابراهیم شمشیری، مدیرکل امور کتابخانه‌های نهاد برگزار شد.

در آزمون استخدامی سال 91، 63 نیرو صرفا برای بخش کودک جذب شد
در ابتدای این نشست، ابراهیم شمشیری، مدیرکل امور کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور ضمن اشاره به توجه ویژه نهاد به بخش کودک کتابخانه ها، بیان کرد: در آزمون استخدامی سال 91، 63 نیرو صرفا برای بخش کودک جذب شد و در حال حاضر 85 درصد از کتابخانه ها دارای بخش کودک هستند.
 
 بیان مشکلات بخش کودک در کتابخانه‌ها
در ادامه کتابداران حاضر در نشست، به بیان مشکلات بخش کودک در کتابخانه های وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پرداختند. ضرورت خرید مداوم منابع، تخصیص منابع مالی جهت خرید مستقیم منابع، جدی گرفته نشدن کتابدار کودک و ساعت کاری این بخش، کمبود فضای بخش کودک، مسأله کیفیت منابع و بازنگری در روند گزینش منابع از سوی نهاد، مسأله حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از پایان نامه‌ها، در نظر گرفتن هزینه سختی کار، فشار مسئولان بر مسأله آمارسازی، و... برخی از مسائل مطرح شده از سوی کتابداران بود.
 
سپس علیرضا مختارپور، ضمن ابراز خرسندی از اینکه تمامی مشکلات طرح شده مورد توجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بوده و در حال بررسی است، بیان کرد: زمانی که از کتابخانه‌های مخصوص کودک و نوجوان صحبت می‌کنیم، حداقل 4 موضوع مورد بحث قرار می‌گیرد: کتابدار؛ کتابخانه؛ مخاطب؛ روش ارتباط و نحوه پیوند سه بخش اصلی.
 
هدف غائی بخش کودک در کتابخانه‌ها تغییر نگرش کودک است
وی در ادامه به بیان اهداف ایجاد کتابخانه کودک پرداخت و گفت: در یک سطح هدف این است که، علاقه به مطالعه در کودک ایجاد شده تا همواره همراه وی باشد. اثر این علاقمندی، در افزایش قشر کتابخوان جامعه رخ می‌نماید. دومین هدف، مطالعه به منظور افزایش علم و فرهنگ است. بدین معنا که معلومات کودک از طریق کتابخوانی افزایش می یابد و در نهایت منجر به ارتقاء سطح فرهنگی جامعه خواهد شد.
 
کتاب و کتابخوانی اصالت و اهمیت خود را در جامعه از دست داده است
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: به نظر بنده آنچه به عنوان هدف غائی باید مورد توجه قرار گیرد، تغییر نگرش به آدم و عالم در کودک است. من تصور می کنم، هدف ما از بخش کتاب و آموزش برای کودک صرفا این نیست که کودک اطلاعات بیشتری پیدا کند و یا علاقه به کتابخوانی در وی پدیدار شود، بلکه ورود وی به عالم فکر و اندیشه است.
 
وی با اشاره به اینکه امروزه مردم وقت زیادی را صرف مطالعه پراکنده، و نه هدفمند، می کنند، بیان کرد: مساله این است که کتاب و کتابخوانی اصالت و اهمیت خود را در جامعه ما از دست داده است. تمامی بخش‌های فرهنگی در وقوع این امر مسئولند و همه ما دست به دست هم دادیم و کتابخوانی را از ارزش و اعتبار انداختیم. در چنین شرایطی وظیفه کتابدار کودک این است که به هدایت کودک برای گذر از ساحت شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات پراکنده -که نه تنها تأثیر چندانی نداشته بلکه گاهی به پریشانی وی می‌انجامد- به سمت کتابی که اطلاعاتی متمرکز و دسته بندی شده ارائه می کند و منتج به ارتقاء سطح فکری خواهد شد.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر لزوم گشودن فضاهای جدید برای کودک و نوجوان و طرح مباحثی چون فلسفه کودک در دنیای امروز، اظهار داشت: آنچه باید مورد توجه کتابداران قرار گیرد این است که مفاهیم فلسفی به چه زبانی برای کودک مطرح شود تا به جای اینکه صرفا اطلاعات وی بالا رود بر قوه فکری او نیز تأثیر گذار باشد. در این صورت تأثیر این اثرگذاری از تأثیر هزار کار فرهنگی دیگر بالاتر است، چراکه متناسب با سن و زبان کودک، او را وارد ساحت فکر و اندیشه کرده اید.
 
گفتنی است، دوره آموزش تخصصی کتابداران کودک کتابخانه های عمومی، با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و نهاد کتابخانه های عمومی کشور، طی دو روز برگزار شد. ارائه گزارشی از بخش کودک نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سخنرانی دکتر شامانی، مشاور عالی کانون پرورش فکری؛ کارگاه ادبیات کودک توسط دکتر کاشفی خوانساری، مدیر انتشارات حوا؛ کارگاه آشنایی با حوزه نشر کودک توسط کارشناسان اداره کل منابع نهاد کتابخانه ها؛ کارگاه پرورش حس دینی توسط دکتر عبدالعظیم کریمی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش؛ کارگاه پرورش خلاقیت توسط دکتر عباس قدیر محسنی، نویسنده فعال در حوزه کودک؛ از برنامه هایی بود که در دو روز انجام شد.
نظر شما