شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۱۷
کد خبر: ۷۹۹۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
رئیس سازمان فرهنگی هنری در جشنواره گزارش یک نگرانی خواستار شد
حجت الاسلام شهاب مرادی در آیین اختتامیه «گزارش یک نگرانی» با تاکید بر اینکه برخی باران، برف را دوست ندارند و همه چیز را بحران می‌پندارند از هنرمندان خواست تا با مهربانی برای تغییر پسند شهروندان از طبیعت تلاش کنند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم که به همت فرهنگسرای رسانه شامگاه دوم آبان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، 6 اثر برگزیده از بین 208 اثر ارسالی به دبیرخانه، جوایز خود را دریافت کردند. همچنین به عادل فردوسی پور و رامبد جوان به بهانه تلاش های خودجوشی که در برنامه های تلویزیونی نود و خندوانه در مورد آگاه سازی مردم از بحران آب کرده بودند، هدایای ویژه ای اهدا شد.
 
در آیین اختتامیه جشنواره «گزارش یک نگرانی»، حجت الاسلام شهاب مرادی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رحمت الله حافظی عضو شورای شهر تهران، مدیران ارشد آبفا و سازمان فرهنگی هنری شهرداری، جمعی از هنرمندان از جمله مسعود فروتن، کتایون ریاحی، محمد صالح اعلا و مریلا زارعی و همچنین اسماعیل کهرم پدر پرنده‌شناسی ایران حضور داشتند.
 
تغییر نگاه شهروندان به باران و برف
حجت الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اولین سخنران این مراسم بود و ضمن تشکر از برگزار کنندگان گفت: واکنش هنرمندان تاثیرگذار است. اما بیایید از منظر دیگری نگاه کنیم. گاهی من بین دوستان خودم و مردم می بینم که باران را دوست ندارند و گاهی همه چیز بحران است. آب و برف و باران و پشه و علف بحران است. اما آسفالت بحران نیست. من بارها از مسئولان شهرداری خواسته ام که برف را پارو نکنند اما این بار از شما می خواهم که به گوش مسئولان برسانید و خواهش کنید که برف را از سطح شهر پارو نکنند و بگذارند برف را در تهران ببینیم. شاید بزرگراه ها و اتوبان ها را به خاطر تردد ماشین ها مجبور باشند پارو کنند اما حداقل برف کوچه ها را نگه داریم تا وارد سفره های زیرزمینی بشوند.
 
حجت الاسلام مرادی همچنین با بیان این مسئله که آب باید وارد سفره های زیرزمینی بشود گفت: برف که می آید یک ستاد پرقدرت فعالیت خود را آغاز می کند که برف را نازل نشده نابود می کند؛ چند تن نمک استفاده می کنند که برف را نابود کنند. بگذارید برف بیاید و تهران تعطیل بشود. بگذارید برف آب شود و پایین برود. متاسفانه این روزها زمین جایی برای نفس کشیدن ندارد و غیر از بخش هایی که به صورت فضای سبز وجود دارد، همه جا در سطح شهر عایق بندی شده است.
 
شهروندان با طبیعت آشتی کنند
حجت الاسلام مرادی افزود: باید پسند شهروندان ما تغییر کند و باران را دوست داشته باشند. چرا نباید ابر و باران و آفتاب را دوست نداشته باشیم؟ باران دلچسب است، ما یک تهران چهار فصل خوب داریم و باید از این موهبت استفاده کنیم. خوشبختانه با مدیریت مهندس مختاری مدیر فضای سبز تهران فضای سبز خوبی هم برای شهروندان ایجاد شده است. من این نوید را می دهم که به زودی در سازمان فرهنگی، از ایشان تجلیل کنند. ایشان در مقطعی 7 میلیون درخت در تهران کاشتند.
 
تهران شهر مهربانی است
مرادی گفت: من چند سال قبل به آقای مختاری گفتم؛ بهتر است درختی بکاریم که برگ هایش زرد شود و بریزد. لزومی ندارد تهران همیشه سبز باشد. اجازه دهیم در تهران چهار فصل را ببینیم و از آن لذت ببریم. برگ زرد و برگ نارنجی، زمستان بدون برگ و شکوفه های بهار هم خوب است. در چنین شرایطی است که خدا می بیند که مردم باران را دوست دارند و باران را نازل می کند. ما هر چقدر با هم مهربان تر باشیم و بیشتر همدیگر را دوست داشته باشیم، خدا هم بیشتر ما را دوست دارد. شهر ما شهر مهربانی بوده و هست و باید بشود؛ مهربان تر باشیم، چرا که خداوند مهربانی را دوست دارد.
 
حجت الاسلام مرادی با ذکر یک روایت تاکید کرد: خداوند در قیامت فقط با مهربانان مهربانی می کند. در روایت داریم که یک نفر بی دین و بدون اعمال صالح به جهنم می افتد. خدا را صدا می زند، خدا از او می پرسد «آیا حتی به یک گنجشک رحم کردی که از من مهربانی می خواهی؟» ما باید به دنبال مهربانی باشیم و این سبک و سیاق را با معماری و شهرسازی ترویج کنیم. 
 
پرنده‌ها در شهر امنیت ندارند
مرادی افزود: برای ما دسترسی به آب راحت است. آب در بطری هست، ما در بطری را باز و استفاده می کنیم. اما خودتان را بگذارید جای یک پرنده؛ نمی توانید آب بخورید. پرنده ها در شهر ما امنیت ندارند. پرنده خوش صدایی آمده پشت پنجره و می خواند؛ بعضی ها خوشحالند که به آن دانه بدهند و مهربانی کنند. بعضی ها هم دوست دارند آن را بگیرند و در قفس بیندازند. 
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به طرح آزادسازی بلبل تهران در فرهنگسراهای شهر تهران گفت: در ایام عید غدیر، صدها پرنده را در تهران آزاد کردیم. شکارچیانی در خوزستان، پرندگانی که مزاحم زراعتشان است را شکار  می کنند و به قیمت کم در بازار پرندگان می فروشند. این نوع از پرنده ها، پرنده های قفس نیستند؛ وقتی در قفس می افتند یا می میرند و یا دچار افسردگی می شوند. بلبل خرما، برای خرما مضر است، تهران که خرما ندارد.
 
وی افزود: باور اشتباهی است که می گویند کبوترهای تهران به خاطر آلودگی هوا از بین رفتند. دانشگاهیان بررسی کنند ببینند آلودگی هوا مشکل از بین رفتن پرنده‌هاست یا نبودِ آب و دانه؟

حجت الاسلام شهاب مرادی با بیان دو خواهش به صحبت های خود پایان داد: اول اینکه باران را دوست داشته باشیم و دوم اینکه برف را تحمل کنیم و از شهرداری بخواهیم که اجازه دهد برف بر سطح شهرها باقی بماند.
مطالب مرتبط
نظر شما