شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۷
کد خبر: ۷۹۹۲۰
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
نمایشگاه گروهی تصویرسازی عاشورایی با عنوان «دشت گریان» در نگارخانه لاله افتتاح شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی بوذری از هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه تصویرسازی «دشت گریان» درباره ضرورت برپایی این نمایشگاه اظهارداشت: این نمایشگاه با ارائه  38 اثر از 31 هنرمند برجسته از نسل های مختلف تصویرگری معاصر با هدف مروری بر آثار و دستاورد تصویرگران ایرانی در سال های اخیر با موضوع عاشورا و امام حسین (ع) برپاشده است.

وی افزود: برخی از آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه برپایه متن و در قالب کتاب،پیش از این به چاپ رسیده اند و  نمونه هایی نیز فارغ از متن،به صورت تصویرسازی مستقل  خلق شده اند.

بوذری تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان با الگو قرار دادن تصاویر عامیانه، نگارگری و چاپ سنگی، جامه نویی بر پیکره‌ی سنت تصویرسازی عاشورایی پیشینیان پوشانده‌اند و برخی نیز با رویکردهای معاصر و جدید و کاملا جدا از سنت گذشته تصاویر خود را خلق کردند.

این هنرمند گفت: با این حال آنچه که نقط اشتراک میان این تصاویر  به شمار می آید، روایتی خلاقانه و بدیع از نبرد خیر و شر در گذار از هزار و چهارصدسال است.

وی یادآورشد: تصویرسازی روایات دینی به موازات ادبیات دینی از دیرباز تاکنون در  کتاب‌های تصویری و دیگر آثار هنری وجود داشته و در این میان تشریح حماسه عاشورا از نقش و جایگاه ویژه ای نزد هنرمندان برخوردار بوده که بیشتر در قالب مصورسازی کتاب، نقاشی­ روی کاشی در تکایا، خیالی نگاری(نقاشی قهوه­خانه) و نقاشی­ پشت شیشه جلوه گر بوده است.

بوذری افزود: در دوران معاصر، گرچه تصویرسازی عاشورایی برای مخاطب بزرگسال بیشتر به پوسترها و بیلبردها محدود شد، ولی این گونه ادبی تصویری یکی از گونه‌­های شاخص و با اهمیت در ادبیات کودکان باقی ماند و ناشران معتبری به نشر کتاب­‌هایی با این مضمون پرداختند که برای بزرگ سالان نیز جذاب بوده است.
 
بنفشه احمدزاده، محمدعلی بنی اسدی، عطیه بزرگ سهرابی، حمیدرضا بیدقی، علی بوذری، راحله برخورداری، هدی حدادی، سحر حق گو، محمدرضا دادگر، نرگس دلاوری، روشنک درخشانی، مجید ذاکری، پژمان رحیمی زاده، پیمان رحیمی زاده، فرشید شفیعی، مهکامه شعبانی، امیر شعبانی پور، نوشین صفاخو، کمال الدین طباطبایی، حسام الدین طباطبایی، کیوان عسگری، حسن عامه کن، کیانوش غریب پور، فیروزه گل محمدی، مهنوش مشیری، عطیه مرکزی، مانلی منوچهری، رضا مکتبی، عاطفه ملکی جو، مریم نیکخواه ابیانه، امیر نساجی، علی هاشمی شهرکی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.
 
نمایشگاه «دشت گریان» عصر دیروز یکشنبه 4 آبان مصادف با اول محرم 1436 با حضور هنرمندان در نگارخانه لاله گشایش یافت. این نمایشگاه برای بازدید علاقه‌مندان تا 28 آبان ماه از ساعت 9 تا 19 برپا است.
مطالب مرتبط
نظر شما