شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۷
کد خبر: ۷۹۹۲۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برپایی نمایشگاه‌های «دشت گریان»، عکس‌های عاشورایی، کتیبه‌های عاشورایی، برگزاری سوگواره عکس‌های دسته جمعی، انتشار آلبوم موسیقی «دوشنبه کربلا» خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در نشست خبری برنامه‌های ماه محرم و صفر با اشاره به تاکید حجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر کار حرفه‌ای گفت: به دنبال انجام برنامه‌ها به بهترین شکل ممکن از نظر موضوع، محتوا و حضور هنرمندان هستیم. خاصیت هنر، اسطوره و حماسه جاودانگی است و هنرمندان عرصه‌های مختلف هر کدام در نقش خود محرم را روایت کردند که در طول تاریخ شاهد آن هستیم.
 
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در توضیح برنامه‌های هنری سازمان گفت: نمایشگاه تصویر سازی «دشت گریان» با شرکت 30 هنرمند تصویر ساز دوم آبان افتتاح شد و تا 28 آبان ادامه دارد. آثار هنرمندانی از جمله محمدعلی بنی اسدی، عطیه بزرگ سهرابی، حمیدرضا بیدقی، علی بوذری، مهرنوش مشیری در این نمایشگاه به تماشاست.
 
وی افزود: نمایشگاه آثار عاشورایی بیشتر با منابع آرشیوی مانند قهوه خانه‌ای و چاپ سنگی و در دوران معاصر بیشتر با کارهای پوستر انجام شده است اما «دشت گریان» با نمایش آثار هنرمندان تصویرساز برگزار می‌شود و شاخصه کار این هنرمندان روایت گری است.
 
عبدالحسینی با اشاره به برپایی نمایشگاه عکس‌های «عاشورا» در موزه عکسخانه شهر گفت: این نمایشگاه با نمایش عزاداری دوران قاجار و منتخبی از چندین دوره سوگواره‌های عاشورایی از دیروز افتتاح شده و تا پایان آبان برپا است.
 
سوگواره عکس‌های دسته جمعی هیات‌های مذهبی

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه از برپایی «سوگواره عکس‌های دسته جمعی» در محرم امسال خبر داد، بیان کرد: هیات‌های مذهبی در گذشته با بیرق، علم و اعضای هیات عکس دسته جمعی می‌گرفتند و این عکس‌ها پرچم و نشان هیات بود و به نوعی جاودانه می‌شد؛ که این رسم رو به فراموشی است. 
 
وی افزود: در «سوگواره‌های عکس‌های دسته جمعی» که با همکاری اداره کل روابط عمومی سازمان و موزه عکسخانه شهر برگزار می‌شود، عکس‌های هیات‌ها در سال‌های گذشته را جمع‌آوری می‌کنیم و همچنین بخشی را به عکس‌های هیات‌ها در مراسم عزاداری امسال اختصاص داده‌ایم که در فراخوانی به هیات‌های مذهبی نحوه ارسال عکس‌ها و شرکت در این سوگواره اعلام خواهد شد.
 
امیر عبدالحسینی در ادامه با تاکید بر اهمیت ادبیات در مراسم‌های عزاداری گفت: شب شعر «برآستان اشک» در فرهنگسرای اندیشه  در پنج شب برگزار شد و در فرهنگسراهای دیگر با حضور مرثیه خوانان و مداحان مطرح ادامه خواهد یافت.
 
کتیبه‌های عاشورایی در نگار گذر چهارراه ولیعصر
وی از افتتاح نمایشگاه کتیبه‌های عاشورایی در زیر گذر چهارراه ولیعصر خبر داد و افزود: این نمایشگاه از فردا تا پایان محرم برپاست و برای نخستین بار آثاری از گنجینه موزه امام علی(ع) را که پیش از این تنها در موزه نمایش داده شده و بر اهمیت کتیبه نگاری تاکید برگزار می‌کند. 
 
معاون هنری سازمان تصریح کرد: همواره عنوان شده است که در بخش متن دچار ضعفیم و به همین دلیل نمایشنامه عاشوراییان محمدرضا کوهستانی که در سه نمایش نگارش شده به شکل یک مجلد برای تقویت این حوزه منتشر می‌شود تا در سال‌های آینده در جشنواره تئاتر شهر و یا دیگر جشنواره‌ها اجرا شود. همچنین کتاب «از سنگ ناله خیزد» شامل گزیده غزل‌ها گردآوری شده توسط مصطفی فاطمیان در این ماه رونمایی می‌شود.
 
انتشار آلبوم «دوشنبه کربلا» با هنرمندی دولتمند خالف

عبدالحسینی در ادامه با اشاره به نگاه حرفه‌ای سازمان در حوزه موسیقی گفت: آلبوم موسیقی کربلا خوانی با خوانندگی دولتمند خالف هنرمند مطرح جهانی تاجیکستان ضبط شده است. این آلبوم با عنوان «دوشنبه کربلا» و با اشعار بیدل دهلوی در مرحله میکس و مسترینگ قرار دارد که به زودی به مرحله انتشار می‌رسد.
 
وی افزود: بحث نقالی و تعزیه مساله جدی است که نیاز به آسیب شناسی دارد؛ افراد از هر صنفی برای ادای عرض ارادت به سالار شهیدان به کار می‌پردازند به همین دلیل در اجرای تعزیه‌خوانی‌ها در فرهنگسراها از گروه‌های زبده و حرفه‌ای بهره برده‌ایم.
 
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در توضیح برنامه‌های هنری در اربعین امسال گفت: سال گذشته عکاسان حرفه‌ای از جمله زنده روح کرمانی، سعید محمودی، جاسم رضوان‌پور، حسن غفاری در اربعین به کربلا رفتند و برای نخستین بار  نمایشگاهی از عکس‌های این هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین برنامه «روز چهلم» در آستانه اربعین که کار ترکیبی در حوزه‌های هنرهای تجسمی، کودک و نوجوان، ادبیات، تئاتر، حوزه فیلم و سینما است در ایام اربعین برگزار می‌شود.
نظر شما