جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۷
کد خبر: ۷۹۹۷۰
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷
استقبال ویژه مردم از برنامه تعزیه‌خوانی
تعزیه‌هایی که این شب‌ها در محوطه باز فرهنگسرای شفق در حال اجراست، حال و هوای بوستان شفق را به شکلی ویژه محرمی کرده است. این مجالس تعزیه تا شامگاه جمعه ساعت 18:30 پذیرای عزاداران حسینی است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایش تعزیه گروه متوسلین به حضرت زهرا(س) این شب‌ها به کارگردانی تقی نبئی پیشکسوت نمایش‌های آیینی در محوطه باز فرهنگسرای شفق در حال اجراست. 30 دقیقه پیش از هر مجلس زیارت عاشورا خوانده می‌شود تا مردم را برای تماشای تعزیه‌ آماده کند. پس از آن، نوای ترومپت و طبل توجه مردم را جلب می‌کند و آنها که از اجرای مجلس تعزیه در فرهنگسرا اطلاع ندارند، جلوی ورودی چادر تجمع می‌کنند.

پسری نوجوان با لباس رزم از میان جمعیت راه می‌گشاید. چند نفر از کودکان جلوی او را می‌گیرند، به لباس‌هایش دست می‌کشند و درباره نقش می‌پرسند. او سر بلند می‌کند و با صدای بلند می‌گوید: قاسم ... من حضرت قاسم‌ام. شب هشتم ماه محرم شب روضه شهادت حضرت قاسم است. آخرین آزمایش صدا و نور انجام و آواز شروع نمایش با حضور همه شبیه‌خوانان خوانده می‌شود.

حاج آقا نبئی که در تعزیه نقش امام حسین(ع) را شبیه‌خوانی می‌کند، روی سن قرار می‌گیرد و خلاصه‌ای از آنچه خواهیم دید می‌گوید: سه پسر امام حسن(ع) در کربلا حضور داشتند؛ عبدالله که فرزند کوچک‌تر بود و زمان بریدن سر امام حسین‌‌(ع) در گودال قتلگاه خود را روی جنازه‌ عمو انداخت و به شهادت رسید. قاسم به جنگ رفت، دلاورانه جنگید و به شهادت رسید و ابوبکر فرزند بزرگ امام زخمی شد اما به شهادت نرسید. داستانی که برای ازدواج قاسم روایت می‌شود یک تحریف تاریخی است. قاسم نوجوان بود اما ابوبکر زمان ورود به کربلا با یکی از دختران امام حسین(ع) ازدواج کرد.

داستان آغاز می‌شود و مردم شاهد شبیه‌خوانی نوجوانی پرشور هستند که به اصرار خودش به میدان می‌رود و شهادت را در رکاب امام حسین از عسل شیرین‌تر می‌داند. با بلندترین صدا رجز می‌خواند، ازرق شامی را نابود می‌کند و در نهایت با شمشیری که فرق سرش را می‌شکافد، به شهادت می‌رسد. در تمام این مدت مردمی که وجودشان فضای باز فرهنگسرای شفق را گرم کرده، با اشک و ناله او را همراهی می‌کنند و ناله‌ها زمان شهادت قاسم، وقتی عمویش را صدا می‌کند به اوج می‌رسد.

حاج تقی نبئی کارگردان و معین‌البکاء تعزیه است و بیش از 45 سال تجربه تعزیه‌خوانی دارد. همه 12 نفری که در این اجرا با او همکاری می‌کنند حداقل 20 سال سابقه اجرای تعزیه دارند. اعضای گروه در دهه اول ماه محرم هر روز صبح ساعت 9 در سبزه میدان تهران، ساعت 16 در تئاتر شهر، ساعت 18 در فرهنگسرای شفق و از ساعت 21 شب در تکیه‌ای در بزرگراه محلاتی به تعزیه‌خوانی می‌پردازند.

تقی نبئی درباره تفاوت‌های اجرای تعزیه در مناطق مختلف می‌گوید: تعزیه در همه جا مشتری خودش را دارد. در فرهنگسرای شفق مستمعین با باقی مکان‌هایی که اجرا می‌کنیم متفاوتند. مخاطبان برخی مناطق تا چهار ساعت پای تعزیه می‌نشینند اما اینجا مردم بیش از یک ساعت فرصت تماشای تعزیه ندارند. به همین دلیل ما در کمتر از 90 دقیقه به صورت گلچین‌شده و مختصر تعزیه را اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به طیف‌های مختلف مخاطب تعزیه می‌افزاید: بعضی برای موسیقی تعزیه می‌آیند، عده‌ای برایشان بازسازی صحنه‌های نبرد در تعزیه جذابیت دارد. برخی مخاطب اشعار تعزیه هستند و عده‌ای هم می‌آیند برای عزاداری. این گروه در سال‌های گذشته در فرهنگسراهای خاوران، اندیشه و اشراق مجالس تعزیه را برپا کرده بود و بعد از سال‌ها، دوباره به فرهنگسرای شفق آمده است.

نبئی در مورد برگزاری مجالس تعزیه در طول سال می‌گوید: ما برای رحلت پیامبر، شهادت امامان و وقایع کربلا، حدود 150 مجلس تعزیه‌خوانی داریم. برای حضرت سلیمان و ایوب پیامبر هم تعزیه داریم اما در حال حاضر تنها 10 شب از تعزیه کربلا اجرا می‌شود. در شهر تهران و در مجمع آل طه در اتوبان محلاتی، تعزیه‌های مختلف در طول سال برگزار می‌شود که مخاطبان گسترده دارد.

وی با اشاره به اینکه آموزش تعزیه‌خوانی همواره رایگان بوده و هست می‌افزاید: سن یادگیری تعزیه هفت سال است و اگر کسی در تعزیه بچه‌خوانی کند، می‌تواند در بزرگسالی تمام نقش‌ها را تجربه و در نهایت نقش امام را اجرا کند. از حضور همه جوانان و مردم برای همکاری استقبال می‌شود و مردمی که به تعزیه علاقه‌مندند بدانند که آموزش‌های تعزیه در طول سال به صورت رایگان همواره برقرار است.

گروه تعزیه‌خوانی متوسلین به حضرت زهرا(س) برگزیده جشنواره نمایش‌های آیینی سال 77 بوده و جوایز متعددی برای اجرای تعزیه‌های «شمشیرهای برهنه» و «فیضیه؛ سال 42» کسب کرده است. تقی نبئی سرپرست این گروه هم در سریال «همراه با کاروان خورشید» ایفاگر نقش مسلم بوده است.

سیدامیر سیدصالحی، سیدعلیرضا سیدصالحی، روح‌الله قادری، حاج عباس مرادی، حسن زیرکی، دانیال زیرکی، حبیب ناصری، رضا امینی، یوسف صائمی، حسین نبئی و محمد لشنی به عنوان نوازنده ترومپت همکاران این تعزیه هستند.

مجالس تعزیه فرهنگسرای شفق تا جمعه سیزدهم محرم الحرام 1436 ساعت 18.30 ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این مجالس به بوستان شفق واقع در محله یوسف‌آباد مراجعه کنند.

نظر شما