دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۶
کد خبر: ۸۰۱۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
ششمین روز برگزاری ویژه برنامه «پرده عشاق» امروز پنجشنبه 6 آذر در فرهنگسرای هنگام با تجلیل از حاج یداله بهتاش پیرغلام حسینی و ذاکر اهل بیت (ع) برگزارشد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ششمین روز برگزاری ویژه برنامه «پرده عشاق» امروز پنجشنبه 6 آذر در فرهنگسرای هنگام  با تجلیل از حاج یداله بهتاش پیرغلام حسینی و ذاکر اهل بیت (ع) با حضورحجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، غفوری فرد، علیرضا جاوید شهردار منطقه 4، باقری مدیرکل امورایثارگران شهرداری تهران و جمعی از مداحان اهل بیت (ع) و متولیان هیئت های مذهبی برگزارشد.

حجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم با بیان این که هیچ سمتی بالاتراز روضه خوانی نیست، گفت: برای من به شخصه که طلبه و مدرس دانشگاه و حوزه هستم، هیچ جایگاهی و سمت و افتخاری بالا‌تراز روضه و روضه خوانی نیست ومباهات می‌کنم که روضه خوان امام حسین (ع) هستم.

وی یادآورشد: از اواخر دوره قاجاریه که موج روشنفکری راه افتاد، هئیت‌های مذهبی و دیگر مجالس روضه خوانی‌ها همیشه در طول تاریخ مورد هجمه بوده است که این هجمه در دروه پهلوی سنگین‌تر شد. آن موقع دوست ازدشمن مشخص بود اما حالا دشمن هم تیپ خودمان است و حرف هایی می زند که مورد تایید ما و مراجع ما است.مانندی این که نباید روضه دروغ خواند اما این حرف نباید به گونه ای شود که هرکسی روضه می‌خواند باید حرفش را اثبات و گواهی کند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان این که این‌ موجی خطرناک است، اظهارداشت: ما قبول داریم که هر فردی در هر صنفی قابل نقد است اما ما به جای آسیب‌شناسی، سعی کردیم با برگزاری «پرده عشاق» و تجلیل از مفاخرحسینی رفتار درست را ترویج و نشان دهیم.این برنامه نوعی آسیب‌شناسی و ارائه الگوی سالم از مداح خوب است.

حجت الاسلام مرادی در مورد حاج یداله بهتاش، گفت: وی برای همه یک مدل است. یعنی بسیاری از طلبه‌هایی که هم سن نوه آقای بهتاش هستند، معمم هستند اما ایشان خیر. درحالیکه برای ایشان معم شدن سهل بود و حتی برخی در یک دوره‌ای گفتند حاج آقا دیگر باید معم شود چون دروس مقدمات طلبگی را گذرانده بود و فقه، اصول تاریخ خوانده‌اند و کار کردند و خیلی زحمت کشیدند اما اینکه ایشان در این لباس افتخار با کلاه و عبا خود ماندند، یک شناسه است.من نمی‌گویم مداح خوب انحصار عبا دارد ولی یک الگو ومدلی پسندیده است. 

وی با بیان این که بهترین پرده در نمایشنامه زندگی بشری، پرده عشاق امام حسین(ع) است، تصریح کرد: کلمه «عاشق» تنها شایسته هیئتی ها است. این یک هئیتی است که در فرهنگ ما با جان و دل خانه تا سر کوچه را با عشق آب و جارو می‌زند تا برای گریه کن امام حسین (ع) آماده شود. کسانی که در هئیت‌ها فعالیت می‌کنند و کفش جفت می‌کند و غذا درست می‌کند، فقط عاشق هستند. من به همه شاخه‌های فرهنگ و هنر احترام می‌گذارم اما دقت کنید می‌بینید این ها عاشق واقعی هستند. شما مداحان، هیئتی‌ها ، گریه کن‌های امام حسین (ع) افتخار فرهنگ این کشور هستید.
حجت الاسلام «سیدعلی غروی» سخنران این  مراسم هم  گفت:  آنچه موجب ماندگاری حاج یداله بهتاش شده ، خلوص و صداقت است. وی هم واعظ وهم ذاکر اهل بیت(ع) است و با شعر و روضه هایی که می خواند دل ها را متحول می کند.
 وی با قدردانی حجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران،گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی، جایگاه اصلی این نوکران و خادمان اهل بیت (ع) را به همه به ویژه نسل جوان و دشمنان اسلام نشان می‌ دهد و ضروری است هرچه بیشتر در این زمینه تبلیغ و اطلاع رسانی بیشتری کنیم.
حاج یدالله بهتاش از پیر غلامانی است که بیش از ۵۰ سال در مجالس‌های عزداری ابا عبداالله الحسین مداحی می‌کند و بیش از ۳۵ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف نگارش کرده است.



مطالب مرتبط
نظر شما