جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۷
کد خبر: ۸۰۱۳۰
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
سومین برنامه پرده عشاق با استقبال ویژه مردم در بوستان ولایت برگزار شد
سومین برنامه «پرده عشاق» ویژه تجلیل از پیرغلامان اهل بیت در شهر تهران در شام نخستین روز ماه صفر 1436 هجری قمری به همت فرهنگسرای مهر در سالن استاد شهریار بوستان بزرگ ولایت برگزار و در آن از 50 سال زحمات حاج سیدمحمد منتظری پیرغلام اهل بیت(ع) تقدیر شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم بیش از 500 نفر در سالن 350 نفری استاد شهریار حضور داشتند و آیت‌الله موسوی هشترودی، حسن بیادی، مهندس نثاری شهردار منطقه 19، مدیران سازمان فرهنگی هنری و شهرداری مناطق 17، 18 و 19، روسای فرهنگسراهای ولا و رضوان، ائمه جماعات مساجد منطقه 19 و... میهمانان سومین پرده عشاق بودند.
 
بعد از قرائت قرآن توسط استاد محمدحسین پورزرگری قاری بین‌المللی ایران، مجید یراقبافان مجری مراسم ضمن تجلیل از حضور پرشور مردم منطقه، از رئیس فرهنگسرای مهر برای عرض خیر مقدم به حضار دعوت کرد. سعید رنجبریان مدیر فرهنگی هنری منطقه 19 و رئیس فرهنگسرای مهر با اشاره به سخن ماندگار معمار انقلاب درباره اهمیت ماه‌های محرم و صفر گفت: عاشقان اباعبدالله در این دو ماه هر کدام با یک زبان ارادت خود را به ایشان نشان می‌دهند؛ مبلغین، آیات عظام و روحانیت سیره اهل بیت را می‌گویند و مادحین اهل بیت مصائب ائمه را مرور می‌کنند. 
 
عزاداران غیر شیعه در جهان بیش از شیعیان
استاد مهدی شجاعی سخنران بعدی مراسم بود که با اشاره به وجود هیئت‌های عزاداری، سینه‌زنی، سیاه‌پوشی و برگزاری مراسم سوگواری در ماه محرم توسط اقلیت‌های مذهبی در کشور گفت: ما شیعیان با سیاه‌پوشی، راه‌اندازی دسته‌های عزاداری، توزیع نذر و برگزاری مراسم سوگواری در ماه محرم به عزاداری می‌پردازیم. در دنیا تعداد غیر شیعیانی که برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنند بیش از شیعیان است.
وی با اشاره به تفاوت میان عزاداری شیعیان و غیر شیعیان گفت: این تفاوت آنگاه اتفاق می‌افتد که یک شیعه عزاداری را وسیله ببیند نه هدف. در این صورت عزاداری از حالت سنتی خارج و به شمشیری تبدیل می‌شود که شیعه بتواند با آن به حسینِ زمانِ خود یعنی امام زمان(عج) کمک کند.
استاد شجاعی افزود: امام زمان(عج) هر روز فریاد «هل من ناصر ینصرنی» سر می‌دهد و 1180 سال است وضعیت امام حسین(ع) در روز عاشورا را به سختی تحمل می‌کند. عزادار حقیقی کسی است که اگر برای امام حسین(ع) گریه می‌کند، بداند این عزاداری وسیله‌ای برای کمک به امام زمان(عج) است.
 
توزیع دستمال اشک؛ احیای آیینی فراموش‌شده
در ادامه، مجری برنامه ضمن تقدیر از حمایت‌های حجت‌الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در برگزاری ویژه‌برنامه‌های پرده عشاق و زنده نگه داشتن سنن و آیینی که به دست فراموشی سپرده شده، از توزیع «دستمال اشک» بین حاضران خبر داد و گفت: با ارسال اعدادِ پشت پاکت‌های حاوی دستمال اشک، در پایان پرده عشاق امسال شش نفر به قید قرعه کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات را دریافت خواهند کرد.
 
حجت‌الاسلام خان‌پور مدیر تشکل‌های دینی شهرداری منطق 19 هم در تشریح خدمات و زحمات حاج محمد منتظری گفت: ایشان 58 سال از خداوند عمر گرفته و از کودکی نوکری اباعبدالله را کرده و همواره تلاش داشته تا حرمت غلام اهل بیت بودن را حفظ کند. هدف از برگزاری این مراسم معرفی افرادی مثل آقای منتظری به عنوان الگوی کامل به مردم است. وی یکی از موسسین هیئت مجمع‌الذاکرین ائمه هدی بود که در حال حاضر تبدیل به کانون مداحان منطقه شده و بیش از 230 ذاکر امام حسین(ع) در این مکان تربیت می‌شوند.
 
وی افزود: حاج آقا منتظری برنامه‌های مفصلی برای این افراد در نظر گرفته که آموزش مقتل‌خوانی توسط دکتر سیاح و آموزش شیوه‌های مداحی توسط استادان مختلف از جمله حاج آقای آذری از جمله آنهاست. در این کانون استادِ بزرگِ قرآن حجت‌الاسلام آجرلو به تدریس قرآن پرداخته و حدود 50 نفر هم در حوزه باقرالعلوم به تحصیل دروس حوزوی می‌پردازند.
 
روایتی از یک آشنایی 30 ساله
پس از شعرخوانی سیدحمیدرضا برقعی شاعر آیینی، حاج نادر جوادی ذاکر اهل بیت به زبان آذری در سوگ سرور و سالار شهیدان به مدیحه‌سرایی پرداخت که با استقبال ویژه حاضران در سالن روبرو شد. سپس نماهنگی از خلاصه برنامه دوم پرده عشاق در فرهنگسرای فردوس به نمایش درآمد.
 
مهندس حسن بیادی سخنران بعدی مراسم بود. وی با بیان اینکه بیش از 30 سال به صورت خانوادگی با شخصیت و خانواده حاج سیدمحمد منتظری آشناست گفت: دشمن هر روز داستان‌های گوناگونی برای مبارزه با امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا و عقاید ما به کار می‌بندد و برگزاری این برنامه‌ها که از برنامه‌های خوب و موفق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است، برای توسعه فرهنگ عاشورا اهمیت فراوانی دارد و به مستحکم شدن این عقاید کمک می‌کند.
 
وی افزود: روایتی هست که همواره ناقص نقل می‌شود. رسول گرامی اسلام فرموده‌اند «إِنَّ الْحُسَیْن مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِینَةُ النَجَاةٍ وَ إِمَامٌ غَیْرُ وَهْنٍ وَ عِزٌّ وَ فَخْرٌ وَ عِلْمٌ وَ ذُخْرٌ» این کشتی نجات چه ارتباطی با چراغ دریا دارد؟ در این دنیای ظلمانی، این حسین(ع) است که می‌تواند انسان را هدایت کند؛ اما تفاوت کشتی نجات با کشتی معمولی چیست؟ کشتی نجات فقط و فقط برای نجات می‌رود. مداحان، در عصر حاضر ملوانان این کشتی نجات هستند.
 
مهندس بیادی اضافه کرد: در کلام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد اما برای نگه داشتن دین رسول خدا نمی‌گوید که ای شمشیرها بر سر دشمنان ببارید. بلکه می‌گوید به من ببارید. از خودش، از فرزندش، از خانواده‌اش هزینه می‌کند تا اسلام را زنده نگه دارد. وی در ادامه با ذکر خاطراتی از روزهای اوایل انقلاب و تجربه‌های خود در زمینه مداحی اهل بیت، سخنانش را با مداحی به پایان برد.
 
منتظری: مسئولیتم بیشتر شد
حاج سیدمحمد منتظری پیرغلام اهل بیت(ع) هم در مراسم بزرگداشت خود گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی باعث ایجاد انگیزه بین مداحان، هیئت‌داران، شعرا و خادمان حسینی می‌شود. علاوه بر این، مداحان جوان و نوپا هم با شناختن چهره‌های شاخص می‌توانند از تجارب و راهنمایی آنها برای موفقیت در کارها استفاده کنند. حضور بیش از 300 نفر از عاشقان امام حسین در این مراسم مسئولیتم را در برابر این عاشقان سنگین‌تر می‌کند.
 
در پایان مراسم، از حاج آقا منتظری پیرغلام اهل بیت و از مداحان باسابقه منطقه 19 شهرداری تهران با اهدای لوح یادبود پرده عشاق تقدیر شد. وی برای دقایقی به مداحی پرداخت و با صدای گرمش عاشقان اهل بیت در سالن شهریار بوستان ولایت را بدرقه کرد.
ویژه‌برنامه پرده عشاق، آیین تجلیل از خادمان و پیرغلامان اهل بیت علیهم‌السلام، تا هجدهم آذرماه در فرهنگسراهای شهر تهران ادامه دارد و با تجلیل از حاج سلیم موذن‌زاده در فرهنگسرای بهمن به پایان می‌رسد.

نظر شما