جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۲۹
کد خبر: ۸۰۳۱۰
|
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
حجت‌الاسلام مرادی در هشتمین دوره تجلیل از نوگلان حسینی:
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در همایش تجلیل از دانش‌آموز شهر تهران در فرهنگسرای اندیشه با انتقاد از متناسب نبودن برخي مداحی‌ها در مدارس گفت: سال گذشته هم تذکر دادم و امسال تاکید مجدد می‌کنم، مداحی‌ باید بر اساس اقتضای مدرسه باشد. روضه‌هایی که از واژه‌های ثقیل و سنگین تشکیل شده، مناسب مدرسه نیست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هشتمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی صبح  روز گذشته با حضور حجت‌الاسلام شهاب مرادي، حمیدرضا کفاش معاون وزير آموزش و پرورش، لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حسن غفوری‌فرد دبیر کل جامعه اسلامی ورزشکاران و جمعی از مادحین و ذاکرین اهل بیت(ع) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این همایش گفت: این برنامه بسیار خوب و سنتي حسنه است که هشت سال است در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پایه‌گذاری شده و برگزار می‌شود. به نظر بنده، باید از بین بچه‌ها کسانی که تمایل به این کار دارند، مجالس مدرسه‌ها را اداره کنند. این یک ظرفیت عظیم است.

مکتب حسینی تمام هویت ما/ دشمن پاکی و معنویت بچه‌مدرسه‌اي‌ها را نشانه گرفته است

مرادی با انتقاد از تطابق نداشتن مداحی‌های برخي مدارس با اقتضائات فضای دانش‌آموزی تاکید کرد: مدرسه یک نوحه‌ای می‌خواهد که وقتی آن را می‌خوانید همه با آن دم بگیرند و دانش‌آموزان بتوانند در خانه هم برای خانواده‌هایشان بخوانند و بچه‌های کوچک‌تر هم بتوانند این نوحه‌ها را تکرار کنند.

موسیقی آیینی ایران را تعزیه حفظ کرد
حجت‌الاسلام مرادی با اشاره محدودیت‌هایی که برای موسیقی در دوران قاجار به وجود آمده بود، گفت: روزگاری که فشارهای کنترلی مذهبی روی موسیقی کشور بیشتر شده بود، موسیقی ما وارد تعزیه شد و در همان تعزیه حفظ شد و از طریق تعزیه‌ها به منابر و هیئات آمد. اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، مهم‌ترین، معروف‌ترین و اولین‌های آواز همه روضه‌خوان بودند. عارف قزوینی هم روضه‌خوان بود. اینها تاثیر نوحه‌هاست. افرادی مثل نسیم شمال شعرهای سیاسی را در قهوه‌خانه‌ها می‌خواندند و مردم سینه می‌زدند.

یا نیایید سراغ منبر یا دیگر برنگردید
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: نقل هست که یا نیایید سراغ منبر یا اگر آمدید دیگر برنگردید. تمام کسانی که وارد منبر و مداحی شدند و بعد بیرون آمدند و کار دیگری در پیش گرفتند، یا در جنون مردند یا در فقر کامل یا هر دو. اینها را من نمی‌گویم، یك جست‌وجوی ساده انجام بدهید، خودتان می‌بینید که اینها چطور در این دنیا عقوبت شدند. شما دانش‌آموزان و مداحان نوجوان كه آمده‌اید در این راه، برای ماندن بیایید.

مکتب حسینی فقط یک شعار نیست
مرادی با اشاره به ظرفیت هشت هزار نفری مداحان دانش‌آموز گفت: اینها اگر تنظیم بشوند، فضای مذهبی آینده ایران تضمین است. ما در ستیز و جنگ فرهنگی هستیم. یک نگاهی به این راهپیمایی اربعین بیندازید، ببینید که حضرت اباعبدالله برای ما چه سرمایه بزرگی است. ما باید هر چه توان داریم برای امام حسین(ع) به کار ببریم وگرنه دشمن نابودمان می‌کند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: دشمن ما چند صفت دارد؛ نقشه می‌کشد، خسته نمی‌شود و استمرار دارد. برنامه بلندمدت می‌ریزند که اگر با یک نسل توان مبارزه نداشتند، زیرساخت‌ها را برای مبارزه با نسل بعد پی‌ریزی می کنند. دشمن برای ما سرمایه‌گذاری می‌کند، شما هم برای مقابله با دشمن سرمایه‌گذاری کنید.

وی ضمن تقدیر از خانواده دانش‌آموزان مداح گفت: مداحان نسل بعد ما به مراتب باید متدین‌تر، اندیشمندتر، وفادارتر و باسوادتر باشند. متاسفانه از سر بی‌سوادی و بی‌اطلاعی عده‌ای به ما خرده می گیرند که چقدر گریه؟ بچه در این سن باید شاد باشد و شادی کند! اینها نمی‌دانند که ما در جنگیم. دشمن امروز پالایشگاه‌های ما را هدف نگرفته، بلکه پاکی و معنویت بچه‌های ما در مدرسه هدف اصلی دشمن است.

حجت‌الاسلام مرادی در پایان تاکید کرد: دشمن هر امکاناتی که در اختیار دارد به کار بسته تا فرهنگ و انقلاب حسینی را از ما بگیرد. مکتب ما حسینی است و این فقط یک شعار نیست، این تمام هویت ماست. امیدوارم این نهال هشت ساله، تنومندتر بشود و در سال‌های آینده آن را گسترده‌تر برگزار كنيم.
مطالب مرتبط
نظر شما