جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۱
کد خبر: ۸۰۳۴۶
|
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
«شیار۱۴۳» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از نگاه تماشاگران، بازیگر نقش اول زن و کسب هشت جایزه در بخش تجلی اراده ملی، شامگاه شنبه ۶ دی در سیصدوپنجاه ودومین نشست باشگاه فیلم تهران اکران و با حضور عوامل فیلم نقد و بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نرگس آبیار کارگردان و نویسنده فیلم گفت: سال ۸۱ رمان چشم سوم را نوشتم، اردیبهشت سال ۸۲ برای چاپ اقدام کردم و سعی داشتم فضا را تصاحب کنم برای همین به شهرستان بیجار رفتم. داستان ماجرای ۱۳ نوجوان بود که ۶ نفرآن‌ها اسیر می‌شوند، ۶ نفر بر می‌گردند و یک نفر زخمی می‌شود. مادر یکی از آن‌ها برای من جالب بود که در شیار ۱۴۳ بیشتر به او پرداختم؛ مادری که ۱۵ سال رادیو به کمر می‌بست واقعی بود ولی بقیه اتفاقات برمبنای تحقیقات من شکل گرفت. 

این نویسنده با تاکید بر اینکه سعی داشته چشم انتظاری‌های مادران دور و برش که گاهی تا پایان عمر منتظر لحظه دیدار فرزندانشان بودندرا به تصویر کشد، افزود: دیالوگ‌های فیلم توسط یک نویسنده کرمانی تنظیم شد. 
 
آبیار با اشاره به اینکه خواب برای خیلی‌ها ماجرای پیچیده و مهمی است تصریح کرد: در فیلم خیلی واقعی به قسمت خواب نگاه شده یکی بازگشت پسر و دیگری حضور شهید در خواب پسر جوان که از او می‌خواهد در شیار ۱۴۳ به دنبال او بگردد. 
 
آبیار در مورد شخصیت سرگشته و افسرده شهری در بیابان و فضای سکوت و مرگ افزود: دوست داشتم درباره نسل جوانی حرف بزنم که ماجرای تفحص را نمی‌فهمد مانند خبرنگاری که علت انجام این کار را نمی‌فهمد. آن‌ها نمی‌دانند که این کار یک مادر آشفته را آرام می‌کند. سرباز می‌گوید این کار مهم‌ترین کار زندگی‌ام است. 
 
وی با اشاره به اینکه اگر امکانات بیشتری داشتم برخی سکانس را افزایش می‌دادم افزود: رمان قرار است تجدید چاپ شود ولی این بار با نام «شیار۱۴۳». 
 
محمد حسین قاسمی تهیه کننده فیلم در ادامه با اشاره به نقد برخی درباره تکراری بودن موضوع فیلم تاکید کرد: فیلم با زاویه دید جذاب و نگاهی نو، بدون نقش‌های کلیشه‌ای و دیالوگ‌های شعاری و عبور از خط قرمز‌ها اثری بود که مخاطب را جذب کرد. 

مهران احمدی از بازیگران حاضر در نشست گفت: من شبیه هیچ کدام از نقش‌هایی که بازی می‌کنم نیستم ولی با میل باطنی بازی در این فیلم را پذیرفتم.
وی گفت: پشت صحنه گرما وحال خوبی داشتیم در این فیلم دوربین حس نمی‌شد و خانم زارعی در نقش خود فرو رفته بود. همیشه یادمان باشه نجات در صداقت است و مخاطب اولین کسی است که متوجه دروغ و صداقت می‌شود. 
گلاره عباسی یکی دیگر از بازیگران حاضر در باشگاه فیلم تهران گفت: دومین بار است به باشگاه فیلم تهران می‌آیم.  
وی اظهارکرد: این فیلم اتفاقات بسیار خوبی در بازنگری من داشت و امیدوارم واقعی بودن و بازیگری سینما را در کنار بازیگران و کارگردانان برای کسب دانش بیشتر تجربه کنم.
نظر شما