جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۳
کد خبر: ۸۰۴۶۶
|
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
نمایش کمدی «نردبان» به کارگردانی مهرداد خامنه‌ای از ۹ دی تا ۹ بهمن ساعت 18:30 در فرهنگسرای ارسباران روی صحنه رفت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگری هنری شهرداری تهران، نمایش نردبان در فرم کمدی ابسورد خود به آسیب‌شناسی مقوله آزادی و دموکراسی پرداخته و با کمک شرح حوادثی در مقطعی از تاریخ آلمان، در پی موشکافی لایه‌های پنهان ساختار این نوع حکومت‌ها و نیز طرح این پرسش است که در پس تعابیر ارائه شده از واژه دموکراسی، چه پدیده‌ای نهفته است. 
 
نمایش «نردبان» برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ به زبان صربوکرواتی بازنویسی شد و در‌‌ همان سال در تئا‌تر ترشنیافکا در شهر زاگرب به کارگردانی و دراماتورژی مهرداد خامنه‌ای روی صحنه رفت. 
  
سپس در سال ۲۰۰۶ به زبان نروژی بازنویسی شد و شکل اجرایی مالتی‌مدیا به خود گرفت. این نسخه در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار در کشور آلمان به زبان آلمانی در شهر دورتموند روی صحنه رفت و در‌‌ همان سال به هفدهمین فستیوال بین‌المللی تئا‌تر خیابانی در شهر شوِرته آلمان دعوت شد. سپس در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در کشور نروژ در شهرهای اسلو، کریستین ساند، لینگدال، لیندسنس و فارسوند به زبان نروژی روی صحنه رفت و در سال ۲۰۱۲ در فستیوال تئا‌تر اسلو به عنوان اثر برگزیده شناخته شد. نمایش حاضر، بر اساس آخرین اجرای این کار در کشور نروژ، برای اولین بار به زبان فارسی اجرا می‌شود. 
 
نمایش نردبان نمایش کمدی ابسورد در یک پرده کاری از گروه تئا‌تر اگزیت-نروژ و برگزیده فستیوال بین المللی تئا‌تر خیابانی شورته آلمان، ۲۰۰۹ -برگزیده فستیوال تئا‌تر اسلو، نروژ، ۲۰۱۲ است.
  
مهردادخامنه‌ای (کارگردان)، شیرین میرزانژاد (دستیارکارگردان)، هوشمند هنرکار (طراح صحنه و لباس)، سمیه علیپور (مدیرامور رسانه‌ای)، یویک کریم مسیحی (طراح و گرافیست)، کارین کریم مسیحی (عکاس) از عوامل نمایش هستند.
همچنین نقش آفرینان به ترتیب ورود به صحنه: (رضا امامی: مرد سیاستمدار)، (آزیتا نوری وفا: زن کولی)، (کیارش لبانی: آنارشیست)، (منصور میرزابابایی فیلسوف)، (موهبت خدایی: دختر موبایل به دست)، (هوشمند هنرکار: شاعر)، (شیوا خاکپور: خبرنگار، خادم کلیسا، خواننده متال)، (فریبا سعدی: فیلمبردار، خادم کلیسا، خواننده متال)، (مونا شمس: روانپزشک)، (فاطمه سعدی: پرستار)، ازعوامل و دست اندرکاران این نمایش ۶۰دقیقه‌ای هستند که هرروز بجز شنبه هاساعت ۳۰/۱۸ در فرهنگ سرای ارسباران اجرامی شود. 
 
 علاقه‌مندان برای تماشای نمایش می‌توانند به نشانی خیابان دکتر شریعتی، سیدخندان، خیابان جلفا، فرهنگسرای ارسباران مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۰ - ۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.
مطالب مرتبط
نظر شما