پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۹
کد خبر: ۸۰۶۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
در نشست تخصصی «از مدرسه تا نشر» عنوان شد
مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هم اکنون حلقه گمشده کنونی در افزایش سطح سرانه مطالعاتی لذت مطالعه در بین دانش آموزان است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علیرضا کرمانی روز شنبه در نشست هم اندیشی با عنوان «از مدرسه تا ناشر» اظهار داشت: معتقدم در حوزه نرم‌افزاری اقدامات مناسب و مطلوبی نداشته‌ایم و عمده فعالیت ما در حوزه کتاب دانش آموزان در ۳ دهه گذشته در زمینه سخت افزاری بوده است. 
 
وی گفت: هیچ‌گاه در این سال‌ها متوجه این امر نبودیم که باید تشنگی خواندن کتاب در دانش آموزان را بیشتر کنیم و بر همین اساس هم اکنون دچار بحران کتابخوانی هستیم. 
 
مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: عمده فعالیت ارشاد محدود به خرید کتاب از ناشران و تقدیم به کتابداران است اما این امر آن چنان مهم نیست بلکه مهم خواندن کتاب و تاثیر پذیری از آن است. 
 
وی با بیان اینکه به روش‌های مختلفی می‌توان حوزه نشر کودک و نوجوان را توسعه بخشید، گفت: اگر آموزش و پرورش اقتصاد نشر و چاپ کتاب را به بخش خصوصی واگذار کند شاهد گردش مالی چندین برابری در این حوزه خواهیم بود. 
 
کرمانی یادآور شد: اگر آموزش و پرورش انحصارش را در تولید کتاب‌های کودک و نوجوان بکاهد و آن را به بخش خصوصی واگذار کند شاهد افزایش ظرفیت چند صد درصدی خواهیم بود. 
 
عضو انجمن هیئت علمی کودکان و نوجوانان افزود: متاسفانه برخی از ناشران معتقدند که آموزش و پرورش در انحصار چند انتشاراتی خاص است و اگر این امر تصحیح شود به طور حتم به نفع فرهنگ کشور خواهد بود. 
 
وی اظهار داشت: معتقدم اگر کتاب‌ها را دانش آموزان انتخاب کرده و در تجهیز مدارس از سلایق آنان بهره‌مند شویم، پیشرفتی در نشر کتاب کودکان خواهیم داشت. 
 
کرمانی اظهار داشت: نباید کتاب را صرفا در مقولات درسی دید بلکه یک گستره عظیمی است و باید امکان ورود دانش آموزان در این عرضه وجود داشته باشد. 
 
ایجاد کتابخانه دیجیتال در حوزه کودک راه‌گشا خواهد بود
همچنین در ادامه این نشست مینا ذاکر شهرک مدرس کتابداری و عضو انجمن هیات علمی کودکان و نوجوانان با اشاره به کتابخانه ادبیات کودک در کشور ژاپن گفت: این کتابخانه دارای ۴ بخش بوده که به ترتیب عبارتند از کتابخانه مجموعه‌ای از منابع، کتابخانه دیجیتال، ارتباط با سازمان‌های دیگر و کتابخانه مدارس و ارتباط با سایرکشور‌ها.  
 
وی با بیان اینکه ایجاد کتابخانه در مرجع اقدام مفید به شمار می‌رود، گفت: می‌توان با ایجاد کتابخانه مرجع با نزدیک بر ۹۰۰ مرکز کانون، پرورش و فکری کودکان و نوجوان و کتابخانه‌های مدارس ارتباط برقرار کرد. 
 
این مدرس کتابداری در ادامه اظهار داشت: باید نقش کتابخانه‌ها را از ۲ منظور کلان که‌‌ همان راهبرد ملی و بسترسازی نظام آموزشی است و فرد که‌‌ همان کمک به مدارس و خانواده‌ها است، نگریست. 
 
ذاکر شهرک با تاکید بر نقش موثر کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ایجاد کتابخانه دیجیتال در زمینه کودک راهگشا خواهد بود. 
  
باور ندارم که مردم کمتر مطالعه می‌کنند
همچنین در ادامه این نشست منوچهر اکبرلو نویسنده و پژوهشگر ادبی نیز اظهار داشت: هرچند که آمار دقیقی در زمینه سرانه مطالعاتی کشور نداریم اما این امر را هم قبول ندارم که این میزان در کشور کم است. 
 
وی با بیان اینکه هم اکنون برخی خواندنی‌های غیر رسمی یا به قولی غیرمجوزدار بسیار گسترش پیدا کرده است، افزود: سایت‌های اینترنتی، حجم دانلود یا کپی از روی یک اثر کپی شده نیز در آمار‌ها دیده نمی‌شود. 
 
اکبرلو با بیان اینکه باور ندارم که مردم کمتر مطالعه می‌کنند، ادامه داد: عوامل همچون خانواده، نظام آموزشی، معلم، جامعه، وسایل ارتباط جمعی، مواضع دولت، ناشر و عامل نویسنده در میزان سرانه مطالعاتی کشور بسیار تاثیرگذار هستند. 
 
این مدرس و پژوهشگر ادبی یادآور شد: باید تولیدات کنونی هم سلیقه مخاطبان روز باشد چرا که نسل تغییر یافته و باید با شیوه‌های نو و جدید آشنا شویم. 

اکبرلو اظهار داشت: چشاندن لذت مطالعه به دانش آموزان مهم‌ترین فاکتوری است که باید در نظر گرفته شود. 
وی گفت: روش آموزش مطالعه، انتشار کتاب‌هایی که با ذائقه کودکان امروزی همخوانی داشته باشد، تشویق به خلاصه برداری و اهمیت به زنگ انشا نیز از جمله عواملی است که می‌تواند سهم به‌سزایی در افزایش میزان سرانه مطالعاتی داشته باشد. 
 
کانون 400 هزار عضو دارد
همچنین مهدی باقری معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نشست اظهار داشت: یکی از محوری‌ترین اقدامات کانون بحث کتاب و شیوه‌های نو در این زمینه است که خوشبختانه نسبتا عملکرد موفق داشته‌ایم به گونه‌ای که هم اکنون ۴۰۰ هزار عضو داریم. 
 
وی با اشاره به مزایای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون مرکزی است که نمونه آن در دنیا کمتر دیده می‌شود به گونه‌ای که هم تولید و مخاطب دارد و همچنین تنوع گسترده‌ای نیز دارد. 
 
 باقری ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۲ فعالیت عمده کتابخوانی و روخوانی کتاب در تمام مراکز فرهنگی خویش دارد. 
 
وی افزود: همچنین حدود ۹۰۰ مرکز در سرتاسر کشور داریم که کتابخانه‌های فراگیر برای معلولین دارند. 
باقری اظهار داشت: هم امسال در حوزه تولید به طور میانگین ۱۲ عنوان کتاب چاپ اول داریم و ۱۵ عنوان کتاب نیز تجدید چاپ می‌شوند. 
 
وی خاطر نشان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ابتدای تاسیس تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ عنوان کتاب چاپ کرده است. 
وی با بیان انیکه این ارقام جوابگوی نیازهای مخاطبان نیست، افزود: هم اکنون در حوزه کتاب الکترونیک، کتاب گویا، سیستم کتاب‌های اندروید و غیره نیز ورود پیدا کرده‌ایم. 
 
نمایشگاه کتاب «یاد یار مهربان» از ۲ بهمن به مدت یک هفته در بوستان گفت‌وگو پذیرای علاقه‌مندان است.
مطالب مرتبط
نظر شما