جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۶
کد خبر: ۸۰۶۳۲
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن/
برگزیدگان دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآنی شهر تهران معرفی شدند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآنی شهر تهران، عصر دیروز هفتم بهمن‌ با حضور لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، احمد مسجد‌جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حجت‌الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حسن بیادی و استادان و قاریان برجسته قرآن کریم در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

آغاز مراسم با تلاوت هادی چارقلو، نفر اول رشته قرائت تحقیق بالای ۱۶سال این مسابقات، تلاوت حنانه خلفی ۸ ساله حافظ کل قرآن کریم و خواندن صلوات خاصه حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع)، تلاوت آیاتی از قرآن توسط محمدمهدی بیگی، نفر اول این دوره از مسابقات در مقطع زیر ۱۶سال، اعلام بیزاری نسبت به اهانت صورت گرفته به نبی مکرم اسلام(ص) و تجدید میثاق با حضرت پیامبر اکرم(ص) با طنین «لبیک یا رسول الله» از بخش‌های قابل توجه و برجسته این مراسم بود.


برگزیدگان دومین دوره مسابقات قرآن معرفی شدند

 
علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن و دبیر دومین دوره مسابقات قرآن با ارائه گزارشی اظهار داشت: این مسابقات با تلاش ارزشمند همکاران ما در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و حمایت حجت‌الاسلام شهاب مرادی رقم خورد.

وی با بیان اینکه مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآنی شهر تهران به درخواست حجت‌الاسلام مرادی برای توجه به جلسات قرآنی برگزار شد، گفت: در ماه مبارک رمضان سال جاری رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به حمایت از جلسات قرآن تاکید کرد، به همین منظور ما نیز در فرهنگسرای قرآن مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآنی شهر تهران را برگزار کردیم.

برگزیدگان دومین دوره مسابقات قرآن معرفی شدند

توپچی با اشاره به اینکه جلسات قرآن جوهر و ماهیت دین ما را رقم می‌زند، افزود: بسیاری از فعالیت‌های دینی ما در جلسات قرآنی شکل گرفته تا جایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد شکوفایی اساتید و فعالان بسیاری از این جلسات بودیم.
 
رئیس فرهنگسرای قرآن با بیان اینکه جلسات قرآنی در سال‌های اخیر رو به افول رفته است، بیان کرد: بازگشت به نقطه اوج جلسات قرآنی نیازمند توجه اساتید و مسئولان است که امیدواریم با حمایت‌های بیشتر شاهد این جلسات ثمربخش باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه اساتید بدون هیچ چشم‌داشتی در جلسات قرآن فعالیت دارند، گفت:‌ اساتید قرآن خط‌شکن جبهه‌های فرهنگی کشور هستند که برگزاری دومین دوره مسابقات ویژه جلسات قرآنی نیز آغازگر راهی برای رسیدن به نقطه مطلوب در فعالیت‌ها و جلسات قرآنی است.

توپچی به روند برگزاری دومین دوره مسابقات قرآن جلسات قرآنی اشاره کرد و افزود: پس از لزوم توجه به این جلسات با اساتیدی همچون علی‌اکبر حنیفی، مهدی قره‌شیخ‌لو، سیدمحسن موسوی‌بلده، محمدرضا پورزرگری، عباس امام‌جمعه و احمد ابوالقاسمی داشتیم و شورای سیاست‌گذاری این مسابقات را تشکیل دادیم.
 
وی یادآورشد: در این دوره از مسابقات در مرحله مقدماتی ۲ هزار و ۸۷۸ نفر از بانوان و آقایان در دو مقطع سنی بالای ۱۶ سال و زیر ۱۶ سال در سه رشته قرائت تحقیق، ترتیل(صحیح‌خوانی) و حفظ 5 جزء پیوسته قرآن باهم به رقابت پرداختند.
 
وی افزود: از این تعداد ۲۱۶ نفر به مرحله نهایی راه یافتند که در نهایت در رقابتی نزدیک ۳۶ نفر برگزیده این مسابقات شدند.
 
 
فرهنگسرای قرآن آرشیو عکس جلسات قرآنی را جمع‌آوری کند

برگزیدگان دومین دوره مسابقات قرآن معرفی شدند

احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این مراسم با ابراز خرسندی و قدردانی از این تلاش ارزشمند و گسترده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در شکل‌گیری‌ تهران نیت پاکی وجود داشته است و این استمرار صفای باطن بنیان‌گذاران این شهر را هنوز هم شاهد هستیم. تهران تنها شهری است که هنگامی که از یک روستای کهن تبدیل به شهر شد به تعداد سوره‌های قرآن کریم برای این شهر برج و بارو ساختند و در هریک از آن‌ها سوره‌ای از قرآن را نهادند.

مسجدجامعی پیشنهاد کرد: آرشیو عکس جلسات قرآنی و شیوه‌های آموزشی قرآن در این جلسات، توسط فرهنگسرای قرآن تهیه شود و از تجربه‌های شهرداری منطقه ۱۸ و ۱۳ در تقویت و حمایت از جلسات قرآنی در خانه‌ها، استفاده شود.


محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی و داور دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآنی شهر تهران بیانیه هیئت داوران این رقابت قرآنی را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است:

«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَمَا کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ
سپاس وافر خداوندی را سزاست که با ارسال رسولان حق به ویژه اشرف و خاتم آن‌ها وجود نازنین حضرت ختمی مرتبت رحمت عالمین محمد مصطفی(ص) بر آدمیان منت نهاد تا اهل ایمان را با آیات نورانی قرآن کریم کرامتی جاودانه بخشد و از ضلالت به نور رهنمون سازد.

لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ

هیئت داوران این مسابقات ضمن تقدیر و سپاس فراوان از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای قرآن به دلیل آغاز حمایت از جلسات قرآن به عنوان اصیل‌ترین و محوری‌ترین و با سابقه‌ترین رکن آموزش و پرورش قرآنیان در کلان شهر تهران، نکاتی را پیرامون این حرکت مهم و مؤثر اعلام می‌دارد.

هیئت داروان با تکیه بر حدیث متواتر ثقلین قرآن کریم را به عنوان محور اندیشه و عمل جامعه اسلامی و تنها نسخه حیات‌بخش بشریت دانسته و همراهی با تعالیم هادیان و مبینان راستین کلام وحی حضرت معصومین(ع) را ضروری می‌داند.

با توجه به اهمیت جلسات سنتی و هفتگی آموزش قرآن که خاستگاه بی‌بدیل رشد و پرورش قاریان و حافظان و اساتید قرآنی شهر تهران از گذشته تا حال بوده است این مسابقات به عنوان گام اول در حمایت و توجه به این حلقات مقدس و نورانی بوده است و تداوم آن قطعا مورد توقع و مطالبه قرآنیان تهران خواهد بود.

تداوم این حرکت پر برکت با طراحی دقیق، برنامه‌ریزی منسجم و بهره‌گیری از نظرات اساتید پیشکسوت و صاحب‌نظر و خادمان جلسات قرآن با اعتبارات مالی مناسب تحت نظارت یک مجموعه تخصصی مانند فرهنگسرای قرآن مورد امعان نظر و از درخواست‌های هیئت داوران است.

هیئت داوران بر این باورند که نگاه حمایتی و توجه به جلسات قرآنی باید از باب مساعدت و پشتیبانی برای پویایی و جذابیت بیشتر آن‌ها باشد و نه تصدی‌گری و دخالت در مدیریت و روند آموزشی و اجرایی جلسات، چراکه شاخصه و اهمیت فوق‌العاده این حلقات معنوی همانا مردمی  و غیر وابسته بودن آن‌ها است.

هرچند رشد روزافزون و شتاب باورنکردنی و معجزه‌آسای فعالیت‌های قرآنی از جمله افزایش خارق‌العاده جلسات سنتی قرآنی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری قائد عظیم الشأن حضرت امام خمینی(ره) و در پی آن با رهبری داهیانه پرچم‌دار حمایت از قرآنیان سرافزار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(دامت برکاته) با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست ولی هیئت داوران اذعان دارند که هنوز از تمام ظرفیت‌های لازم و تخصصی اساتید برای دایر نمودن جلسات قرآن استفاده نشده است و هنوز بسیاری از مساجد بنابر آن روایت «بنی مساجد للقرآن» باید محلی برای آموزش قرآن باشند از این مهم بی‌بهره هستند و هنوز بسیاری از مسئولان ذیربط نسبت به دایر نمودن جلسات قرآن، کمک به جلسات موجود و بالا بردن ظرفیت‌های آنان برای جذب مخاطب بیشتر طرح و برنامه‌ای ندارند، لذا امیداوریم این سازمان با همکاری نهاد‌های دیگر زمینه‌های لازم را برای استفاده از این ظرفیت‌ها فراهم کند.

هیئت داوران در پایان پیشنهاد می‌دهد تا به منظور ساماندهی و اجرای بهینه طرح و برنامه‌های مصوب در راستای حمایت از جلسات قرآنی شهر تهران باتوجه به اراده مدیرت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران دبیرخانه دائمی این حرکت معنوی و مؤثر در فرهنگسرای قرآن تشکیل و امور مربوطه را ساماندهی بنماید.»

در پایان این مراسم از دو پیشکسوت قرآنی، مرحوم ابراهیم پورفرزیب (استاد مولایی) و سیدمحسن موسوی‌بلده تجلیل و ۳۶ برگزیده این مسابقات با اهدای  لوح تقدیر و جایزه معرفی شد.

برگزیدگان دومین دوره مسابقات قرآن معرفی شدند

لیست نفرات برتر مرحله نهایی ( برادران )


رده سنی

رشته

نام و نام خانوادگی

رتبه

زیر 16 سال

قرائت تحقیق

محمدمهدی بیگی

اول

امیرعلی یادگاری

دوم

محمدحسین رفیعی

سوم

صحیح خوانی

محمدحسین باغی

اول

امیر قنادها

دوم

امیر حسین تقی پور

سوم

حفظ پنج جزء

علی فیضی

اول

محمدامین سلیمانی

دوم

علی ناجی محله

سوم

بالای 16 سال

قرائت تحقیق

هادی چارقلو

اول

مجتبی پرویزی

دوم

ابوذر دهداری

سوم

صحیح خوانی

علی مهدوی

اول

علی رباط میلی

دوم

امیرحسین توحیدی

سوم

حفظ پنج جزء

مسعود صیاف زاده

اول

عبداله الله وردی

دوم

محمود یزدی

سوم


برگزیدگان دومین دوره مسابقات قرآن معرفی شدند

لیست نفرات برتر مرحله نهایی ( خواهران )

رده سنی

رشته

نام و نام خانوادگی

رتبه

زیر 16 سال

قرائت تحقیق

نرگس علم لو

اول

بهشته ثانی

دوم

آیدا شیری

سوم

صحیح خوانی

مهسا سعادتی

اول

فریناز اکبری

دوم

زهرا حسینی

سوم

حفظ پنج جزء

حنانه خلفی

اول

فاطمه مؤمنی

دوم

آتنا علی نقی

سوم

بالای 16 سال

قرائت تحقیق

مریم منصوریان فر

اول

فاطمه بابایی

دوم

مرضیه مرتضوی

سوم

صحیح خوانی

غزاله رمضان زاده

اول

سحر نصیرزاده

دوم

مهدیه حاجی احمد

سوم

حفظ پنج جزء

رضوانه باقری

اول

زهرا مؤمنی

دوم

معصومه رودکی

سوم




مطالب مرتبط
نظر شما