شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۸
کد خبر: ۸۰۷۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
نمایشگاه بزرگ «انقلاب اسلامی در آینه اقوام ایرانی» در بوستان شمشیری
همزمان با سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جشنواره فرهنگی هنری «سرزمین من» با حضور اقوام ایرانی و با شعار «من انقلابی‌ام» و برپایی غرفه‌هایی با سوغاتی‌های متنوع در بوستان شمشیری در حال برگزاری است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از همان ابتدا ورودی بوستان شمشیری غرفه‌های اقوام و قومیت‌های مختلف به چشم می‌خورد. غرفه شهر یزد، اولین غرفه‌ای است که با ورود به پارک دیده می‌شود. «سحر جان بگلو» مسئول غرفه با اشاره به محصولات غرفه‌اش می‌گوید: در اینجا انواع ترمه دوزی‌های شهر یزد را به نمایش گذاشته‌ایم.
وی برگزاری این جشنواره را در عرضه محصولات شهرهای مختلف موثر دانست و افزود: حضور اقوام مختلف در کنار یکدیگر باعث می‌شود تا اهالی پایتخت از نزدیک با رسوم و محصولات آن‌ها آشنا شوند.
 
غرفه‌هایی با سوغاتی های متنوع

کمی جلو‌تر در غرفه‌های استان فارس کار‌ها و زیورآلات سنگی به چشم می‌خورند. ظرف‌های معجون عسل و حلواکشی هم در گوشه‌ای قراردارند. در غرفه کناری ظرف‌های مسی و چاقوهای معروف زنجان هم نشان‌دهنده حضور استان زنجان در این جشنواره است.
 
غرفه بعدی به استان گیلان اختصاص دارد. صنایع چوبی زیبای این استان بازدیدکنندگان را به سوی خود می‌کشد. جلوی هرغرفه عده‌ای ایستاده و پرسش‌هایی درباره محصولات آن شهر از غرفه داران می‌پرسند. در کنار غرفه اردبیل عده‌ای مشغول خرید عسل و روغن زرد هستند.
 
معصومه بخشی در غرفه استان خراسان رضوی مشغول پختن نان‌های سنتی شهر بجستان است. به گفته وی: این نان‌ها به فتیر، سمبوسه و قفلی معروف هستند که هریک با موادی مانند عدس، کنجد، شاهدانه، بادمجان و سبزی‌های معطر و... تهیه می‌شوند.
 
در قسمتی دیگر، کنار غرفه‌های همدان و استان کرمانشاه عده‌ای مشغول خرید ظرف‌های سفالی و روغن حیوانی هستند. غرفه استان مرکزی و آذربایجان غربی هم در کنار غرفه‌های کرمانشاه قراردارد.
سعداله صبوری، مسئول غرفه استان اردبیل که در غرفه‌اش کیف و قالیچه و گلیم عرضه می‌کند درباره جشنواره اظهار داشت: در این جشنواره سنت‌ها و آداب و رسوم شهر‌ها معرفی می‌شوند. اینجا اهالی می‌توانند به راحتی با رسوم و هنرهای دستی شهر‌های مختلف آشنا شوند.
 
اتحاد و همبستگی اقوام
 
در کنارغرفه‌ها، سیاه چادرهایی دیده می‌شوند. سیاه چادر ایل قشقایی از استان شیراز شلوغ‌تر از همه غرفه‌ها است. بوی خوش آش رشته و آش دوغ محلی از چادر به مشام می‌رسد.
شهرام رحمانی که لباس محلی قشقایی پوشیده است هدف از برگزاری جشواره را، معرفی عملی قومیت‌ها ذکر کرد و افزود: شهرنشینان درباره اقوام و عشایر حرف‌های بسیاری شنیده‌اند، اما ممکن است کمتر از نزدیک رسوم و محصولات‌شان را دیده باشند. این جشنواره فرصتی برای معرفی بهتر اقوام است.
در سیاه چادر بلوچ از استان سیستان و بلوچستان نصیر دامنی به همراه نوعروسش به استقبال بازدیدکنندگان می‌آید. کیسه‌های حنا و انواع سبدهای حصیری و سوزن دوزی‌ها در سیاه چادرشان مشاهده می‌شود.
دامنی حضور اقوام در کنار هم را عامل اتحاد و همبستگی آن‌ها دانسته و گفت: حضور بازدیدکنندگان نشان از استقبال آن‌ها از آگاهی درباره قومیت‌ها دارد.
همسر دامنی در چادرشان طراحی با حنا را برای بازدید کنندگان انجام می‌دهد و در این‌باره می‌گوید: در ایرانشهر رسم است ۲شب برای عروس و داماد حنا بندان گرفته می‌شود که در این دو شب دستان عروس و داماد حنا زده و جشن و پایکوبی می‌کنند. حالا ما آن نقش‌ها را در چادرمان به بازدیدکنندگان نشان می‌دهیم. 

اقوام انقلابی ایرانی در تهران شهر مهربانی
 
فرزاد قاسم‌زاده دبیر جشنواره فرهنگی هنری سرزمین من با تاکید بر وجوه فرهنگی، تفریحی و آموزشی این جشنواره اظهار داشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در راستای تحقق شعار «تهران، شهر مهربانی» و در اجرای شعار ویژه برنامه‌های دهه فجر با عنوان «من انقلابی‌ام» با مشارکت دستگاه‌های مختلف به ویژه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، موسسه فرهنگی ایل قشقایی، نهاد‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی اقوام ایرانی، بسته‌ای از برنامه‌های متنوع را در این جشنواره برای اقشار مختلف و به ویژه جوانان فراهم ساخته و علاوه بر برپایی غرفه‌های متعدد، مجموعه‌ای از ورزش‌ها و بازی‌های بومی و سنتی، نمایش‌های خیابانی و می‌دانی، موسیقی اقوام، جشن‌های عصرانه فرهنگی، مسابقات خانوادگی و گروهی را برای ایجاد نشاط، انس و همدلی بین شهروندان ارایه می‌کند. 

رییس فرهنگسرای رویش افزود: اقوام مختلفی همچون لر، کرد، گیلکی، آذری، قشقایی از شهرهای مختلف کشور در جشنواره فرهنگی هنری «سرزمین من» حضور دارند. 

برنامه‌های زنده نمایشی

دراین جشنواره علاوه برنمایش آداب ورسوم، محصولات وصنایع دستی اقوام ایرانی، گروههای نمایش هم به اجرای برنامه‌های زنده نمایشی می‌پردازند. 

قاسم‌زاده در این باره گفت: هرروز ۴ گروه به اجرا ی نمایش می‌پردازند. این گروه‌ها از استانهای آذربایجان، کردستان، فارس، خراسان وایل قشقایی هستند. 

در مراسم افتتاحیه جشنواره گروه «دده قورقور» به اجرای موسیقی آذری زبان و گروه قشقایی به اجرای آیین دستمال پرداختند. 

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۹ افزود: اقوام ایرانی و عشایر که به تعبیر حضرت امام (ره) ذخایر انقلاب هستند، همیشه و در همه برهه‌ها پیشتاز صیانت از کیان و دفاع از ارزش‌های انقلاب و نظام اسلامی ایران بوده‌اند و نمایش زندگی و فرهنگ آنان روایت بخشی مهم و ارزشمند از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. 

جشنواره فرهنگی هنری سرزمین من تا ۲۴ بهمن هر روز از ساعت ۱۰تا ۲۱به نشانی سه راه آذری، خیابان شمشیری، بوستان شمشیری پذیرای شهروندان است. هم چنین دبیرخانه به نشانی بزرگراه فتح، خیابان شهید واشقانی فراهانی، کوچه شهید وادی‌زاده، فرهنگسرای رویش میزبان علاقه‌مندان است و شهروندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۶۶۶۸۸۵۵۳تماس بگیرند.
نظر شما