جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۷
کد خبر: ۸۰۸۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
فرهنگسرای رازی با همکاری بیمارستان فارابی تهران برگزار می‌کند؛
هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینایی شمس، هشتاد سالگی تاسیس بیمارستان فارابی و یکصد و دهمین سالگرد تولد پروفسور محمد قلی‌شمس با حضور جمعی از پزشکان مطرح چشم‌پزشکی و مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی 7 اسفند در بیمارستان فارابی تهران برگزار می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ فرهنگسرای رازی در ادامه برنامه زندگی به سبک بزرگان، ویژه برنامه «هفتمین جشنواره چشم پزشکی و علوم بینائی شمس»، «هشتاد سالگی تاسیس بیمارستان فارابی» و «یکصد و دهمین سالگرد تولد پروفسور فقید محمد قلی شمس» را با حضور جمعی از پزشکان مطرح چشم پزشکی، مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی پنج‌شنبه ۷ اسفند ساعت ۱۰ در بیمارستان فارابی تهران برگزار می‌کند. 
 
تلاوت قرآن کریم، سخنرانی، پخش کلیپ از زندگینامه و فعالیت‌های پروفسور شمس، داستان پیوند قرنیه، فارابی در گذر زمان، تقدیر از برگزیدگان، معرفی نخبگان و افتخارات جشنواره هفتم شمس، پرده برداری از یادمان ریشه کنی تراخم، رونمایی از تمبر طبیب دیدگان به مناسبت ریشه کنی تراخم و خدمات پروفسور محمد قلی شمس و اهدای جوایز مسابقه فرهنگی از جمله بخش‌های این مراسم است. 
 
افزایش آشنایی شهروندان با زندگی، تفکر مفاخر و اندیشمندان بزرگ، تجلیل و تشویق دانشمندان و محققان، معرفی پروژه‌های بر‌تر علمی و پژوهشی، ایجاد انگیزه برای شکل گیری و هدایت پژوهش‌های جدید و هدایت آن‌ها به سوی اولویت‌های ملی و مرزهای دانش و نیز تشویق پژوهش‌های دانشجویی و تالیف‌های انجام شده در عرصه چشم پزشکی و علوم بینایی از جمله اهداف این برنامه است. 

پروفسور شمس از جمله افرادی بود که در عرصه پزشکی اجتماعی گام‌های موثری برداشت و در سال ۱۳۲۸ به دلیل نبود امکانات بهداشتی، آب لوله کشی و نبود بهداشت فردی و اجتماعی، بیماری تراخم که بوسیله نوع خاصی باکتری از بیماران به افراد سالم سرایت می‌کرد در شهرهای دزفول و شوش‌تر نابینایی تعداد زیادی از ساکنان این شهر‌ها را به همراه داشت تا جایی که دزفول به شهر کوران شهرت یافته بود. 
 
پروفسور شمس به منظور مبارزه با بیماری تراخم در این مناطق از مجامع جهانی چشم پزشکی تقاضای تعدادی چشم پزشک همکار کرد و سپس به همراه چشم پزشکان ایرانی و اتریشی به درمان این بیماران پرداخت که در ‌‌نهایت با تلاش این تیم پزشکی، بیماری تراخم در مناطق جنوب ایران تقریبا ریشه کن شد. 
 
ویژه برنامه زندگی به سبک بزرگان به همت فرهنگسرای رازی و با همکاری بیمارستان فارابی تهران برگزار می‌شود. 
 
نشست‌های گذشته این برنامه اختصاص به تجلیل و نکوداشت استاد تاریخ اسلام و رجال شیعه «علی دوانی (ره)»، پزشک اندیشمند «محمدصادق پیروز»، استاد کتابداری «مهردخت وزیرپور کشمیری» و «امیر دکتر حسین حاتمی» داشت. 
 
 علاقه‌مندان برای  هماهنگی حضور در برنامه یاد شده با شماره تلفن ۵۵۴۰۹۵۴۹ تماس بگیرند.
نظر شما