جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۸
کد خبر: ۸۰۸۴۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
کتاب «نیم قرن خدمت» شامل خاطرات سیدرضا نیری در فرهنگسرای امام (ره) رونمایی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتاب «نیم قرن خدمت» در فرهنگسرای امام (ره) رونمایی شد. در این برنامه شخصیت‌های همچون آیت الله موحدی کرمانی (عضو خبرگان رهبری)، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان (رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی)، علاءالدین بروجردی (رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی)، مجتبی رحماندوست (نماینده مجلس)، محمدنبی حبیبی (دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی)، سردار حزنی (فرمانده قرار‌گاه سازندگی کوثر)، محسن رفیق دوست، دکتر جواد منصوری (اولین فرمانده سپاه پاسداران) و سید رضا نیری مولف کتاب حضور داشتند.

روح الله حسینیان در این برنامه درباره فلسفه وجودی تجلیل از بزرگان به سخن پرداختند و با اشاره به اینکه تجلیل می‌تواند مفهومی در جهت ایجاد اسوه و الگو برای آیندگان بسیار کارساز و عاملی مهم در جهت تداوم اسلام و انقلاب اسلامی باشد، به جایگاه و کارکرد این مفهوم در ادبیات دینی و اسلامی پرداختند.

وی در این‌باره گفت: تجلیل در کلام خداوند در قرآن جایگاه ویژه‌ای دارد در آن ما می‌بینیم که بسیاری از انبیا و پیامبران تجلیل شده است برای نمونه می‌توان به تجلیل‌های قرآن از ابراهیم یاد کرد که با چه کلام عمیقی از این پیامبر یاد می‌کند. قرآن نه تنها از انبیاء بلکه از مومنانی که در راه و در جهت نهضت انبیاء تلاش و فداکاری کرده‌اند حتی اگر وابسته به افراد و خاندان بد باشند تجلیل می‌کند.

حجت‌الاسلام حسینیان در ادامه با اشاره به تداوم تجلیل در سنت علوی در میان امامان گفت: در میان امامان شیعه ما می‌بینیم که تجلیل تسری دارد و به عنوان الگو و سنت عملی برای ما شیعیان به ارث گذاشته‌اند. برای نمونه می‌توان به ابوذر اشاره کرد که چگونه با قیام علیه سرمایه داران و اشراف، تک و تنها تبعید شد و در این زمان امام علی (ع) امام حسین (ع) و امام حسین (ع) به بدرقه او رفتند و از او تجلیل کردند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره تجلیل در زمان حال، اظهارداشت: با اینکه سنت تجلیل در میان انبیاء، امامان و علمای ما سنتی دیرین بوده است اما متاسفانه ما امروز به این امر کم توجه هستیم افسوس که ما قدر انسان‌ها را زمانی می‌دانیم که از میان ما رفته‌اند شما نگاه کنید به این قبیله الهی شخصیت‌های مانند مرحوم لاجوردی، مرحومین امانی، اسلامی قدیریان و خیلی از این بزرگان که دیگر در میان ما نیستند و ما حسرت نگاه به چهرهای مقدس آن‌ها را در دل داریم و نبود آن‌ها را احساس می‌کنیم.

همچنین وی در ادامه درباره شخصیت آقای نیری مولف کتاب نیم قرن خدمت گفت: شخصیت آقای نیری از این دسته افرادی بود که گفته شد افرادی از جنسی دیگر و امیداوریم خداوند عمر با عزت به ایشان عطا کنند و از این نیر پر نور استفاده کنیم. شخصیتی که پنجاه سال تمام در خدمت محرومان بودند قبل از انقلاب در خدمت خانواده‌های مجاهدی بودند که به خاطر اسلام به زندان می‌رفتند و ایشان به مشکلات و کمبودهای آن‌ها رسیدگی می‌کرد و بعد از انقلاب هم تمام هم و غم خود را به خدمت مستضعفان و محرومان قرار داد. نه تنها در ایران بلکه در دیگر نقاط محروم جهان هم آقای نیری حضور داشتند.

دیگر سخنران برنامه آیت الله موحدی کرمانی بود که سخنان خود را با بیان ویژگی‌های رسالت امام خمینی (ره) در انقلاب و ماهیت انقلاب اسلامی آغاز کردند و دراین‌باره گفت: امام (ره) حرکتی را شروع کرد که به پشتوانه مردم این حرکت پیروز شد این نکته مهمی است که تکیه اصلی امام بر مردم بود به همین دلیل در حکومت اسلامی که ایجاد کردند تاکید زیادی بر حقوق مردم داشتند و اعتقاد داشتند که عدالت واقعی باید بین مردم گسترش پیدا کند. کسانی که خداوند مکنت و قدرت مالی عطا کرده است باید به فکر مردم محروم و مستعف باشند.

وی با اشاره به اینکه امام (ره) به مفهوم ایمان میان مسئولان و مردم تاکید زیادی داشتند عنوان کرد: ساده نبود یک ارتش کاملا شاهنشاهی بعد از انقلاب به این زودی در خط امام و انقلاب قرار گیرد این موضوع بیش از هرچیز به دلیل روشنگری‌های امام (ره) بود که نیروی ایمان را در میان تمام اقشار و گروه‌های جامعه تقویت کرد.

تاکید بر امر فرهنگ از سوی امام (ره) از جمله مسائلی بود که آیت الله موحدی کرمانی در گفته‌های خود بدان اشاره داشت و همچنین اهمیت این موضوع را در نزد مقام معظم رهبری بازگو کرد.

آیت الله موحدی کرمانی با بیان اینکه حکومت در بین مردم و جامعه وظایفی دارد عنوان کرد: وظیفه حکومت و دولت هدایت مردم و نه تنها باید از ورود آن‌ها به جهنم جلوگیری کند بلکه باید مردم را به بهشت هدایت کند و به همین دلیل امر به معروف و نهی از منکر باید امری واجب در جامعه شمرده شود.

وی در ادامه با تاکید بر خدمات آقای نیری در جهت احقاق حق و عدالت مردم محروم در جامعه مسئولان را دعوت به الگو پذیری از وی کرد و گفت: در یک جامعه اسلامی و دینی مردم و مسئولان نباید به دنبال ثروت جمع کردن و مال افزایی باشند بلکه با حسن نیت کامل در راستای عدالت و کاهش محرومیت و فقر گام بردارند.

از دیگر سخنرانان این مراسم محسن رفیق دوست بود که به دوستی 55 ساله خود با نیری اشاره کرد و گفت: من در این 55 سال آنچه را که در شخصیت آقای نیری دیدم ایمان والا، تقوای الهی و مردم دوستی بوده است. ایشان برای خدمت به مردم هیچگاه احساس خستگی نمی‌کردند و همیشه برای این کار آمادگی کامل داشتند. و همچنین با اشاره به شخصیت نیری گفت: به نظر من هنرمند واقعی کسی است که در 80 سالگی با ضعف بدنی برای خدمت به مردم خسته نمی‌شود.

سخنران نهایی برنامه نیری بودکه با تشکر از برگزار کنندگان این برنامه به خصوص حجت الاسلام روح الله حسینیان و مرکز اسناد و همچنین افرادی که در این مراسم شرکت کرده‌اند بیش از هر چیز خود را مدیون خون شهدا و جانبازان دانست.

در پایان این برنامه از کتاب نیم قرن خدمت رونمایی شد و از دست اندرکاران این اثر تجلیل بعمل آمد و کتاب (نیم قرن خدمت) به رسم یادبود به حضار اهداء شد.



نظر شما