جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۰۹
کد خبر: ۸۰۹۰۶
|
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
نشست ادبی گنج پنهان با حضور جانبازان و رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در این نشست که به منظور یافتن فکر اولیه برای نگارش داستان کوتاه با محوریت اطلاعات عملیات در ۸ سال دفاع مقدس راه اندازی شده بود؛ آقای حجت فرمانده محور گیلان غرب در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه خاطرات، در تمام جنگ‌ها و از سوی تمام افرادی که در جنگ‌ها حضور دارند، وجود داشته است، اظهار کرد: آنچه خاطرات جنگ ما را ویژه می‌کند، دفاعی است که توسط ملت انجام و جنگی که توسط قدرت‌ها به ما تحمیل شد. و به این دلیل جنگ تحمیلی ما، تقدس دارد که مردم با خواست خود از کشورشان دفاع کردند. 
  
نشست ادبی گنج پنهان در فرهنگسرای سرو برگزار شد

وی ادامه داد: با بیان خاطرات دفاع مقدس، این امانت را باید به نسل بعد منتقل کنیم. خیلی‌ها از جنگ برای متاع خودشان برداشت می‌کنند، در حالی که در زمان جنگ حضور نداشتند و یا دفاع از کشور را در آن زمان در اولویت نمی‌دیدند و متاسفانه امروز می‌بینیم چنین افرادی با استخوان شهدا برای خود کاسبی راه می‌اندازند. 
اراده ملت، فرمانده درست کرد و گروه و سازمان‌ها نمی‌توانند بگویند که فرماندهان جنگ را ساختند. نسل جدید باید این اراده را بر عهده بگیرد و توجه داشته باشد که ضرورت امروز چیست. 
 
داوودی‌راسخ: از رزمندگان دفاع مقدس کلیشه ساخته‌ایم 
مجتبی داوودی راسخ، فرمانده گردان کمیل در دوران دفاع مقدس نیز ضمن بیان خاطراتی از ایثارگری‌های رزمندگان و همچنین شوخی‌ها و فضای خاص و معنوی آن دوران، گفت: در روحیه رعایت بیت المال و حق الناس رزمندگان بسیار دقت داشتند و قابل مقایسه با امروز نیست. 
 
وی افزود: تمام قشرهای مردم که در قالب نیروهای حاضر در دفاع مقدس حضور داشتند و امروز متاسفانه یا راه افراط و یا راه تفریط می‌رویم. کلیشه‌ای ساخته‌ایم که رزمنده کسی است که در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمده، در راهپیمایی‌های انقلاب شرکت کرده و بعد هم جبهه رفته و در فلان نقطه شهید شده است. شهدای بسیاری در جنگ داشته‌ایم که تک تک آن‌ها قابل مطالعه هستند و البته برخی از حرف‌ها و خاطرات رزمندگان در فیلم‌هایی هم چون آثار حاتمی کیا و یا فیلم شیار ۱۴۳ نرگس آبیار گفته شد. 
 
راسخ با بیان اینکه در آثار هنری و ادبی نمی‌توان تنها از یک زاویه نگاه، به رزمندگان پرداخت، عنوان کرد: در جنگ، دانشجو، پیرمرد، نوجوان، روستایی و... داشتیم و این‌ها در کنار یکدیگر که قرار می‌گرفتند جو خوبی را می‌ساخت. 
 
حجت الاسلام حسینی: دفاع مقدس نماد وحدت مردم بود
حجت الاسلام و المسلمین شیخ محسن حسینی از روحانیون حاضر در دفاع مقدس نیز با بیان اینکه مهربانی، درسی است که ما از قرآن و مکتب اهل بیت (ع) گرفته‌ایم، اظهار کرد: بچه‌های جبهه روحیه‌شان همین گونه بود، شعاری نبود و دوربین فیلمبرداری هم مهم نبود که از آن‌ها فیلم بگیرد و یا نگیرد. این روحیه وجود داشت. 
وی افزود: رزمندگان را از یک بعد نمی‌توان نگاه کرد، آن‌ها هم مانند دیگران، شادی داشتند، غم داشتند، گذشت داشتند و غضب هم داشتند. عده‌ای از رزمندگان را از گردان مالک اخراج کردند و جرمشان خنده زیاد و گریه زیاد بود. روز‌ها؛ شلوغ کاری و شوخی و خنده داشتند و شب‌ها، دعا و گریه زیاد داشتند. 
حسینی گفت: در اردوگاه کرخه که امروز به دلیل احداث سد زیر آب رفته است و البته به دوستانم گفتم که خوب شد زیر آب رفت تا خیلی از قدم‌ها به آن نرسد؛ خیلی از شب‌ها رزمندگان در قبرهایی که دور از سنگر‌ها کنده بودند می‌رفتند و دعا می‌خواندند. 
 
نشست ادبی گنج پنهان در فرهنگسرای سرو برگزار شد

این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ایثارگران و شهدای ۸ سال دفاع مقدس احساس بدهی به کسی نمی‌کردند، گفت: به همین دلیل سبکبال بودند و وقتی می‌خواستند به استقبال شهادت بروند، شادی و سرور حقیقی و باطنی در وجودشان پیدا بود. 
وی تاکید کرد: امیدواریم که میراث دار بچه‌های جبهه و جنگ باشیم، امروز متاسفانه میراث خواری است تا میراث داری و می‌خواهند از رفقای شهید ما برای دنیایشان بهره بگیرند و فکر می‌کنم این بزرگ‌ترین خیانت است. شهدا نماد اراده و ایثار و شجاعت و غیرت و از همه بالا‌تر نماد وحدت یک ملت هستند و از تمام قشر‌ها، مذهب‌ها و نگرش‌ها در آن‌ها بودند و اگر بخواهیم برای یک طیف، یک جناح و گروه و دسته مصادره کنیم، باید در روز قیامت در مقابل شهدا پاسخگو باشیم. 
 
رهبران: اگر حزب اللهی هستیم باید تنها به مردم خدمت کنیم 
کیوان رهبران جانباز دفاع مقدس نیز در این مراسم ضمن بیان خاطراتی از چگونگی حضورش در جبهه، گفت: ما تنها رفته بودیم از کشورمان دفاع کنیم و امروز هم اگر راست می‌گوییم و حزب اللهی هستیم باید تنها به این مردم خدمت کنیم. برای ما رزمندگان دوران دفاع مقدس سخت ست که ببینیم پدری ۳شیفت کار می‌کند و یا دختر و پسری را در خیابان می‌گیرند و برخورد بدی با آن‌ها انجام می‌دهند. 

وی افزود: زمانی که می‌خواستم به جبهه بروم، پدرم به من گفت جبهه رفتن قطع عضو دارد، قطع نخاع دارد و اگر رفتی و این گونه برگشتی و نا‌شکری کردی، من از تو نمی‌گذرم. ما این گونه بوده‌ایم اما متاسفانه برخی لباس‌های ما را دزیده اند، پوشیده‌اند و به مردم خیانت می‌کنند. در حالی که این ما نبوده‌ایم و نیستیم.

نشست ادبی گنج پنهان در فرهنگسرای سرو برگزار شد  

حجت الاسلام و المسلمین عبدالله توانا نیز در پایان مراسم به ذکر خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخت. 
از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به خاطره گویی‌های طنزآمیز فرماندهان و جانبازان دفاع مقدس اشاره کرد که باعث خنده حضار می‌شد و همچنین خاطرات روحانیون نیز برای مخاطبان از جذابیت خاصی برخوردار بود. 
شوخی‌هایی که خاطره گویان حاضر روی صحنه مراسم با یکدیگر داشتند نیز یادآور دوران پر شکوه دفاع مقدس و‌‌ همان روحیه رزمندگان ۸ سال جنگ تحمیلی بود. 
هم چنین حاضران در نشست که به دنبال دریافت ایده‌هایی از خاطرات برای نگارش داستان‌های کوتاه بودند در طول برگزاری مراسم به ثبت نکات و سخنان رزمندگان می‌پرداختند تا در آینده در نگارش کتابی با عنوان گنج پنهان سهمی داشته باشند.
مطالب مرتبط
نظر شما