شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۳
کد خبر: ۸۰۹۶۹
|
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران علاوه بر برگزاری رویدادهای جاری خود با برگزاری سه برنامه شامل بخش «تئاتر باران» در قالب جشنواره «تئاتر شهر»، سوگواره نمایشی «خمسه» و اجرای نمایش «شبی در کهکشان‌ها» عملکرد موفقی در حوزه تئاتر دینی و ارزشی داشت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، درباره تعداد آثاری که در سال گذشته در فرهنگسراهای مختلف شهر تهران به صحنه رفته‌اند، توضیح داد: در سال گذشته ۱۰۴ نمایش در فرهنگسراها اجرا شدند که عمده این اجراها متعلق به گروه‌های کودک و نوجوان بودند. در واقع فرهنگسراها یکی از بخش ‌هایی هستند که به دور از هیاهو تلاش بسیاری در زمینه شکوفایی تئاتر کردند. این مکان ها بدون ادعا در حال فعالیت هستند و در حال حاضر نیز موفق شدند تعداد زیادی مخاطب را به خود جذب کنند.
 
وی یادآور شد: اما اتفاق خوبی که سال گذشته در زمینه تئاتر برای ما رخ داد این بود که توانستیم از یک تعداد گروه منتخب جشنواره تئاتر شهر برای اجرای عمومی آثارشان حمایت کنیم. بر همین اساس نزدیک به ۲۰ گروه نمایشی را برای اجرای عمومی معرفی و از آن‌ها حمایت کردیم که در فرهنگسراها و سالن‌های تئاتر مثل تالار محراب و تماشاخانه استاد انتظامی به صحنه بروند. 
  
همچنین یکی از نمایش‌هایی را که مورد حمایت قرار دادیم نمایش «ناگهان پیت حلبی» به کارگردانی کوروش سلیمانی بود که با وجود اینکه در جشنواره تئاتر حضور نداشت اما به این دلیل که مضامینی درباره زندگی شهری را مطرح می کرد، مورد حمایت قرار گرفت.
 
کارگردان «خانه خورشید» ادامه داد: تعدادی دیگر از این نمایش ها نیز قرار است در سال جدید مورد حمایت قرار گیرند. من بسیار خرسندم که جشنواره «تئاتر شهر» دیگر جای خودش را پیدا کرده و امسال ما شاهد حضور ۶۸ گروه نمایشی در این جشنواره بودیم.

وی درباره دیگر برنامه های مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عنوان کرد: همچنین موفق شدیم در سال گذشته ۲ همایش تئاتر خیابانی با عنوان های «من انقلابی ام» که دهه فجر برگزار شد و همایش «کتاب و کتابخوانی» را برگزار کنیم. البته برنامه های دیگری هم مدنظرمان بود که به دلیل طولانی شدن برنامه ریزی های مربوط به بخش تولید موفق به انجامش نشدیم. یکی از این برنامه ها تولید چند نمایش فاخر در سال ۹۳ بود، نمایش هایی که با مناسبت های مذهبی همخوان باشند اما به دلیل برخی مشکلات فقط توانستیم از چند نمایش فاخر حمایت کنیم و خودمان در این زمینه تولیدی نداشتیم.

عملکرد موفق سازمان فرهنگی هنری در حوزه تئاتر دینی

تولید آثار فاخر در سال ۹۴

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره برنامه ریزی هایی که برای سال ۹۴ انجام شده است، توضیح داد: در زمینه تولید آثار فاخر در سال ۹۴ برنامه ریزی های مناسبی انجام شده است. به همین منظور با آقایان حسین پارسایی و کوروش زارعی توافق هایی برای اجرای دو نمایش انجام داده ایم. موضوعی که بسیار مدنظر ما برای تولید یک اثر تئاتری قرار دارد اجرای نمایشی با مضمون زندگی حضرت خدیجه (س) است. به همین منظور حسین پارسایی و کوروش زارعی نمایشنامه هایی در این زمینه به نگارش در آورده اند که البته قرار بود سال ۹۳ به تولید برسند اما به دلیل محدودیت هایی که برای در اختیار گرفتن سالن و مشکلات دیگر داشتیم، نتوانستیم به موقع برای اجرای آنها اقدام کنیم که البته اجرای عمومی این دو اثر به سال ۹۴ موکول شده است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: از جمله اموری که در سال ۹۳ اتفاق نیفتاد و امیدوارم در سال ۹۴ عملی شود اختصاص یک سالن اختصاصی برای فعالیت های تئاتری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. به همین منظور امیدوارم از میان سالن هایی که قرار است در سال جدید افتتاح شود یکی هم به شهرداری اختصاص پیدا کند.

وی متذکر شد: اختصاص یک سالن تئاتری به فعالیت های نمایشی شهرداری تهران تاثیر مهمی در شکوفا شدن تئاتر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواهد داشت. با وجود محدودیت هایی که از لحاظ مالی در شهرداری داریم تئاتر هم از نظر حجت الاسلام مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و هم آقای قالیباف شهردار تهران اهمیت بسیاری دارد و به همین منظور چند جلسه اختصاصی نیز در این زمینه با ما داشته اند که وظیفه خودم می دانم از آنها سپاسگزاری کنم.
 
عملکرد موفق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه تئاتر دینی
 
کرمی گفت: سازمان فرهنگی هنری در سال گذشته عملکرد مؤثر و مثبتی را در راستای رونق تئاتر دینی داشت و با توجه به احساس نیازی که در پرداختن به مفاهیم و مضامین دینی می‌شد و البته ظرفیت و قابلیت خوبی هم در زمینه این تولیدات وجود داشت، در ساختار اجرایی جشنواره «تئاتر شهر» بخشی را به تولیدات تئاتر دینی اختصاص داد.
 
وی ادامه داد: این بخش که سال گذشته در قالب سومین جشنواره «تئاتر شهر» اقدام به برگزاری آن کردیم، «تئاتر باران» نام داشت که خوشبختانه استقبال خوبی هم از آن به عمل آمد و در نخستین سال برگزاری این بخش در مرحله نهایی جشنواره «تئاتر شهر» شاهد حضور 8 اثر نمایشی با موضوعات دینی و ارزشی بودیم که از کیفیت بالای فنی و هنری نیز برخوردار بودند و از آنجا که اغلب این آثار را گروه‌های جوان تئاتری تولید کرده بودند، نویدبخش آینده‌ای روشن در عرصه تئاتر دینی کشور نیز بود.
 
دبیر جشنواره «تئاتر شهر» تصریح کرد: مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دیدگاهی پژوهشی و کارشناسی در ایجاد بخش تئاتر دینی(تئاتر باران) در قالب جشنواره «تئاتر شهر» داشت و از آنجا که در سال گذشته خلأ برخی جریانات تئاتر دینی همچون جشنواره «تئاتر صاحبدلان» و جشنواره «تئاتر رضوی» حس شد، خرسندیم که تا اندازه‌ای توانستیم پاسخگوی مطالبات بحق فعالان عرصه تئاتر دینی و ارزشی باشیم.
 
کرمی در ادامه گفت: از دیگر اقدامات مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در سال گذشته، مشارکت و حمایت در برگزاری نخستین سوگواره نمایشی و آیینی «خمسه» بود که البته دبیرخانه این سوگواره در فرهنگسرای ابن‌سینا استقرار داشت و مدیریت فرهنگی و هنری منطقه 2 شهرداری تهران، مسئولیت برگزاری آن را به عهده گرفت که این امر نیز در راستای سیاست تمرکززدایی برگزاری برنامه‌های نمایشی از مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بود که البته نظارت کافی برنحوه عملکرد این سوگواره داشتیم و این جشنواره در ایام سوگواری ماه صفر در قالب نمایش‌های آئینی و خیابانی با موفقیت به انجام رسید. 
 
وی افزود: در نظر داریم در سال جدید و البته بنا به صلاحدید حجت‌الاسلام شهاب مرادی؛ رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از مجموع برایند این دو اتفاق در حوزه رویدادهای تئاتر دینی به یک انسجام در برنامه‌ریزی رسیده که یا منتهی به بسط و گسترش این دو رویداد تئاتر دینی شود و یا آن را تبدیل به جشنواره‌ای مستقل در حوزه تئاتر دینی کنیم.
 
وی تأکید کرد: اما از جمله برنامه‌های نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که تابستان سال گذشته شاهد برگزاری باشکوه آن بودیم، برنامه هنری ترکیبی «شبی در کهکشان‌ها» به کارگردانی بهزاد بهزادپور بود که در بوستان بزرگ ولایت اجرا شد و با استقبال پرشور مخاطبان مواجه شد.
 
کرمی در پایان گفت: «شبی در کهکشان‌ها» که برنامه‌ای هنری ترکیبی بود و در آن بخشی از زندگی ائمه اطهار(ع) و دفاع مقدس به صورت نمایشی ترکیبی به اجرا درآمد در پی اجرای موفق نمایشی مشابه به نام «شبی آفتابی» تولید همین گروه در سال‌های قبل شکل گرفت و از جمله برنامه‌های نمایشی دینی و ارزشی ما در سال گذشته بود.
 
منبع: ایکنا
نظر شما