جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۰
کد خبر: ۸۱۴۴۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
خانه فرهنگ نور دانش در نخستین اجرای برنامه بر بلندای سپهر میزبان یکی از پیشکسوتان خلبان نیروی هوایی بود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این برنامه که به‌مناسبت آزادسازی خرمشهر و در حاشیه برنامه تجلی ایثار و همچنین یادمان شهید خلبان عباس دوران ۳ خرداد ۹۴ از ساعت ۱۶ الی ۱۸ برگزار شد.
 
سرتیپ خلبان بازنشسته نیروی هوایی، ناصر ایزدی‌فر که یکی از هم‌رزمان شهید دوران بود به بیان چند خاطره از این شهید بزرگوار و همچنین حماسه شکوه‌مند آزاد سازی خرمشهر پرداخت.
وی در معرفی شهید عباس دوران گفت: آن‌گونه که اطلاع دارم شهید عباس دوران در سال ۱۳۲۹ در شهرستان شیراز در خانواده مذهبی دیده به جهان گشوده است. خانواده‌ای که چندین بار با توجه به روحیات مهمان‌نواز عباس نائل به دیدارشان در شیراز شدم. در سال ۱۳۴۹ به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز در ایران، در سال ۱۳۵۱ برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا رفت، دوره‌ای که ما نیز در سال ۱۳۴۷ آن را گذرانده بودیم. 
  
ایزدی‌فر افزود: پس از دریافت نشان خلبانی در سال ۱۳۵۲ به ایران بازگشت و به عنوان خلبان هواپیمایی F۴ ابتدا در پایگاه یکم شکاری و سپس در پایگاه سوم شکاری مشغول شد. توفیق زیارت ایشان زمانی نصیبم شد که به عنوان خلبان کمکی در پشت کابین من نشست. از‌‌ همان زمان اخلاق، منش، جسارت و البته دقت این عزیز گرانمایه توجه من و همه کارکنان نیروی هوایی را به خود جلب کرد. یادم هست که در زمان آرایش هوایی دو نفره در هنگام پرواز این شهید خلبان با جسارت و مهارتی که داشت گاهی اوقات آنقدر بال خود را به ما نزدیک می‌کرد که هر لحظه فکر می‌کردیم با ما برخورد می‌کند که البته هیچ وقت این اتفاق نیفتاد. 
 
وی گفت: با شروع جنگ تحمیلی به علت حضور بیشتر من در بخش ترابری و حمل مجروحان کمتر یکدیگر را دیدیم ولی شهید دوران در آن زمان به دفاع از کیان جمهوری اسلامی پرداخت و با بیش از ۱۰۰ سورتی پرواز جنگی در طول عمر کوتاه اما پر بارش، یکی از قهرمانان دفاع مقدس شناخته شد. 
 
پیشکسوت دفاع مقدس تصریح کرد: شهید خلبان عباس دوران همواره به دوستان و همکارانش تاکید می‌کرد که هرگز تن به ذلت نخواهد داد و اگر در حین پرواز مورد اصابت موشک دشمن قرار گیرد، هواپیمای سانحه دیده را بر سر دشمن خواهد کوبید و‌‌ همان طور که همه می‌دانند بر این پیمان خویش صادقانه ایستاد و جان خود را فدا کرد. خلبان شهید عباس دوران همواره در عملیات جنگی پیش قراول بود و برای دفاع از میهن اسلامی و حفظ و حراست آن لحظه‌ای آرام و قرار نداشت. 
 
مهمان برنامه تجلی ایثار گفت: همانطور که استحضار دارید در سحر‌گاه روز ۳۰ تیر سال ۱۳۶۱ که لیدری دسته پرواز را به عهده داشت، به قصد ضربه زدن به شبکه امنیتی نفوذ نا‌پذیر مورد ادعای صدام، با پنج نفر از زبده‌ترین خلبانان نیروی هوایی، با اراده‌ای آهنین به پالایشگاه «الدوره» یورش بردند و چندین تن بمب هواپیماهای خود بر قلب دشمن حاکمان جنگ افروز عراق ریختند و پس از نمایش قدرت و شکستن دیوار صوتی در آسمان بغداد، هنگام بازگشت، هواپیمای ایشان مورد اصابت موشک دشمن واقع شد و شهید دوران اگر چه اجازه ترک هواپیما را به همرزم خلبانش «ستوانیکم منصور کاظمیان» در عقب کابین داد، اما خود به رغم اینکه می‌توانسته است با استفاده از چتر نجات سالم فرود آید، صاعقه وار خود و هواپیمایش بر متجاوزان کوبید و بدین ترتیب مانع از برگزاری اجلاس سران غیر متعهد‌ها به ریاست صدام در بغداد شد. 
 
ایزدی فر در خاتمه صحبت‌هایش به جوانان و مخاطبان برنامه توصیه کرد با مطالعه زندگی بزرگ مردان و زنان دفاع مقدس روحیه استکبار ستیزی را در خود تقویت کنند تا همیشه آماده دفاع از کیان و دین و کشور اسلامی خود باشند. در پایان برنامه نیز با حضور مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۲۱ و رئیس خانه فرهنگ نور دانش هدیه‌ای به رسم یادبود به این خلبان پیشکسوت اهداء گردید.
نظر شما