جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۵
کد خبر: ۸۱۴۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
دومین پنل تخصصی همایش ارتقای آثار و محصولات فرهنگی برگزار شد؛
پنل تخصصی شماره دو همایش ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی به ریاست دکتر حسن خجسته عصر امروز در سالن شماره چهار مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای این همایش آقای دکتر عبدالحسن قاسمی شرکت کننده از آستان قدس رضوی پژوهش خود را با موضوع طراحی و کاربرد عناصر تصویری در برنامه‌های تلوزیونی کودک با رویکرد آموزش برای مخاطبان عنوان کرد. او هدف خود از این پژوهش را چگونگی طراحی و کاربرد عناصر تصویری با رویکرد آموزش خواند. 
 
این پژوهش مربوط به نیم دوره سنی پیش عملیاتی یعنی ۲ تا ۷ سالگی کودکان بود؛ چرا که کودک در این سن هنوز واجد توانایی‌هایی نیست که عملیات‌های منطقی را پیشبینی کند و از طرف دیگر تجسم در این دوره در بالا‌ترین سطح خود است. این مرحله از حساس‌ترین و مهم‌ترین مراحل رشد کودک است و در این سال‌ها بیشترین یادگیری از طریق تلویزیون انجام می‌شود. این پژوهشگر برای بیان بهتر پژوهش خود به بررسی و مقایسه دو برنامه تلوزیونی ویژه کودکان پرداخت. برنامه ردپای آبی به عنوان یک برنامه استاندارد و جهانی و در طرف مقابل برنامه خاله شادونه به عنوان یک نمونه آشنا پرداخت و فرم، نور، رنگ، حرکت و ریتم در این دو اثر تلویزیونی را بررسی کرد. 
  
دکتر محمود اربابی پژوهشگر و استاد دانشگاه صدا و سیما که پژوهش خود را از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارائه می‌کرد طرح پژوهش خود را به احمد امین‌فرد سپرد. موضوع پژوهش این دو پژوهشگر تدوین راهبردهای مطلوب مدیریت تولید پویانمایی کودک برای سیمای جمهوری اسلامی ایران بود. این پژوهشگران نیز برای بیان بهتر موضوع مورد بررسی خود به طرح تهدیدات و فرصت‌های انیمیشن در جامعه پرداخت و تاثیر موفق آمیز انیمیشن فوتبالیست‌ها در کودکان و تهدید بزرگ شبکه پرشین تونز برای جامعه را دلیل اصلی انتخاب این موضوع برای پژوهش دانستند. 
 
سید مرتضی موسویان پژوهشگر شرکت کننده از موسسه امام خمینی قم نیز با تدوین راهبردهای بر‌تر شبکه مستند جمهوری اسلامی ایران را به عنوان موضوع پژوهش خود برگزیده بود. او در این پژوهش با محاسبه میزان تهدید‌ها و فرصت‌های شبکه مستند و بر اساس پژوهش‌ها و مصاحبه‌های متفاوت نقشه راهبردی این شبکه سیمای جمهوری اسلامی ایران را ترسیم کرد. 
 
در پایان محمدرضا مانی‌فر از موسسه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع باز مهندسی برنامه‌های گفت‌وگو محور رادیو جوان بر مبنای مدیریت و هدایت افکار عمومی پژوهش خود را ارائه کرد. این پژوهشگر نبود نقشه راه مناسب برای ایجاد نقش موثر صدا و سیما در فرایند جامعه‌پذیری جوانان را اصل اساسی پژوهش خود دانست و سوژه یابی، تولید، جدول پخش، بازاریابی و پخش برنامه‌ها را شاخصه‌های اصلی پژوهش خود دانست. 
 
سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی روز دوشنبه ۴ خرداد ماه گشایش یافت و در این میان پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی به صورت متناوب در این همایش برگزار شد که اجرای این کارگاه‌ها تا روز سه شنبه ۵ خرداد ادامه خواهد داشت.
مطالب مرتبط
نظر شما