جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۹
کد خبر: ۸۱۴۶۲
|
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
نشست‌های کارگاهی روز دوم همایش ارتقای کیفیت برگزار شد
کارگاه آموزشی روز دوم همایش ارتقای کیفیت آثار محصولات و فعالیت‌های فرهنگی با عنوان «نقش جلوه‌های ویژه در ارتقای کیفیت فعالیت‌های هنری به ویژه سینما» با ارائه امیررضا معتمدی صبح امروز در سالن شماره ۳ مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه‌های آموزشی سومین همایش و دومین جشنواره ارتقا کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی صبح امروز نیز در چند کارگروه دنبال شد. کارگاه تخصصی «نقش جلوه‌های ویژه در ارتقای کیفیت فعالیت‌های هنری به ویژه سینما» به مدیریت دکتر حسن خجسته یکی از پرطرفدارترین کارگاه‌های امروز بود که شرکت کنندگانی از حوزه هنری، نمایندگی ولی فقیه در انجمن اسلامی دانش‌آموزان و سازمان صدا و سیما داشت.

در این نشست دو ساعته که بخش بیشتر آن با نمایش فیلم و توضیحات جلوه‌های بصری اعمال شده در این فیلم‌ها همراه بود، معتمدی به تشریح مباحث تخصصی جلوه‌های بصری پرداخت. وی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به لزوم شناخت بیشتر فیلمسازان در این حوزه، گفت جلوه‌های بصری را با چه اسامی می‌شناسیم؟ جلوه‌های کامپیوتری، جلوه‌های رایانه‌ای و جلوه‌های ویژه که البته این یک غلط مصطلح است. واژه صحیح «جلوه‌های بصری» است. جلوه‌های بصری چه ساختاری دارد؟ جلوه‌های بصری هم مثل دیگر پدیده‌ها مثلا زبان، ساختار و تاریخچه خود را دارد و ترکیبی از علم، هنر و فناوری است.

وی افزود: در قسمت علمی ما بررسی می‌کنیم ببینیم مخاطب چگونه محیط پیرامون خود را درک می‌کند. در بخش فناوری باید بدانید که در دنیای امروزی فناوری به شما کمک می‌کند محیط پیرامون را شبیه‌سازی کنید و این شبیه‌سازی بسیار با واقعیت همسان است. در واقع در قسمت علم چگونگی درک عمق با بینایی بررسی می‌شود و فناوری ابزار این کار را می‌سازد و هنرمند فیلم را با کمک این ابزار به مرحله ساخت می‌رساند.

معتمدی با اشاره به اینکه دیدگاه فیلمساز به سه قسمت اصلاح، ترکیب و ساخت تقسیم می‌شود، ادامه داد: جلوه‌های بصری از دیدگاه مخاطب و از دیدگاه فیلمساز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. دیدگاه مخاطب به دو دسته محسوس یا نامحسوس تقسیم می‌شود. مثلا در فیلم «ارباب حلقه‌ها» یا «مرد عنکبوتی» مخاطب می‌داند رفتارهای مرد عنکبوتی واقعی نیست. در قسمت نامحسوس می‌توانیم به فیلم‌های تاریخی اشاره کنیم. شما دکور را باور می‌کنید در صورتی که تنها بخش کوچکی از دکور ساخته شده است.

در این قسمت از کارگاه بخش‌هایی از فیلم‌های سینمایی مختلف برای توضیح بیشتر مسائل گفته شده نشان داده شد. معتمدی در ادامه به توضیح ارتباط جلوه‌های بصری با طراحی صحنه پرداخت و ضمن نمایش فیلم گفت: طراحی صحنه در دنیا به سه شکل انجام می‌شود. رئال، طراحی صحنه مجازی و طراحی صحنه ترکیبی شامل رئال و دیجیتال. در ادامه پلان‌های قبل و بعد از انجام جلوه‌های بصری در فیلم‌های «آلیس در سرزمین عجایب» و «گتسبی بزرگ» نمایش داده شد که تقریبا ۹۰ درصد این دو فیلم در استودیو مجازی، کروماکی و با طراحی صحنه رایانه‌ای انجام شده بود.

معتمدی در پایان با نمایش یکی از حرفه‌ای‌ترین ساخته‌های سینمای ایران در زمینه کارهای استودیویی و کروماکی به نمایش فیلم «مزارشریف» پرداخت. فیلمی که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر خود احمدرضا معتمدی برای جلوه‌های بصری آن نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود. تفاوت عمده فیلم مزار شریف با دیگر فیلم‌های ایرانی در جلوه‌های ویژه این بود که مدیر جلوه‌های ویژه بصری پیش از شروع به ساخت این فیلم و حتی در مرحله دورخوانی فیلمنامه حضور داشت و ویژوال افکت در متن و طراحی‌های ابتدایی دخالت داشت؛ چه قبل از تولید و چه بعد از آن و در ساختار تولید حضور فعال داشت.

معتمدی حضور جلوه‌های ویژه بصری در پروسه ساخت فیلم‌ها را یکی از مهم ترین رکن‌های برای کاهش هزینه تولید خواند و تاکید کرد: «جلوهای ویژه در سینما در ابعاد کمی، کیفی و تبدیل اتفاقات غیر ممکن به ممکن کمک می‌کند. در مواردی که این کمک در ابعاد کمی صورت می‌گیرد با کاهش هزینه روبه‌روست چون مثلا تعداد هنروران را کاهش می‌دهد و یا کمک شایان توجهی در ساخت دکورهای عظیم می‌کنند. البته همین امر در بعد کیفی هزینه ساز است، چون در این مرحله قرار است اصلاحات کلی را صورت دهد. اما حتی در بیشترین حد این اتفاق هم حتی ۷ درصد بودجه کلی فیلم هم نیست.

امیررضا معتمدی یکی از شناخته شده‌ترین متخصصان در حوزه جلوه‌های ویژه‌ی یارانه‌ای در سینما است و در این سال‌ها به دلیل فعالیت‌هایش بسیار مورد توجه قرار گرفته تا حدی که تاکنون چندین سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است.

سومین همایش ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی روز سه‌شنبه پنجم خردادماه با حضور 24 نهاد، دستگاه و سازمان فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی در مرکز همایش‎های برج میلاد برگزار شد و امروز با برپایی کارگاه‌ها و پنل‌های تخصصی به کار خود پایان داد.
نظر شما