شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۵
کد خبر: ۸۱۵۰۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می‌شود
نهمین ویژه‌برنامه «تولد ماه» معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ویژه بزرگداشت هنرمندان پیشکسوت به تولد استاد داود فتحعلی‌بیگی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) اختصاص دارد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ ویژه برنامه «تولد ماه» که به منظور بزرگداشت استادان و هنرمندان پیشکسوت کشورمان برگزار می‌شود، این ماه به بزرگداشت استاد داود فتحعلی‌بیگی، بازیگر، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان نمایش‌های آیینی و سنتی اختصاص دارد.
  
این برنامه از ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۱۰ خرداد در سالن موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در خیابان ولیعصر، خیابان اسفندیاری با حضور استاد بهزاد فراهانی، مهدی شفیعی مدیرکل امور نمایشی وزارت ارشاد، جواد انصافی، سید‌محسن هاشمی، ناصر بخت، مریم معترف، اسماعیل خلج، مرتضی صفاریان و جمعی از هنرمندان، شاگردان و پیشکسوتان تئاتر آیینی و تعزیه برگزار می‌شود.
  
داود فتحعلی بیگی دبیر هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی است که شهریورماه امسال برگزار خواهد شد. وی متولد سال ۱۳۲۹ سلطانیه زنجان و دانش‌آموخته مقطع كارشناسی نمايش از دانشكده هنرهای زيبای دانشگاه تهران است. او علاوه بر كارگردانی، بازيگری، نويسندگی و پژوهشگری، مدرس دانشگاه و از جمله فعالان هنرهای نمايشی است كه سال ۸۰ موفق به دريافت مدرک درجه يک هنری معادل دكتری از وزارت ارشاد شده است. فتحعلی‌بيگي نمایش‌های «كسی كه سر دهد اول»، «تخت و خنجر» و... را در كارنامه دارد.

او همچنین در فيلم‌هاي سينمايی «سگ‌‌كشی» بهرام بيضايی، «کتاب قانون» مازیار میری و «آلزایمر» احمدرضا معتمدی بازی کرده و از جمله مقاله‌هاي مهمش می‌توان به «درآمدي بر شيوه‌هاي طنزآوري در نمايش تخت حوضی» و «شرح كوتاه بر نقش موسيقی در نمايش‌ تخت حوضی» اشاره کرد.

استاد فتحعلی‌بیگی برنده دیپلم افتخار نمایشنامه‌نویسی دوازدهمین جشنواره عروسکی تهران در ۸۷ است و مدیریت تالار محراب را از ۶۵ تا ۷۴ و مدیريت اداره تئاتر را از ۷۶ تا ۸۴ بر عهده داشت. وی عضو و رئیس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایران ۸۴ تا امروز است و نمایش‌هایش در جشنواره‌های معتبر جهانی از جمله جشنواره عروسکی زاگرب و جشنواره‌های آوینیون، پارما و... ایتالیا حائز رتبه‌های برتر شده است.
نظر شما