جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۲
کد خبر: ۸۱۵۶۲
|
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
دبیر سابق جشنواره بمبئی در جشنواره فیلم شهر:
سرینا واسان نارایانان، دبیر سابق جشنواره بمبئی عصر دوشنبه در آخرین روز برگزاری جشنواره فیلم شهر در قالب مسترکلاس به ارائه تجربیات خود در خصوص تاثیر جشنواره‌های سینمایی بر شهرها پرداخت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ واسان نارایانان با اشاره به اینکه جشنواره‌ای مانند کن حداقل 26 میلیون یورو درآمدزایی به همراه دارد، گفت: این درآمد می تواند بودجه سالانه استانی کوچک باشد؛ این مبلغ تاثیر و کمک جشنواره بر فضای شهر است و این تاثیر تنها در این حد نیست و حتی به هتل‌ها و رستوران‌ها نیز می‌رسد.
 
وی در عین حال یادآور شد: این موضوع تنها مختص به جشنواره کن نیست و ونیز هم همین حالت را دارد، این جشنواره زمانی بخشی کوچک بود اما بعدها تا این اندازه گسترش یافت.

نارایان اظهار کرد: رئیس فستیوال ونیز که کارگردانی معروف هم هست می گوید هدفش تنها برگزاری یک جشنواره نیست، بلکه دوست دارد ونیز محلی باشد که مردم سالانه برای نمایش فیلم راهی آن شوند.

وی ادامه داد: در هر صورت جشنواره‌ها تنها مختص به نمایش فیلم نیستند و در این قالب خیلی زیرساخت های شهری از جمله حمل و نقل و... به این واسطه تغییر کرده و شهر هم همگام با این جشنواره ها متحول می شود. از سوی دیگر جشنواره‌ها محل حضور ستاره‌ها نیز هستند که این باعث گسترش کسب و کارها می‌شود.
 
رئیس سابق جشنواره بمبئی در ادامه صحبت‌های خود به جشنواره برلین اشاره کرد و گفت: برلین ساختار دیگری دارد. ابتدا کاخی در کنار باغ وحش بود و بازار فیلم برلین زمانی تنها چند غرفه بود که اکنون بسیار گسترش یافته است. بر اساس همین ساختار هتل‌ها، رستوران ها، آژانس های هوایی و همه کارشان رونق گرفته و خوشحال می‌شوند و در نتیجه شهردار هم خوشحال می‌شود و هزینه بیشتری برای جشنواره صرف می‌کند.
 
رئیس سابق جشنواره بمبئی در عین حال متذکر شد: جشنواره تورنتو نیز همین حالت را دارد. این جشنواره نیز زمانی بسیار کوچک بود و جشنواره اصلی کانادا جشنواره دیگری بود؛ اما به مرور این جشنواره رشد جالبی داشت، به گونه‌ای که بسیاری از کارگردانانی که سودای اسکار دارند برای تورنتو نیز تلاش بسیار می کنند که قبل اسکار در تورنتو دیده شوند.

وی همچنین عنوان کرد: نکته مهم این است که تمام این جشنواره ها برای خود هدفی تعریف کرده و تلاش کرده اند به آن برسند به عنوان مثال جشنواره ای مثل مراکش هدفش این است که مراکش را به عنوان محلی برای تولید فیلم های هالیوودی معرفی کند اما بسیاری از جشنواره‌ها نیز موفق نشدند تاثیری به این شکل روی شهر خود بگذارند به عنوان مثال جشنواره بمبئی بیشتر جشنواره محلی است اما در مدت برگزاری آن، شهر شاهد جلوه دیگری است. در واقع اگر نمی‌توانیم با جشنواره‌های خود چهره شهر را از نظر صنعت توریسم تغییر دهیم حداقل می‌توانیم در این قالب استعدادها را پرورش دهیم.

نارایانان ادامه داد: در هر جشنواره‌ای باید حواس ما به بخش محلی نیز باشد و سعی کنیم فیلم های جوان‌ترها را نیز نمایش دهیم. همین مسائل باعث می‌شود مردم به جشنواره ها بیایند و این کاری است که جشنواره برای مردم شهر انجام می دهد.

وی افزود: بیش از سه هزار جشنواره در جهان وجود دارد و روزانه بیش از ۱۰ جشنواره در دنیا برگزار می‌شود اما با این حال تنها فیلم های کمی فروش دارند و فیلم ها به نوعی التماس می‌کنند که بیننده داشته باشند و جشنواره‌ها چنین محلی را برای آنها فراهم می کنند.
نظر شما