جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۱
کد خبر: ۸۱۷۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
نویسنده کتاب «از سعدآباد تا لوزان» هدف کلی از نگارش این کتاب را بیان تصویری بی‌طرفانه از فرآیند مذاکرات هسته‌ای برای مخاطب عمومی عنوان کرد و افزود: 12 سال مذاکرات با همه فراز و نشیب‌ها کارنامه‌ای زرین در سیاست خارجی کشورمان محسوب می‌شود و قابل دفاع است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم رونمایی و نقد و بررسی کتاب «از سعدآباد تا لوزان» دوشنبه 25 خرداد با حضور بهروز کمالوندی معاون بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، مراد عنادی مدیرمسئول روزنامه جام جم، مهدی فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش و کارشناس مسائل سیاسی و هسته‎ای، سیروس ناصری کارشناس و عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته‎ای کشورمان و محمدسعید احدیان مدیرمسئول روزنامه خراسان و نویسنده کتاب در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. 
 
مهدی فضائلی در این مراسم با بیان این‌که تولید ادبیات در حوزه هسته‌ای کار ارزشمندی است و به دلایل مختلف بسیار سخت انجام می‌شود، گفت: در تولید ادبیات و پژوهش موضوعات هسته‌ای ضعیف کار کرده‌ایم و کتاب‌های تالیفی و تحقیقی کمی در این حوزه به چاپ رسیده است که البته این مساله می‌تواند به دلیل پیچیدگی، طبقه‌بندی و محرمانه بودن اطلاعات و اسناد و منابع محدود موضوع هسته ای باشد و به همین دلیل تالیف کتاب در این حوزه سخت است و اقدام احدیان نویسنده کتاب از سعدآباد تا لوزان را باید قدر بدانیم.
 
وی افزود: موضوع هسته‌ای در کشورمان تبدیل به موضوع اول جامعه شده است که از نظر من واقعیت خوشایندی نیست و نباید موضوع هسته‌ای مساله اصلی کشور باشد. بخشی از دلایلی که این موضوع تبدیل به مساله اول شده، آگاهانه است که امیدواریم آن کسانی که آگاهانه این اقدام را انجام می‌دهند، بدانند گره‌زدن هر چیزی به موضوع هسته‌ای هیچ خدمتی به کشور نیست.
 
فضائلی ادامه داد: موضوع هسته‌ای در حقیقت یک مساله لاینحل نبوده است و دشمن تلاش می‌کند که این موضوع را مساله دست اول نشان دهد و ما را سرگرم کند. باید موضوعات اصلی را در جامعه شناسایی کنیم تا کشور به مسائل اصلی خود بپردازد.

وی با بیان این مطلب که در کتاب از موضع انصاف، صداقت و صراحت مطالب بیان شده است، اظهار داشت: یکی دیگر از ویژگی‌‌های کتاب، اظهارنظرهای شفاف و قضاوت‌های صریح است، اما کتاب یک مرور تند بر واقعیت دارد و نگاه گذرا به این مساله باعث شده که همه جزئیات را نداشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: وقتی قضاوت‌هایی در کتاب مطرح می‌شود که مستند نیست، قضاوت مخاطب برای صحت مطالب عنوان شده فقط با تکیه بر اعتماد او به نویسنده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دکتر احدیان چهار راهبرد در پایان کتاب با تکیه بر تئوری بازی‌ها و از آن میان «بازی بزدل‌ها» ارائه می‌کند. توضیح‌های مفید و قابل فهمی درباره تئوری بزدل‌ها ارائه شده است. این مفهوم برگرفته از فیلمی هالیوودی است. بارها در این گونه فیلم‌ها شاهد سرشاخ شدن دو ماشین با هم بوده‌ایم و راننده ترسو که فرمان را به سمت راست یا چپ هدایت کند، بازنده است. تعبیر زیباتر این بازی، «نبرد اراده‌ها» است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد و این تعریفی غنی‌شده است از همان بازی‌بزدل‌ها. در حقیقت امروزه در صحنه رویارویی جدی در حوزه اراده‌ها هستیم. هر کسی که از اراده راسخ‌تری برخوردار باشد، پیروز میدان است.

فضائلی تاکید کرد: ما که اعتقاد راسخ به خداوند داریم، باید پیروز میدان باشیم. اگر در این نبرد اراده‌ها، غفلتی صورت بگیرد شکست ایران نیست؛ شکست تفکر و باوری است که به توکل اعتقاد دارد. ما پشتوانه خود را وعده‌های الهی می‌دانیم و این وعده‌ها را صادق تلقی می‌کنیم و طرف مقابل را ستمگر می‌دانیم، نباید اجازه دهیم که در این رویارویی شکست بخوریم. در این راهبرد که برگرفته از همین نظریه است، نباید ترسید. باید مراقبت کنیم که هیچ ضعفی از ناحیه ما بروز پیدا نکند. این صحنه نبرد یک ایمان و اراده پولادین می‌خواهد. باید کوشید با عقلانیت و تدیبر هزینه‌هایی که دشمن سعی دارد به ما تحمیل کند را کاهش دهیم.

«از سعدآباد تا لوزان» اثری جدید و بدیع است
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم کتاب «از سعدآباد تا لوزان» را اثری جدید و بدیع دانست و گفت: در موضوع هسته‎ای وقایع و مطالب روزانه فراوانی داریم و تحلیل‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی هم که چندان به موقع نیست وجود دارد اما در بین خلاء آثاری که به این شکل در حین مذاکرات و مسائل هسته‌ای به تحلیل و بررسی بپردازد بسیار احساس می‌شود. 

وی با بیان این که نگاه نویسنده در این کتاب بی‌طرفانه و بدون جانبداری است، اظهارداشت: نویسنده ارزش بسیار بالایی برای مدیریت استراتژیک بی‌بدیل مقام معظم رهبری در موضوع هسته‌ای قائل شده و چندین بار در کتاب این موضوع را مطرح کرده است.

کمالوندی با اشاره به روشی که جمهوری اسلامی ایران در چندین سال پیش آن را مطرح و پیگیری کرد، اظهار داشت: این راه خوبی در زمان خود بوده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: گرفتن امتیاز غنی‌سازی برای ایران در مذاکرات هسته‌ای امری مهم بوده که نویسنده به خوبی به آن اشاره کرده است.
معاون سازمان انرژی اتمی گفت: طرف غربی در مذاکرات به دنبال وقت‌کشی است که این موضوع هم از دید نویسنده کتاب «از سعدآباد تا لوزان» دور نبوده است.

وی با اشاره به سیال بودن مفاهیم امنیتی گفت: دشمن تلاش می‌کند که با اقداماتی خاص دوست ایران را دشمن و همچنین دشمن ایران را دوست جلوه دهد، اما باید هوشیارانه عمل کرد.

کمالوندی با بیان اینکه نویسنده کتاب به درستی بین اوباما و حاکمیت آمریکا تفاوت قائل بوده است، تصریح کرد: باید حساب اوباما را از کل نظام آمریکا جدا کرد، با اینکه تلاش ندارم اوباما را تطهیر کنم زیرا به دنبال باز کردن پیچ و مهره صنایع هسته‌ای ایران بوده، اما باید این را دانست که مواضع اوباما با مواضع کلیت نظام آمریکا متفاوت است.
وی با اشاره به احتمال اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران گفت: برخی افراد در جامعه تلاش دارند تا از پروتکل الحاقی تابوسازی کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: مذاکره محمدجواد ظریف به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با دو وزیر آمریکایی یعنی کری و مونیز بسیار بااهمیت است، ضمن اینکه قائل شدن پروتکل و تشریفات در سطوح سیاسی در این سطح مذاکرات معنای خاصی دارد که تلقی اقتدار بالاتر یکی از این موارد است.

وی با اشاره به مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا گفت:‌ نویسنده در کتاب اعلام کرده که مذاکره مستقیم ایران و آمریکا پیشنهاد صالحی و احمدی‌نژاد بوده است، در حالی که این موضوع صحیح نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: حقیقت آن است که پیشنهاد مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا پیشنهاد شخص صالحی بوده است و مقام معظم رهبری نیز این موضوع را پذیرفتند، ولی اگر احمدی‌نژاد همراهی لازم را برای این مذاکرات انجام می‌داد شاید وضعیت خیلی بهتر بود.
کمبود کتاب درباره موضوع هسته‌ای
در بخش دیگری از این برنامه مراد عنادی، مدیر مسئول روزنامه جام جم گفت: در دهه گذشته با وجود آن‌که مساله هسته‌ای دغدغه افکار عمومی ما بوده است، اما اثر کمتری در این زمینه در حوزه رسانه نوشته شده است از این حیث «از سعدآباد تا لوزان» کتاب خوبی است. در بحث هسته‌ای نظریات متعددی را می‌توان مطرح کرد اما نویسنده بازی بزدل را انتخاب کرده که در نوع خود جالب است.

عنادی افزود: با توجه به این‌که در سنای آمریکا و مجلس شورای اسلامی در ایران هم با موضوع هسته‌ای درگیر هستند، تصور می‌کنم اگر نگارنده فضای بازتری برای پژوهش خود در نظر می‌گرفت، بهتر می‌توانست تحلیل کند. نگارنده خیلی وارد جزییات نشده است و این طبیعی است زیرا روزنامه‌نگار از اطلاعات نهانی مطلع نیست. در همین حد که احدیان اطلاعات داشته، کتاب خوبی نوشته است.
بزرگترین نیاز در شرایط فعلی وفاق است
سیروس ناصری کارشناس مسائل سیاسی و هسته‎ای نیز در این مراسم با بیان انتقادهایی از کتاب اظهار داشت: من انتظار بالایی از کتاب داشتم، اما کتاب عمیق نبود. هر جایی که در طول ۱۲ سال عقب‌نشینی شده است، گفته‌اید بزدلانه بوده و این در حالی است هر جایی که بدون عقل و منطق جلو رفته‌ایم، خطرات زیاد شده است و جایی که با شجاعت و درایت حرکت کرده‌ایم، به نتیجه رسیده‌ایم.
عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ضمن پیشنهاد برای تصحیح کتاب در چاپ دوم، اظهار داشت: بحران مصنوعی و بزرگ بین‌المللی زمانی شروع شد که آمریکا در اوج دشمنی با ایران بود و ما از برنامه‌های هسته‌ای یک هدف داشتیم که با همه سختی‌ها و محرومیت‌ها حق غنی‌سازی را برای خود قائل بودیم.
وی اضافه کرد: بزرگترین نیاز در شرایط فعلی وفاق است و بخش بزرگی از مسیری که ایجاد شده به دلیل رقابت‌های سیاسی داخلی است که جامعه را به دو جبهه تقسیم می‌کند. متاسفانه چه کسانی که به دنبال حل مساله هستند و چه آن هایی که معتقدند باید متوقف شود، مسیر را به سمت تسلیم هدایت می‌کنند که این یک اشتباه بزرگ است. لوزان یک پیروزی بزرگ بوده است و این حق مردمی است که در طول سال‌ها هزینه داده‌اند و باید این پیروزی را دریابند، نه اینکه به طرق مختلف به آن‌ها القا شود که شکست است.
ناصری با بیان اینکه برای همه دولت ها استراتژی یکسان بوده و مساله حفظ غنی سازی و اثبات اینکه ما غنی سازی را انجام می دهیم، به آمریکا بوده است، اظهار داشت: در جهان فعلی تمام کشورهایی که غنی سازی دارند، قبل از آژانس با آمریکا توافق کرده اند و دشمن ما نیز این حق را برای خود قائل بود که ایران اول با او وارد مذاکره شود.

عضو اسبق تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: اگر به توافق نهایی دست پیدا کنیم، یک پیروزی اصلی غنی سازی است که البته قطعا ما چیزهای دیگری در کنار آن نیز خواهیم داشت. نباید برای مردم شک و تردید ایجاد کنیم.
وی با اشاره به قدرت مذاکرات روحانی و ذکر مثال هایی از زمان مذاکرات در دوران روحانی بیان کرد: در بیانیه پاریس هیچ‌گونه عقب نشینی صورت نگرفت. ما خاکریزها را در طول دو سال ساختیم و محکم کردیم و آنهایی را که محکم کردیم، نگه داشتیم و از مسیر دیگری وارد شدیم. در آن زمان ما به دلایلی آماده غنی سازی نبودیم و به همین دلیل حرکت دقیق بین بخش عملیاتی و سیاسی صورت گرفت و برنامه ای که کمرش شکسته بود، به نتیجه رسید.
هدف بیان تصویری بی طرفانه از فرآیند مذاکرات هسته ای برای مخاطب عمومی بود
محمدسعید احدیان مدیرمسئول رونامه خراسان و نویسنده کتاب «ازسعدآباد تا لوزان» نیز در این مراسم اظهارداشت: هدف کلی از نگارش این کتاب، بیان تصویری بی طرفانه از فرآیند 12 ساله مذاکرات هسته ای برای مخاطب عمومی بود و به هیچ وجه در این اثر، تمرکزی برای انجام یک کار پژوهشی نداشتم.
وی بابیان این که نشان دادن تصویر سیاه سیاه و سفید سفید از مذاکرات تصویری درست و واقعی نیست، گفت: این 12 سال مذاکرات با همه فراز و نشیب ها کارنامه‌ای زرین در سیاست خارجی کشورمان محسوب می شود و قابل دفاع است.
در پایان این مراسم پس از قدردانی و اهدای لوح تقدیر و تندیس فرهنگسرای رسانه به محمدسعید احدیان نویسنده کتاب «ازسعدآباد تا لوزان» از این کتاب رونمایی شد.

مطالب مرتبط
نظر شما