شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۴
کد خبر: ۸۱۷۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران برگزار کرد:
ششمین نشست علمی تخصصی مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران با موضوع «نشست آیین‌های رمضان در تهران» روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد با حضور دکتر سید احمد وکیلیان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معرفی آداب، رسوم، باور و اعتقادهای مردم درباره ماه مبارک رمضان و ضرورت زنده نگه داشتن و انتقال این آیین‌ها به نسل‌های آینده و برنامه‌ریزی فرهنگی در این راستا از جمله هدف‌های برگزاری این نشست بود.
 
سید احمد وکیلیان، استاد دانشکده صدا و سیما در این مراسم به معرفی آیین‌های استقبال از ماه مبارک رمضان، آمادگی برای روزه گرفتن، تغییر شیوه زندگی، آداب مراسم افطار، شیوه احیا گرفتن در گذشته، روزه‌داری کودکان، تغذیه در این ماه و مراسم ویژه عید فطر پرداخت.
 
به گفته نویسنده کتاب رمضان و فرهنگ مردم، نظافت و خانه‌تکانی، نظافت اماکن عمومی، مراسم آشتی‌کنان، اعزام مبلغان مذهبی به شهرها و آبادی‌ها و مراسم پیشواز از جمله آیین‌هایی بوده که پیش از شروع ماه مبارک رمضان برگزار می‌شده و از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.
مسئول نشریه فرهنگ مردم در ادامه به تشریح شیوه رویت هلال در شب اول رمضان پرداخت و گفت: بیش از ۱۰ روش برای بیدار شدن در سحر و به جا آوردن آداب سحری وجود داشت که به اهمیت و ضرورت این مراسم اشاره دارد.
 
سید احمد وکیلی کسب و کار حلال، ختم قرآن کریم، برگزاری مجالس مردانه و زنانه را امری برای افزایش فضیلت‌های اخلاقی در این ماه برشمرد.
وی در پایان به آداب روزه‌داری کودکان پرداخت و بازی‌های کودکانه، شب نشینی‌ها، مراسم عید فطر و وداع با رمضان را بخش مهمی از سنت‌های قدیمی معرفی کرد.
 
این برنامه با حضور معاونان آفرینش و اجرا و جمعی از کارشناسان این حوزه در مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران برگزار شد و  اهدای کتاب «رمضان در فرهنگ مردم» و فصلنامه «فرهنگ مردم» به حضار حسن ختام این نشست بود.

نظر شما