شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۲
کد خبر: ۸۱۷۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
آیین اختتامیه مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور یمن روز گذشته با حضور مسئولان این مسابقه و شرکت‌کنندگان در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سیدمسعود شجاعی طباطباعی دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور یمن در آیین اختتامیه مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور یمن با بیان این‌که پس از تجاوزهای آل سعود به خاک یمن و کشتار مردم بی‌گناه این کشور تصمیم به برگزاری این مسابقه گرفتیم، اظهار کرد: این اتفاق نیازمند بحث، بررسی و کنکاش بود و هنرمندان کاریکاتوریست هم این خصلت را دارند که با زبان تصویری کاریکاتور و با استفاده از طنز تلخ، مخاطب را وادار به تفکر کنند.
 
کاریکاتور هنر افشاگر است
وی ادامه داد: وظیفه یک هنرمند در حوزه کاریکاتور، نشان دادن حقیقت و برملا کردن نکاتی خاص در ارتباط با پدیده است. کاریکاتور در واقع یک هنر افشاگر است و به همین دلیل خانه کاریکاتور، با مشارکت فرهنگسرای اندیشه و سازمان بسیج مستضعفان شهرداری تهران موضوع این مسابقه را در دو بخش مطرح کرد.

رسانه‌های استکبار می‌خواهند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند 

شجاعی طباطبایی با اشاره به فراخوان این مسابقه، گفت: داوری آثار با حضور علیرضا ذاکری، داود کاظمی و مسعود ضیایی در فرهنگسرای اندیشه انجام شد و در نهایت هیئت داوران ۶ هنرمند را شایسته دریافت جایزه اصلی این مسابقه دانست.
 
رئیس خانه کاریکاتور گفت: فضای رسانه‌ای درباره یمن به گونه‌ای شکل گرفت که امکان اشاعه چنین مفهومی را عملا مشاهده نکردیم و حتی هنرمندان کاریکاتوریست را تحت تاثیر قرار داده بود. در ارتباط با مسابقه داعش حضور پرشمار هنرمندان کاریکاتوریست از کشورهای عرب، حتی مصر را شاهد بودیم، اما درباره مسئله یمن، حتی یک اثر هم از هنرمندان مصری ندیدم. با تک تک کاریکاتوریست‌های مصری ارتباط برقرار کردم و در وحله اول موضوعی که گفتند این بود که فضای رسانه‌ای در مصر به گونه‌ای است که اگر بخواهیم درباره اتفاقی مانند یمن در مسابقه حضور پیدا کنیم دچار مشکل خواهیم شد.
 
برخی هنرمندان برپایی مسابقه کاریکاتور یمن را دخالت فرض کردند
وی تصریح کرد: برخی از هنرمندان برپایی نمایشگاه کاریکاتور یمن، از جانب ایران را به نوعی دخالت فرض می‌کردند و ما پرسش‌مان این بود که عربستان سعودی با تمام داشته‌هایش و حمایت‌های دیگر کشورها، هجوم نظامی را تدارک دیده است، چرا این حضور نظامی دخالت تلقی نمی‌شود، اما وقتی بانی یک اتفاق فرهنگی می‌شویم، آن را به عنوان دخالت تصور می‌کنید.
 
این هنرمند کاریکاتوریست دیگر علت عدم حضور برخی هنرمندان بین‌المللی جهان عرب در این مسابقه را مباحث موجود بین سنی و شیعه عنوان کرد و افزود: این اتفاق را برخی هنرمندان رویارویی بین سنی و شیعه تصور کردند و ما هم توضیح دادیم که این اتفاقی است که آمریکا و اسراییل به دنبال آن هستند.
 
منافع ملی حکم می‌کند از هر صدای آزادی‌خواهانه در جهان حمایت کنیم
سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه درباره برگزاری مسابقه بین‌المللی کاریکاتور یمن اظهار کرد: اگر امروز برای یمن برنامه‌ای برگزار می‌کنیم، جدای از وجه انسانی، دینی و عقیدتی که مکلف به این کار هستیم، حرکت در مسیر منافع ملی ماست. امروز منافع ملی حکم می‌کند که از هر صدای آزادی‌خواهانه و کنش ضد ظلم، در هر کجای گیتی به شکل مطلوب حمایت کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه حمایت‌ها ممکن است گاهی شکل مادی به خود بگیرد و گاهی ممکن است در قالب یک رخداد هنری خود را نشان دهد، افزود: چنین رخدادهایی شکل واقعی هنر و تعهد به سرنوشت انسانی است. آخرین آماری که در یمن اعلام شده 2 هزار و 280 کشته است. امروز همان اتفاق کشتار کودکان غزه توسط رژیم اسراییل در یمن رخ می‌دهد، با این تفاوت که این بار رژیمی این کار را می‌کند که ادعای مسلمانی و خادم حرمین بودن را دارد. در حالی که مولد وحشیانه‌ترین شکل تروریسم در دنیای امروز است.
 رسانه‌های استکبار می‌خواهند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند
وی کاریکاتورهای ارسال شده به مسابقه کاریکاتور یمن را رونمایی از یک توحش سازمان یافته رژیم متحجر دانست و تصریح کرد: رونمایی از این توحش و شناساندن این توحش بیشتر از هر کار دیگر اهمیت دارد. از 33 کشور در این جشنواره شرکت کرده‌اند و نمایشگاه آثار در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه وجود دارد. 
 
نوروزی با اشاره به این‌که همیشه در فرهنگسرای اندیشه برنامه‌ها با ظرفیت حداکثری و حضور بسیار همشهریان و علاقه‌مندان برگزار می‌شود، عنوان کرد: امروز برنامه کمی خلوت‌تر است و البته من از این خلوت بودن خوشحالم. چرا که می‌دانم مخاطبانمان برای ادای دین به شهدای عزیز غواص رفته‌اند و به این خلوتی می‌بالم و برایم از برنامه‌های پرجمعیت فرهنگسرا، خاطره انگیزتر است.
 
یمن با قاطعیت پیروز شده است
حمید مقدم‌فر دبیر کل مجمع بیداری اسلامی نیز با اشاره به تشیع 270 شهید، اظهار کرد: شهدای غواص مظلوم بودند، این شهدا که شکل شهادتشان نیز مظلومانه بود و برخی از آن‌ها به صورت زنده در گورهای دسته جمعی نهاده شدند. من از تشییع آن‌ها می‌آیم و امروز تهران ما، رخ داد عجیبی را تجربه می‌کند.
 
وی همچنین با اشاره به مسابقه کاریکاتور یمن، گفت: این مسابقه اتفاق بسیار خوب و مبارکی است. یمن به محکمی و قاطعیت کامل پیروز شده است. آل سعود به هیچ کدام از هدف‌هایش نرسیده است. گفت‌و‌گوهای ژنو آغاز می‌شود ولی پیروزی قطعی حاصل کار مقاومت یمن است.
 
مقدم‌فر افزود: جنگ یمن در دو جبهه جنگ فیزیکی و جنگ رسانه انجام شد. بسیج فوق العاده‌ای در رسانه‌های نظام سلطه با تمام توان و با پول‌های بسیار زیاد عربستان سعودی رخ داد تا مظلومیت مردم یمن را بپوشاند و به حاشیه ببرد. رسانه‌هایی مثل العربیه، الجزیره، اروپایی و آمریکایی همه بسیج شدند تا این مظلومیت را پنهان کنند و جای ظالم و مظلوم را عوض کنند.
 
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با تاکید بر این‌که جنگ نا‌متقارن رسانه‌ای علیه یمن هنوز ادامه دارد، گفت: یکی از علائم شکست جنگ رسانه‌ای، همین مسابقه بین‌المللی کاریکاتور است. یعنی جشنواره‌ای که با ابزار کاریکاتور و طنز و یکی از قالب‌های ارزان رسانه‌ای آغاز شد و کشورهای متعددی شرکت کردند و نشان داد که می‌شود در اقلیت بود اما حق و حقیقت را به دنیا و افکار عمومی نشان داد و این جشنواره مشتی نمونه خروار است.
 
وی همچنین گفت: افتخار داریم کاریکاتوریست‌های وجود دارند که با انگیزه‌های انقلابی در میدان هستند و تلاش می‌کنند با استفاده از هنرشان پیام مظلومیت مظلومان دنیا را نشان دهند. زمانی این زبان، در دست سکولاریست‌ها و لائیک‌ها بود، اما امروز جبهه حق از این ابزار استفاده می‌کند و به کمک مظلومانه یمن می‌آید.
 
در پایان این مراسم لوح تقدیر و جایزه‌ برگزیدگان مسابقه اهدا شد.
 
فهرست برگزیدگان

برندگان لوح تقدیر بخش کارتون: عباس ناصری، بهرام ارجمند‌نیا و پویا عبدلی از ایران، 
نفر سوم و برنده تندیس، لوح تقدیر و 700 دلار: سامر محمد الشامری از یمن
نفر دوم و برنده تندیس، لوح تقدیر و 1000 دلار: محسن جعفری از ایران
نفر اول و برنده تندیس، لوح تقدیر و 1500 دلار: محمود نظری از ایران
برندگان لوح تقدیر بخش کاریکاتور: شهرام شیرزادی و محمود آزادنیا از ایران، سیلویانو ملو از برزیل
نفر سوم و برنده تندیس، لوح تقدیر و 700 دلار: مهمت علی گونش از ترکیه
نفر دوم و برنده تندیس، لوح تقدیر و 1000 دلار: حمیدرضا حیات روشنایی از ایران
نفر اول و برنده تندیس، لوح تقدیر و 1500 دلار: ناصر مقدم از ایران
 
در بخشی از این مراسم، علیرضا ذاکری داور جشنواره که از تشییع شهدا خود را به این مراسم رسانده بود، عکس‌های این تشیع با شکوه را برای حضار روی صحنه، به نمایش گذاشت و حال و هوای دیگری به مراسم داد.
رسانه‌های استکبار می‌خواهند جای ظالم و مظلوم را عوض کنند
در این مراسم شخصیت‌هایی چون امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مهدی‌محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان کاریکاتوریست کشور حضور داشتند.
مانی رهنما نیز در بخش‌هایی از این آیین قطعاتی را برای حاضران اجرا کرد و دو قطعه موسیقایی تازه خود را نیز در پایان این مراسم به صورت زنده اجرا کرد. 

مطالب مرتبط
نظر شما