جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۰۷
کد خبر: ۸۱۸۹۶
|
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
چهاردهمین همایش «عمری با قرآن» تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران با تجلیل از ۶ پیشکسوت قرآنی در تالار ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی با عنوان «عمری با قرآن»، ۱۲ تیرماه با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری، حجت‌الاسلام میثم امرودی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، دبیر شورای عالی قرآن شهرداری، محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، علی‌اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن، مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن و پشکسوتان قرآنی چون سیدمحسن موسوی‌بلده، احمد حاجی‌شریف، محمدرضا پورزرگری، احمد ابوالقاسمی و سایر خادمان و قرآنیان، جمعی از استادان و پیشکسوتان قرآنی در تالار ایوان شمس برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم که اجرای آن را عباس سلیمی بر عهده داشت، احمد ابوالقاسمی قاری بین‌الملی کشورمان به تلاوت قرآن پرداخت. سپس سرود جمهوری اسلامی پخش شد. در ادامه گروه بین‌الملی تواشیح فجر منتخبی از دعای جوشن کبیر و مناجات اباصالح المهدی را همخوانی کردند. بعد از آن علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگسرای قرآن با خیر مقدم به حاضران و تبریک به مناسبت ماه رمضان و ولادت امام حسن مجتبی(ع) به سخنرانی پرداخت.

برکات پیشکسوتان قرآنی بر کسی پوشیده نیست

وی با اشاره به برگزاری چهاردهمین همایش عمری با قرآن بیان کرد: همانطور که شاهد هستیم برنامه‌ریزی‌های تجلیل از پیشکسوتان قرآنی مانند سنوات گذشته از سه ماه قبل با همفکری و ارتباط با استادان قرآنی و کارشناسان فرهنگسرا انجام شد که در آن دعوت از پیشکسوتان قرآنی به عمل آمد و امروز این همایش  به این شکل برپا شد.
 
توپچی با تاکید براینکه شهردار تهران همواره مشوق برنامه‌های قرآنی تهران بوده، در معرفی تجلیل از پیشکسوتان این دوره، گفت: امسال در خدمت «بهروز یاری گل» چهره‌ای آشنا در جامعه قرآنی هستیم که برکات ایشان بر قرآنیان پوشیده نیست.
چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی برگزار شد
وی ادامه داد:  در این همایش از «علی فربین» به عنوان استاد و داور مسابقه‌های قرآن، همچنین از جلسه‌داران قدیمی شهر تهران و در کنار ایشان از «حمیدرضا مستفید» به عنوان پژوهشگر، قاری، معلم قرآن و داور بین‌المللی مسابقه‌های قرآن تجلیل می‌شود.
 
رئیس فرهنگسرای قرآن تصریح کرد: در عرصه بانوان فعال قرآنی از «اکرم‌السادات معینی» تجلیل می‌شود که با وجود جلسه‌ها و کلاس‌های متعدد قرآن در ترویج قرآن در شهر تهران نقشی به سزا داشته‌اند. علاوه براین قرار است در این همایش با توجه به اینکه قاریان شهید، مصداق اتم و اکمل «الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاَوَتِهِ» و چراغ راه تمام قرآنیان هستند که تمام زندگی و جانشان را تقدیم قرآن کردند و وجود این‌ها باید نصب‌العین راه ما باشد از خانواده شهید «عبدالله مداح» تجلیل به عمل خواهد آمد.
 
توپچی با یادآوری اینکه در این مراسم  از خانواده «طاهر خوشنویس تبریزی» تجلیل خواهد شد ، ادامه داد: قدیمی‌ها با قرآن‌های به نگارش او بیشتر آشنا هستند به گونه‌ای که جلسه‌های قرآن در گذشته با قرآن‌هایی نگارش شده توسط او معنا پیدا می‌کرد. 
 
وی با اظهار خرسندی نسبت به اینکه امروز با سالروز درگذشت این کاتب قدیمی در سال ۵۵ مصادف شده است، گفت: طاهر خوشنویس از ۱۳ سالگی نگارش اولین قرآن را آغاز کرده و سرانجام در ۸۲ سالگی برای بیست و پنجمین بار قرآن را نگارش کرده است.

توپچی افزود: در این همایش در خدمت مجید مجیدی به عنوان یکی از مفاخر جامعه دین و هنر خواهیم بود.
 چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی برگزار شد
در ادامه بخش اول کلیپ که به معرفی بخش‌هایی از زندگینامه تجلیل‌شوندگان اختصاص داشت پخش شد. در مرحله اول تقدیر از سردار محمدرضا مداح برادر قاری شهید عبدالله مداح، اکرم السادات معینی (فعال امور بانوان قرآنی)، احمد خوشنویس فرزند طاهر خوشنویس و مجید مجیدی هنرمند فعال دینی با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری، مهدی قره‌ شیخ‌لو رئیس سازمان دارالقرآن و علی‌اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.


رضا جمعه‌منصور، قاری مصری نیز در ادامه به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت. پس از آن بخش دوم نماهنگ معرفی زندگینامه و بخش کوتاهی از فعالیت‌های پیشکسوتان قرآنی پخش شد. سپس اصغر همت با ابراز خرسندی نسبت به حضور در یک جمع قرآنی به بیان قطع‌ای ادبی با موضوع قرآن و تاثیرات آن در زندگی پرداخت.
چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی برگزار شد 

برنامه‌های قرآنی شهر تهران پربارتر می‌شود

در ادامه محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پشت تریبون آمد و ضمن خیر مقدم به حاضران و تشکر از فرهنگسرای قرآن برای برپایی هرساله این همایش و قدردانی از حضور و زحمات شهردار، گفت: قرآن دریای بزرگ و ژرفی است که هرکس می‌تواند توشه‌هایی از آن را برای زندگی‌اش بردارد.
 
وی در اشاره به آیه « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا»، گفت: این شاید اشاره‌ای به این امر باشد که اگر به قرآن عمل کردید رحمت و شفا برای شماست و با عمل شما و آگاهی از قرآن ظالمان خسارت می‌بینند و روز به روز این زیانشان بیشتر می‌شود.
 چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی برگزار شد
صلاحی با تأکید بر آگاهی روز افزون از قرآن، ادامه داد: در سوره انسان چند تذکر و چند بشارت تا قبل از آیه هشت این سوره است اما بعد از رسیدن به آیه هشت یعنی «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» همه‌اش بشارت در خصوص بهشت و خوراک و پوشش در بهشت است. این نشانگر این است که بعد از رسیدگی به وضعیت فقیران و یتیمان، رحمت خدا شامل حال شما می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی در شهر تهران افزود: امسال به برکت این ماه عزیز و همت دوستان در فرهنگسرای قرآن و معاونت اجتماعی شهرداری جلسات متعدد قرآنی را در سراسر تهران برگزار کرده‌ایم. در فرهنگسرای بهمن و در فرهنگسرای بام تهران و در بسیاری دیگر از فرهنگسراها و سه مسجد از مساجد معروف هر محل، برنامه‌های متعددی در حال برگزاری است که با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه شده است و امیدواریم جلسات بیش از آنچه هست گسترش پیدا کند.
 چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی برگزار شد
در مرحله دوم تجلیل از پیشکسوتان با حضور حجت‌الاسلام میثم امرودی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری، محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه رادیو قرآن، مهدی قره شیخ‌لو رییس سازمان دارالقرآن، علی‌اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن و محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، از بهروز یاری‌گل در زمینه آموزش قرآن، علی فربین در عرصه قرائت قرآن، حمیدرضا مستفید در زمینه پژوهش و داوری قرآن با اهدای لوح تقدیر و جوایز برگزار شد.

رونمایی از دو دوره ترتیل کامل قرآن

در این مراسم از دو دوره ترتیل کامل قرآن با صدای محمدرضا پورزرگری و احمد ابوالقاسمی از قاریان بین‌المللی کشورمان که به همت رادیو قرآن و با مشارکت فرهنگسرای قرآن تولید و تهیه شده بود، رونمایی شد و حسن ختام برنامه اذان گویی محمدرضا پورزرگری بود.
چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی برگزار شد
گفتنی است مراسم تجلیل از پیشکسوتان قرآنی هر سال در ایام ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و در نیمه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود تا با شناسایی پیشکسوتان رشته‌های مختلف علوم قرآنی از سال‌ها تلاش این عزیزان تجلیل شود.

مطالب مرتبط
نظر شما