سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۰۲
کد خبر: ۷۹۲۱۲
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
فرهنگسرای قرآن برای سیزدهمین سال پیاپی متولی برگزاری همایش عمری با قرآن و تجلیل و تکریم پیشکسوتان قرآنی و خادمان قرآن بود. علی‌اکبر توپچی رئیس فرهنگسرای قرآن در حاشیه برگزاری مراسم تقدیر از شش پیشکسوت و چهره قرآنی پایتخت در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران پاسخگوی پرسش‌های خبرنگار رسانه خبری سازمان فرهنگی شهرداری تهران شد.
ایده مراسم عمری با قرآن از کجا آمد و برگزاری چنین مراسمی چگونه شروع شد؟
عمر همایش عمری با قرآن کمی بیش از فرهنگسرای قرآن و متولی آن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. فرهنگسرای قرآن سال 80 تاسیس شده ولی این همایش با نام و شکل فعلی آن کمی قبل‌تر شروع شده بود. از سال 79 که در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این ایده مطرح شد هر سال در نیمه رمضان، یک روز قبل یا بعد از میلاد امام حسن مجتبی(ع) این مراسم به طور منظم برگزار می‌شود.
 
فلسفه برگزاری همایش چیست؟
فلسفه اصلی راه‌اندازی چنین همایشی هم توجه دادن جامعه به قرآن و خادمان قرآن است هم تکریم و تجلیل به خدمتگزاران قرآن کریم. بالاخره اینها کسانی هستند که سال‌ها این مسیر را رها نکردند و با توجه به همه فراز و نشیب‌ها و سختی‌هایی که داشته این راه را ادامه دادند. تکریم اینها وظیفه ماست. تکریم بزرگان اصلا در فرهنگ ما، دین ما و حتی ملت ما وجود داشته و وقتی موضوع تکریم قرآن باشد، این مساله اهمیتی بیشتر پیدا می‌کند. البته یکی از شاخصه‌های انتخاب چهره‌های قرآنی این است که اهل تهران باشند. یعنی این همایش، مراسم تجلیل و تکریم پیشکسوتان و خادمان قرآن شهر تهران است.
 
برگزیدگان سیزدهمین همایش عمری با قرآن چطور انتخاب شدند؟
این شش نفر برگزیده دوره سیزدهم با مشورت فرهنگسرای قرآن و یاری و همراهی کارشناسان و صاحبنظران دیگری که در حوزه قرآن فعالیت می‌کنند انتخاب شدند. ما با اینها جلسات متعدد داشتیم. یکسری از اسامی را ما پیشنهاد دادیم و یکسری هم کارشناسان؛ رزومه‌ها ارسال و بررسی شد و در نهایت با کمک این دوستان، شش نفر انتخاب شدند.
 
این مراسم تجلیل از خادمان پیشکسوت قرآن است. برای جوان‌هایی که به خدمت به قرآن می‌پردازند چه تدبیری اندیشیده‌اید؟
هدف ما این بوده که به جوانان گوشزد کنیم بدانند اگر در راه قرآن قدم بگذارند و خادم قرآن بشوند، زحماتشان نادیده گرفته نمی‌شود و به آنها توجه می‌شود. مساله این است که جوانان از تلاش‌ها و مجاهدت‌های این پیشکسوتان آگاه بشوند و بدانند قبلاً این امکاناتی که الان در جامعه داریم، برای تحقیق و قرائت نبوده است. از جهاتی معرفی چنین شخصیت‌هایی باعث الگو گرفتن جوانان از برگزیدگان می‌شود.
 
بین برگزیدگان نام یک شهید هم به چشم می‌خورد. داستان انتخاب این شهید بزرگوار قرآنی چیست؟
ما با این رویکرد کار را شروع کردیم که کسی از جامعه قرآنی، قاری و معلم قرآن بوده و در راستای حفظ اسلام و انقلاب و میهن اسلامی جان خودش را فدا کرده باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. اینطور شد که در همایش عمری با قرآن ما هر سال یکی از قاریان شهید شهر تهران را انتخاب و از خانواده‌شان تجلیل می‌کنیم. حضور شهدا در واقع برکت مراسم ماست ضمن اینکه اینها مصداق اَتمّ و اَکمَل همایش عمری با قرآن هستند. کسی که عمری در راه قرآن تلاش کرده، آموزش داده و جان خودش را هم در راه قرآن فدا کرده، مصداق کامل یک قاری ست.
 
فرهنگسرای قرآن چه برنامه‌های برای ادامه سال دارد؟
ما در فرهنگسرای قرآن برنامه‌های متعدد و مختلفی در سطح شهر تهران داریم که به دو بخش تقسیم می‌شود. ما هم مسابقه‌های قرآنی برگزار می‌کنیم هم آموزش قرآن داریم. هر هفته به طور متوسط قریب به 100 جلسه قرآن در حوزه‌های قرائت، مفاهیم، حفظ و... به طور منظم در حال برگزاری است. ضمن اینکه 22 کارشناس در سطح 22 منطقه شهر تهران داریم که اینها متولی اجرای برنامه‌های قرآنی هستند.

مطالب مرتبط
نظر شما