جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۳
کد خبر: ۸۲۱۸۴
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
طبرزدی از امکانات کتابخانه شهید فهمیده می‌گوید
کتابخانه شهید فهمیده با توجه به مخزن 57 هزار جلدی و کتاب‌های 3 هزار جلدی بخش مرجع و 700 کتاب خط بریل و 15 هزار کتاب الکترونیکی و 9 هزار کتاب گویا محل مناسبی برای مطالعه است.
مجید طبرزدی در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ درباره بخش‌های متعدد کتابخانه شهید فهمیده گفت: مخزن کتابخانه شهید فهمیده شامل 57 هزار نسخه کتاب در موضوعات مختلف است که به صورت قفسه باز به مخاطبان خدمات را ارائه می‌کند. این بخش از کتابخانه هر روز، حتی در روزهای تعطیل و جمعه‌ها از ساعت 8 صبح تا 23 در خدمت افراد کتابخوان است. بخش مرجع نیز بیش از 3 هزار نسخه کتاب در اختیار دارد. علاوه بر این، بخش نشریات چاپی و الکترونیکی شامل انواع مجله‌ها و روزنامه‌ها می‌شود. بخش آموزشی و کمک آموزشی نیز بیش از 3500 عنوان کتاب دارد.

کتابخانه‌ای در خدمت افراد بینا، کم‌بینا و نابینا

وی در تشریح بخش نابینایان و کتاب‌های الکترونیک گفت: کتابخانه شهید فهمیده 700 جلد کتاب چاپی با خط بریل و 15 هزار کتاب e-book (کتاب‌های الکترونیکی و در قالب پی دی اف) دارد. علاوه بر آن، 9 هزار کتاب صوتی گویا در اختیار دارد که در هارد اکسترنال نگهداری می‌شود. این کتاب‌های گویا در قالب سی دی و فلش به مخاطبان ارائه می‌شود. گفتنی است که همه مخاطبان می‌توانند از کتاب‌های الکترونیکی و گویای موجود در این کتابخانه استفاده کنند.

وی با اشاره به 750 عضو نابینای کتابخانه شهید فهمیده گفت: این افراد از سراسر کشور در این کتابخانه عضو شده‌اند که برای اعضای دور از تهران کتاب‌های گویا از طریق پست و راه‌های اینترنتی ارسال می‌شود. این مخاطبان بیش از همه خواهان کتاب‌های ادبی، مذهبی، تاریخ، علمی و آموزشی هستند.

طبرزدی درباره امتیازهای ویژه‌ای که در این مرکز در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد، گفت: کتابخانه شهید فهمیده بخش مجزایی برای نابینایان در نظر گرفته است که این عزیزان می‌توانند از رایانه‌های مشخصی برای گوش کردن به کتاب‌های صوتی مورد نظر استفاده کنند. علاوه بر این، ما همچنان کتاب‌های جدید بریل را بنا بر درخواست مخاطبان تولید می‌کنیم. به این صورت که اگر چند نفر متقاضی نسخه بریل یک کتاب باشند، بدون دریافت هیچ هزینه‌ای کتاب برای آنان تهیه می‌شود. ضمن این که آموزش خط بریل و آموزش استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و نرم‌افزارهای خاص را نیز برای افراد نابینا و کم‌بینا در نظر گرفته‌ایم. این آموزش‌ها خصوصا برای افرادی مناسب است که نابینا به دنیا نیامده‌اند و اکنون نیازمند آموزش‌های جدید هستند.
 
وی افزود: این بخش از کتابخانه، با حضور 2 نیروی متخصص کم بینا و نابینا اداره می‌شود که هم به افراد آموزش می‌دهند و هم خدمات کتابخانه‌ای را به آنان ارائه می‌کنند.

کتابخانه‌ای در خدمت افراد بینا، کم‌بینا و نابینا
  
وی در پایان گفت: پایگاه مبادله کتابی نیز برای مخاطبان کتابخوان در نظر گرفته‌ایم که افراد می‌توانند کتاب‌های ناکارآمد خود را تحویل دهند و با کتاب‌های دیگر افراد تعویض کنند.
 
گفتنی است که کتابخانه شهید فهمیده (و کانون نابینایان استان تهران)، با تالارهایی که به صورت همزمان پاسخگوی فراهم کردن فضای مطالعاتی برای 600 نفر از خواهران و برادران است، واقع در فرهنگسرای بهمن به نشانی میدان بهمن، خیابان دشت آزادگان است.

کتابخانه‌ای در خدمت افراد بینا، کم‌بینا و نابینا

نظر شما