پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۲۸
کد خبر: ۸۲۲۰۴
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
در نشست نقد رمان «عاشقی با حال و هوای پشه های لهیده » مطرح شد:
فهیمه جعفری در جلسه نقد رمان «عاشقی با حال وهوای پشه های لهیده» نوشته حمید اباذری گفت: عنصر ترس در تمام داستان‌های کتاب که برخواسته از ترس درونی نویسنده در دوران جنگ است، کاملا مشهود است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نشست نقد و بررسی رمان «عاشقی با حال و هوای پشه های لهیده» حمید اباذری، ششم مرداد در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

در ابتدای نشست، اباذری بخش هایی از رمان را برای حاضرین خواند و سپس فهیمه جعفری منتقد این جلسه با اشاره به هشت داستان کتاب، ترس را ویژگی مشترک در تمام داستان های این کتاب دانست و گفت: شخصیت های هریک از داستان ها به نحوی ترس را به عنوان درگیری ذهنی تا پایان داستان به همراه خود می کشند.

جعفری با اشاره به یکی از داستان‌های این کتاب اضافه کرد: داستان «آنا» زندگی مرد و زنی را روایت می کند که هرکدام در ذهن خود از زندگی مشترک‌شان راضی نیستند اما همچنان به زندگی ادامه می دهند تا جایی که این نارضایتی به طغیان و از هم پاشیدگی منجر می شود.

منتقد مجله «زنان و روزنامه ها» از دیگر ویژگی های مجموعه داستان «عاشقی با حال و هوای پشه های لهیده» را تفاوت میان ذهن راوی و خوانندگان کتاب بیان کرد و گفت: تمام شخصیت های داستان با تکیه بر اصالت ذهن خود روایت شده اند و این نا‌‌ هماهنگی ذهن شخصیت ها با واقعیت جهان بیرونی فهم داستان را برای مخاطب عام سخت کرده است.

جعفری ادامه داد: در اغلب داستان های این کتاب رابطه انسان با خود و یا رابطه میان انسان و جهان پیرامونش مطرح است. اگر در طرح این رابطه ها مسائلی مطرح شود که برای مخاطب ملموس و هماهنگ با واقعیت جهان باشد، داستان روایتی ساده دارد اما اگر غیر قابل قبول و ناهماهنگ باشد داستان دشوار و نا مفهوم برای خواننده می شود.

وی نقطه ضعف داستان را در نداشتن ارتباط میان شخصیت های داستان و خواننده دانست و افزود: نویسنده در تمام داستان ها شخصیت ها را از دریچه ذهن خودشان روایت کرده است و حتی با وجود آوردن شباهت هایی میان دنیای شخصیت داستان و خواننده، دشوار بودن متن داستان از جذابیت آن کاسته است.

فهیمه جعفری در پایان اسکلت بندی و ساختار مناسب تمام داستان ها را ازویژگی های مثبت کتاب ذکر کرد و با وجود در هم پیچدگی داستان ها اجرای مناسب و بموقع هریک از شخصیت های داستان را مهارت نویسنده دانست.

محمدرضا گودرزی دیگر منتقد این جلسه در ادامه این نشست ضمن ارائه مقدمه ای درباره ویژگی ها مشترک همه داستان‌ها، سبک «تکیه‌ام سال‌هاست به کُنار است» را شگفت، «عاشقی با حال و هوای پشه های لهیده» سوررئالیسم و رمانتیک و 6داستان دیگر این کتاب را مدرن عنوان کرد.

گودرزی با اشاره به نامتعارف بودن واژه‌های استفاده شده در کتاب افزود: داستان «بزک یا خودآرایی» جزو داستان‌های مبهم و نامفهوم کتاب است که هفت سطر اول داستان که گریزی به گذشته است دارای تمهید شکلی و معنایی نیست و علاوه بر آن در این داستان به موضوع خاص و جذابی پرداخته نشده است.

گودرزی ادامه داد: داستان«حافظه اول؛ حافظه دوم» داستانی ذهن گرا است که از ذهن مغشوش نویسنده برگرفته شده و هماهنگی میان ارزش و نگرش شخصیت ها و خواننده وجود ندارد.

نویسنده کتاب«رویاهای بیداری» ادامه داد: راوی شش داستان این مجموعه اول شخص و در داستان «آنا » راوی غیرهمجنس است. لهجه محل تولد و زندگی نویسنده در سبک نوشتاری داستان نفوذ پیدا کرده است اما به دلیل مهارت نویسنده، زبان آن نا مفهوم نیست و خواننده را اذیت نمی کند. 

گودرزی در پایان افزود: در تمام داستان ها به دلیل ذهنی بودن آنها ادراک حسی قوی وجود دارد اما به استثنای داستان «عاشقی با حال و هوای پشه های لهیده» که بهترین داستان این کتاب است قوه فهم همه داستان ها بسیار ضعیف است.

این نشست با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان و منتقدین به پایان رسید.

نظر شما